بهترین جا برای مودم Wi-Fi در خانه کجاست؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

همه می‌دانند که قدرت سیگنال اینترنت Wi-Fi که در حال استفاده از آن هستید با فاصله گرفتن لپ‌تاپ یا گوشی‌تان از مودم/ روتر ضعیف‌تر و ضعیف‌تر می‌شود. اگر مودم‌تان در جلوی خانه باشد و اتاق خواب در بخش پشتی خانه احتمالا وقتی در اتاق خواب مشغول تماشای ویدیو باشید ممکن است بارها قطع شدن اینترنت را تجربه کنید. البته وخامت اوضاع در این شرایط به چندین عامل بستگی دارد؛ اینکه خانه‌تان از چه سازه‌هایی ساخته شده، برند مودم‌تان چیست، اینترنت‌تان را چه شرکتی در اختیارتان قرار می‌دهد و عواملی از این دست.

اگر از سایر موانع و مشکلاتی که ممکن است سر راه یک ارتباط خوب و قوی با مودم وجود داشته باشد بگذریم، این نکته که مودم‌تان را کجا بگذارید خودش عامل مهمی است. مساله مهمی که باید همیشه به خاطر داشته باشید این است که سیگنال مودم از آنتن آن در همه جهات در فضا پخش می‌شود و وقتی از سیگنال و قدرت آن حرف می‌زنیم باید آن را چیزی به معنای شعاع دایره پخش همین امواج در نظر بگیرید. اگر مودم‌تان نزدیک به دیواری که مجاور خانه همسایه‌ است قرار داشته باشد بخش قابل توجهی از امواج به همسایه می‌رسد تا شما. (واضح است که در این موارد باید حسابی حواستان باشد که مسائل امنیتی را رعایت کنید تا کس دیگری از اینترنت‌تان استفاده نکند). در ادامه این متن چند نکته درباره نقطه بهینه‌ای که باید مودم‌تان را در آن قرار دهید مطرح شده‌اند.

مودم را در مرکز قرار دهید

موقعیت مکانی مودم یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که باید با آن مواجه شوید. سعی کنید مرکزی‌ترین نقطه خانه را به عنوان موقعیت مودم انتخاب کنید و به این اهمیت ندهید که کامپیوترتان کجاست. اگر بخاطر کابل‌هایی که استفاده می‌کنید دچار مشکل و محدودیت می‌شوید با استفاده از کابل‌های Ethernet Cat 5 مشکل را حل کنید.

سعی کنید کمی به مودم ارتفاع دهید. بالاتر قرار دادن مودم نسبت به سطح اتاق از این نظر اهمیت دارد که امواج صادر شده از آن اصولا به سمت پایین حرکت می‌کنند نه به سمت بالا بنابراین هرگز مودم را در ارتفاع پایین قرار ندهید. برای مثال اگر در یک خانه دوبلکس زندگی می‌کنید می‌توانید مودم را در طبقه بالاتر قرار دهید.

موانع غیرقابل نفوذ را از بین ببرید

امواج رادیویی می‌توانند از درون دیوار عبور کنند اما هر چقدر که دیوار ضخیم‌تر باشد امواج عبور کرده هم ضعیف‌تر می‌شوند. اگر دیوارهای خانه‌تان آجری یا بتونی باشند امواج به شکل قابل‌توجهی توسط دیوارها جذب می‌شوند و میزان بسیار کمی از دیوار عبور خواهد کرد. موانع فلزی و آینه‌ها هم از دیگر دشمن‌های امواج Wi-Fi هستند که باید حسابی مراقب‌شان باشید. این مواد باعث بازتاب امواج رادیویی می‌شوند بنابراین قراردادن مودم پشت تلویزیون یا در اتاق‌خواب که احتمالا آینه دارد اصلا اقدام مناسبی نیست.

مودم را در آشپزخانه قرار ندهید

وقتی قصد دارید جلوی همه موانعی که به کیفیت امواج مودم‌تان صدمه می‌زند را بگیرید باید از امواج اجاق‌های مایکروویو حسابی اجتناب کنید. امواج مایکروویو و Wi-Fi از طیف مشترک الکترومغناطیسی ۲.۴ گیگاهرتزی استفاده می‌کنند. وقتی از مایکروویو استفاده می‌کنید در واقع در امواج Wi-Fi تداخل ایجاد می‌کنید. در عین حال وسایل فلزی موجود در آشپزخانه مثلا بخش‌های فلزی یخچال و فریزر یا اجاق گاز هم از دیگر مشکلاتی هستند که در آشپزخانه سر راه امواج مودم‌تان قرار می‌گیرند. در نتیجه فراموش نکنید که آشپزخانه اصلا جای خوبی برای قرار دادن مودم نیست. البته این را هم اضافه کنیم که تلفن‌های بی‌سیم هم از امواج مشابهی استفاده می‌کنند پس فراموش نکنید که آن‌ها را هم کنار مودم قرار ندهید.

آنتن را درست تنظیم کنید

تاثیر تنظیمات آنتن در کیفیت امواج ارسالی را اصلا دست کم نگیرید. آنتن بخشی از مودم شما است که پخش امواج از طریق آن صورت می‌گیرد. عموما می‌توانید آنتن را از سمتی به سمت دیگر بچرخانید و گاهی به آن چرخش کامل دایره‌ای بدهید. اگر می‌خواهید امواج افقی پخش شوند، آنتن را عمودی قرار دهید. برعکس اگر قصد دارید امواج میان طبقات در دفتر یا خانه‌تان حرکت کند، آنتن را افقی قرار دهید.

گاهی اوقات هم متوجه می‌شوید که مودم‌تان آنتنی دارد که  قابل جداسازی است. در آن صورت می‌توانید آنتن را جدا کنید و با مراجعه به فروشگاه‌ها آنتنی تطبیق‌پذیر با دستگاه‌تان بخرید که قدرت پخش امواج بیشتری داشته باشد.

منبع: Wired

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar ياسين

    مطالب خیلی عالی توی دیجی مگ که تبلیغاتی نمیزارید میتونید برأی ما که از طریق کانال مطالب سایت رو مرور میکنیم از قابلیت تلگراف استفاده کنید به این شکل مرور مطالب برأی ما هم ساده تَر میشود تا زمانی که تلگرام برأی سیستم مدیریت محتوای سایت شما هم پشتیبانی کند ممنون از بابت توجهتون

  2. Avatar محبوبی

    سلام نکات کاربردی خوبی داشت.ممنونم

  3. Avatar علی جاوید

    عالی بود،تشکر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه