برای باز شدن این مطلب، ۵۰۰ تومان پرداخت کنید!

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
Watch Dogs

همین چند روز پیش بود که الکترونیک‌آرتز از Season Pass بازی Star Wars Battlefront رونمایی کرد. زمانی که قیمت این Season Pass را دیدم، حسابی عصبانی شدم. الکترونیک‌آرتز همین حالا هم که بازی نیامده است، می‌خواهد ۵۰ دلار محتوای دانلودی بفروشد. خود بازی ۶۰ دلار قیمت دارد؛ Season Pass آن هم ۵۰ دلار. یعنی اگر بخواهید درست و حسابی و برای مدتی طولانی Star Wars Battlefront بازی کنید، باید ۱۱۰ دلار پیاده شوید.

ساز و کار بازی‌هایی مثل Destiny، دقیقا مثل دستگاه‌های اسلات ماشین‌ها است.

وقتی که به این موضوع فکر می‌کنم که بازی حتی بخش تک‌نفره‌ای هم ندارد و تنها چند نقشه، شخصیت و حالت مختلف است، بیشتر به هم می‌ریزم. اگر برای خرید متال گیر سالید ۵ شصت دلار هزینه کرده‌ام، می‌دانم که یک بخش داستانی بلند و بالا و یک بخش چندنفره‌ی بزرگ در مقابل‌ام است. ولی نگاه کوچکی به بازی‌هایی مثل Star Wars Battlefront یا سرنوشت (Destiny) می‌اندازم و به هم می‌ریزم؛ چون این بازی‌ها حسابی می‌فروشند.

کمی دنبال قضیه را گرفتم به ویدیویی رسیدم که در آن یکی از نویسندگان وب‌سایت گیم‌اسپات از کشفی که کرده بود می‌گفت. این طور که به نظر می‌رسد، شرکت‌هایی مثل اکتیویژن به جای اینکه طراح داشته باشند، روان‌شناس دارند. اخیرا عده‌ای وارد صنعت بازی‌های ویدیویی شده‌اند که به شرکت‌ها می‌گویند چگونه کاری کنند گیمرها پای بازی بنشینند، پول خرج کنند و در عین حال هم در مغزشان احساس رضایت کنند.

ساز و کار بازی‌هایی مثل Destiny، دقیقا مثل دستگاه‌های اسلات ماشین‌ها است. این دستگاه‌ها طوری طراحی شده‌اند تا در شما ایجاد امید برنده شدن کنند. بازی Destiny هم چنین ساختاری دارد. بازی تا می‌فهمد که گیمرها کمتر سراغ بازی‌ می‌آیند، یکی دو آیتم خفن در مقابل‌شان می‌گذارد. گیمرها هم آیتم جدید را می‌گیرند و به بازی کردن ادامه می‌دهند. این مکانیک به خودی خود بد نیست؛ دیابلو یکی از بهترین بازی‌های دنیا است و ساختار اصلی‌اش از همین روند پیروی می‌کند.

Destiny

موضوع زمانی بد می‌شود که آیتم‌های Destiny یا خیلی از بازی‌های دیگر امروزی خریدنی هستند. بازی آیتمی به شما معرفی می‌کند، شما پول می‌دهید و آیتم را می‌خرید؛ در کنار اینکه مبلغ زیادی برای خرید خود بازی هم هزینه کرده‌اید. درست زمانی که از آیتم حسابی استفاده کرده و خسته شده‌اید، یک آیتم دیگر مقابل‌تان می‌گذارد تا آن را بخرید. شرکت‌های بازی‌سازی دقیقا مغز گیمرها را به بازی گرفته‌اند.

حتی Guitar Hero هم ساختار Candy Crush را در پیش گرفته است. در گیتار هیروی جدید، باید مثل Candy Crush یا دیگر بازی‌های موبایل، برای خود جان بخرید! یعنی چند دلار می‌‌دهید و تعدادی جان می‌خرید. می‌توانید برای بازی کردن هر آهنگ، یک جان خرج کنید. اکتیویژن از گیمرها ۱۰۰ دلار برای بازی و دسته‌اش گرفته است، اما باز هم در بازی آیتم می‌فروشد.

شرکت‌هایی مثل اکتیویژن به جای اینکه طراح داشته باشند، روان‌شناس دارند.

بدترین محتوای دانلودی را بدون شک در Mortal Kombat X دیدم. یکی از لذت‌های بزرگ بازی این است که کدهای Fatality را حفظ و در پایان هر مبارزه آن‌ها را روی حریف‌تان پیاده کنید. شرکت برادران وارنر آمده و در بازی آیتمی به اسم Easy Fatality می‌فروشد. می‌توانید با پرداخت ۵ دلار، برای ۳۰ بار تنها با فشردن چند کلید، فیتالیتی بزنید! پس از اینکه Easy Fatalityهای‌تان تمام شد، اگر می‌خواهید کدهای فیتالیتی راحت شوند، دوباره باید آن‌ها را خریداری کنید.

MortalKombat

مشکل بزرگ این جا است که بازی‌کننده‌ها صدای‌شان در نمی‌آید. یعنی Destiny حسابی می‌فروشد. محتوای دانلودی‌اش حتی بیشتر از خودش می‌فروشد. شرکت‌ها هم به همین روندشان ادامه می‌دهند. نهایت کار هم این جا است که کونامی به کل ساخت بازی کنسولی را به کنار می‌گذارد و فقط بازی موبایل می‌سازد. فکر می‌کنید واقعا آن سهامداران و سرمایه‌گذارانی که پشت شرکت‌هایی مثل یوبی‌سافت، الکترونیک‌آرتز یا کونامی نشسته‌اند و دستور می‌دهند، چیزی از بازی و هنر پشت آن سرشان می‌شود؟

اگر هر چه زودتر جلوی این روند را نگیریم، به نقطه‌ای خواهیم رسید که حتی آنچارتد را هم بخش بخش می‌کنند و هر کدام را جداگانه می‌فروشند. همین حالا برخی از شرکت‌ها مشغول آزمایش این ساختار هستند. مثل شرکت Koei Tecmo و نسخه‌ی رایگانی که از Dead or Alive 5 منتشر کرده است. فکرش را بکنید استریت فایتر بعدی را رایگان عرضه کنند و تک تک شخصیت‌های‌اش را جداگانه بفروشند.

اگر از من می‌شنوید، اگر مجبور نیستید، به تله‌هایی که شرکت‌های بازی‌سازی در مقابل‌تان گذاشته‌اند پاسخ مثبت ندهید و تا جایی که می‌توانید محتوای دانلودی نخرید.

دیدگاه شما

۳۵ دیدگاه
  1. Avatar هومن

    این برای خارج از کشور هست توی ایران طرف میاد باز کامپیوتر رو کرک میکنه و اگه این آیتم ها رو نیاز داشته باشه از تقلب استفاده میکنه و با توجه به سرعت بسیار عالی اینترنت در ایران کسی سراغ بخش آنلاین نمیره برای کنسول هم به زور یه بازی میخرن و بعد اون رو با بازی های دیگه عوض میکنن.

  2. Avatar سارا

    من خود بازی ها رو هم نمیخرم چه برسه به محتوا … هرچقدر پول بابت کنسول و لوازمش و بازی هاش به شرکت ها و چند برابر هم به واسطه ها دادیم بسه

  3. Avatar علی اشهدی

    برای برخی بازی ها که یارو خودش را کشته ، باید پول داد

  4. Avatar سیاوش

    من که به شخصه تو بازیای موبایل از اندروید استفاده میکنم . . . دلیلش هم متن باز بودن و توانایی کرک کردن بالاس . . . به راحتی با نرم افزار Lucky Patcher میشه سیستم خرید بازیهارو گول زد و از آیتم های پولی استفاده کرد . . . البته انصاف هم خوب چیزیه . . . نرم افزار های به درد بخور ایرانی رو واقعا میخرم تا حقوق مولفش ضایع نشه.

    1. Avatar میلاد کسایی

      یعنی مولف خارجی حقوق نداره؟ چطور ما انتظار داریم که خارجیها به حقوق ما به عنوان یک ملت احترام بزارن ولی خودمون مثل راهزنا هرچیزی را که بتونیم ازشون می دزدیم؟ بازیها که مایحتاج ضروری نیستن، اگر توانایی مالی خریدشون را ندارید، می تونید ازشون استفاده نکنید
      . یه سو تقاهمی باعث شده ما خودداری اخلاقیمونو از دست بدیم. حالا اگه شما نمی ری توی مغازه یه چیزی را از توی قفسه بدزدی، به این معنا نیست که کارت کمتر زشته. اگر توی مغازه یه چیز خیلی گرون ببینی فوقش نمی خریش، تلاش نمی کنی بدزدیش (یعنی اکثر آدمها فکر می کنن اینجورین). البته همه اش هم تقصیر آدما نیست، وقتی توی جوامع، ابزار اصلی تضمین رعایت قانون، بجای فرهنگ سازی و وجدان عقلانی و همدردی، جبر و فشار پلیس و اجتماع و ترس از عواقبی که مستقیما متوجه فرد میشن باشه، در هر فرصتی که افراد فکر کنن می تونن عمل غیر اخلاقیشونو پنهان کنن و از مجازاتش فرار کنن، افسار گسیخته میشن و اخلاق را فراموش می کنن، این خطر مثلا درمورد افرادی که شغلها و سمت های عالیرتبه دارن و امکان پنهان کردن خلافشون براشون آسون تره هم در همه دنیا اتفاق می افته. مگر نه اینکه افراد باایمان باور دارن که خدا همه جا حاضره پس نمیشه عمل خلاف را از خدا پنهان کرد؟ پس کسی که می دزده ایمان واقعی نداره. حالا در مملکتهایی که دین و خداباوری همه گیر نیست چطور قوانین و نظم اجتماعی را حفظ می کنن؟ فقط با زور و تهدید به مجازات؟ البته که نه، در کنار اون، ارزشهایی را در جامعه نهادینه می کنن و به فرهنگ تبدیل می کنن که بدون صرف هزینه، خیلی بهتر از چوب و چماق کار می کنه.
      شاید خوب باشه این سوال را دوباره از خودمون بپرسیم: چرا نباید دزدی کنیم؟ چون ممکنه گیر بیافتیم و توی دردسر بیافتیم؟ چون ممکنه آبرومون بره؟اگه کسی نبینه و نفهمه که داریم می دزدیم، مشکل حل میشه؟

      در مورد روند جدید سودجویانه شرکتهای بازی سازی،در بازار اقتصادی اگر یه محصولی گرون باشه قانون عرضه و تقاضا قیمتش را تعدیل خواهد کرد. گرون بودن به معنای عدم تناسب مطلوبیت محصول با بهایی که براش پرداخت میشه هست. مشکل از اونجایی ایجاد میشه که بیان و مطلوبیت یک محصول را مهندسی کنن (مثل کار روانشناسیی که روی گیمها انجام میدن) وبه شیوه هایی مطلوبیت روانی محصولات را بالا ببرن؛ شما به صورت غریزی برای محصولات غذایی اولویت قایلین و مطلوبیت بالایی براتون دارن چون بقای شما بهشون وابسته است. این غریزه بوسیله لذت بخش بودن در مغزتون نهادینه شده. حالا اگر محصول دیگه ای که واقعا ارزش حفظ بقا نداره، بیاد و میزان لذت بالایی ایجاد کنه، سیستم تصمیم گیری مغز شما را دچار مشکل میکنه. خطر مواد مخدر هم به همین دلیله، چون خیلی لذت بخشن و شما نمی تونین در برخورد باهاشون درست تصمیم گیری کنین، به همین دلیل ممنوعشون می کنن. حالا اگه بازیها همین روند را در پیش بگیرن و به خصوص سعی کنن از لذت بخش بودنشون در جهت سوء استفاده از مشتریاشون بهره ببرن، به زودی این به معضلی تبدیل خواهد شد که دولتها را ترغیب به قانون گذاری بر علیه شون می کنه و نمیشه تعدیلشون را به عهده نظام عرضه و تقاضا گذاشت.

      ممکنه دو تا بجث من متناقض بنظر بیان و شما بگین حالا که بازی سازها سودجویی می کنن، ما هم آزادیم ازشون بدزدیم. پیشنهاد می کنم عمیق تر و دقیق تر به این مسائل فکر کنین. ما در عصر متمدنی زندگی می کنیم، چنین روندی مشابه قانون جنگل و هرج و مرج میشه.

    2. Avatar Pooya

      این کار شما انصافه؟ فقط سازنده های ایرانی نباید حقوقشون ضایع بشه؟ سازنده های خارجی هم همون اندازه (اگر بیشتر نه) زحمت کشیدن برای بازی ها و برنامه هاشون.

      1. Avatar محمد

        هر وقت تحریم ها رو برداشتن اون وقت من حاظر میشم برای بر نامه های خارجی پول بدم.

  5. Avatar saeed

    این کار داره خیلی رایج میشه بین بازی ساز ها
    برای نمونش شرکتblizzard که بازی های معروفی مثل wow رو خیلی وقته داره این کارو میکنه و پول خوبی هم از این کار در میاره اونایی که این بازی رو انجام دادن میدونن چی میگم اما در عوض بازیکناس از ۱۲ میلیون به ۵ یا ۶ میلیون تقلیل پیدا کرده ، این کار فکر نکنم خیلی جواب بده، مخصوصا تو کشوری مثل ایران با این قیمت دلار

  6. Avatar وحید

    چه عجب یه مطلب درست و حسابی که حرف دل ادم رو بزنه دیدیم.

  7. Avatar علیرضا

    خوب چه جوری میشه جلوی این کارو گرفت؟

  8. Avatar مهرداد

    چه اهمیتی داره ماها که بازی های کرک شده استفاده میکنیم

    1. Avatar Pooya

      خیلی ها توی ایران برای بازی ساز ها ارزش قائل هستن و بازی های اریجینال میخرند.

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه