در جنگ همه سرباز نیستند؛ نقد و بررسی بازی This War of Mine

۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

هر ساله شاهد عرضه‌ی بازی‌های زیادی در سبک اکشن، خصوصا با مضامین جنگ هستیم. بازی‌هایی که در بیش‌تر آن‌ها در نقش سربازی قرار گرفته و باید ماموریت‌های مختلفی را پشت‌سر بگذاریم. بازی‌هایی که از نظر گرافیکی، روند‌بازی (گیم‌پلی) و صحنه‌های سینمایی نظر هر بازی‌کننده‌ای را بهخود جلب می‌کنند. چیزی که در اکثر این بازی‌ها دیده می‌شود، گروهی از سربازان است که برای پیروزی در نبرد مبارزه می‌کنند. اما در این میان هیچ‌وقت به سرنوشت مردمی که در ‌میان کارزار و جنگ‌ قرار می‌گیرند، اشاره نمی‌شود. به‌همین خاطر هم هست که دنیای پس از جنگ و مردمانی که در محیط‌های جنگی زندگی می‌کنند تا کنون در هیچ بازی‌ای به‌تصویر کشیده نشده است. البته بازی‌هایی که با سبک آخرالزمانی عرضه می‌شوند، سعی کرده‌اند به نوعی به زندگی پس از تمدن و جنگ‌های بزرگ اشاره کنند؛ اما در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، باز هم نتوانسته‌اند عمق فاجعه را به‌نمایش دربیاورند.

بازی «این جنگ من» (This War of Mine) که قبلا برای رایانه‌های شخصی عرضه شده بود و حالا برای تبلت‌ها هم منتشر شده، قصد دارد بازی‌کننده‌ها را با شرایط پس از جنگ آشنا کند. در این بازی دیگر خبری از کشت و کشتار و صحنه‌های خشن سینمایی نیست. دیگر در نقش سربازهای کارآزموده یا حتی آماتور بازی نمی‌کنید. سربازهایی که برای انجام ماموریت‌های‌شان‌ دست به‌هر کاری می‌زنند. در این بازی در نقش انسان‌هایی قرار می‌گیرید که اولین قربانی‌های جنگ‌ها هستند. مردمی که به واسطه‌ی جنگ تمام دارایی‌‌شان‌ را از دست داده‌اند و حالا باید برای زنده ‌ماندن تلاش کنند.

در بازی این جنگ من شرایط سخت زندگی پس از جنگ را تجربه خواهید کرد و متوجه می‌شوید که انسان‌هایی که در این شرایط زنده می‌مانند، دست به چه‌کارهایی می‌زنند.

این جنگ من با چنین هدفی به دنیای پسا جنگ ورود کرده است. یک دنیای آخرالزمانی که در آن خبری از زامبی‌ها نیست و این انسان‌ها هستند که می‌توانند در عین حال که به‌هم کمک می‌کنند، به دشمن‌های شماره‌ی یک هم تبدیل شوند. در بازی این جنگ من شرایط سخت زندگی پس از جنگ را تجربه خواهید کرد و متوجه می‌شوید که انسان‌هایی که در این شرایط زنده می‌مانند، دست به چه‌کارهایی می‌زنند. اگر چه این بازی ترسناک نیست، اما شرایطی را به‌تصویر می‌کشد که می‌توانند برای اکثر بازی‌کننده‌ها شوکه‌‌کننده و دلهره‌آور باشند.

زاویه‌ی دوربین ‌این جنگ من به‌گونه‌ای تنظیم شده که بازی‌کننده اتفاقات بازی را در فضای ۲.۵ بعدی ‌می‌بیند. اگر Deadlight را تجربه کرده باشید، قطعا با فضا و روند بازی این عنوان از قبل آشنایی خواهید داشت. بازی فضای تیره و تاریکی دارد. محیط‌های بی‌روح و سردی را در این بازی مشاهده خواهید کرد که نشان از روند زوال تمدن انسانی دارد. و در پس این محیط انسان‌‌هایی به‌چشم می‌خورند که سعی در زنده ماندن دارند. کافی است کمی بازی کنید تا با تمام وجود به عدم وجود امید در میان شخصیت‌های بازی پی ببرید.

این جنگ من

این جنگ من بازی‌کننده را در نقش گروهی از انسان‌ها قرار می‌دهد که در خانه‌ای تقریبا ویران شده زندگی می‌کنند. تنها هدفی که این انسان‌ها در سر دارند هم تلاش برای بقا است. زندگی در دنیای جنگ‌زده بسیار سخت و دشوار است. دشواری که به‌خوبی آن را در طول جریان بازی احساس خواهید کرد. هرکدام از انسان‌هایی که کنترل‌اش را به‌دست می‌گیرید، قابلیت‌های خاصی دارد که بازی به‌مرور به آن‌ها اشاره می‌کند. با انتخاب هر کدام از شخصیت‌ها می‌توان‌ قابلیت‌های‌اش را مشاهده کرد. ممکن است یکی در آشپزی مهارت داشته باشد و دیگری در انجام کارهای فنی و تعمیرات سرعت بالایی ‌داشته باشد. حتی ممکن است یکی از شخصیت‌های بازی در مبارزه‌های تن به‌ تن یا حتی استفاده از سلاح‌ها مهارت داشته باشد. با توجه به این ویژگی‌ها باید از هر کدام از شخصیت‌ها متناسب با کاری که می‌خواهید انجام دهید، استفاده کنید. خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید قسمت‌های مختلفی مثل آشپزخانه، اتاق‌خواب، انباری و اتاق کار دارد. در هرکدام از این اتاق‌ها می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید. البته وسایلی هم در این مکان‌ها قرار داده شده‌اند که به مرور زمان باید آن‌ها را هم ارتقا دهید. به‌طور مثال در آشپرخانه باید غذا بپزید. افرادی که خسته‌ شده‌اند باید در اتاق خواب بخوابند؛ که البته قبل از خواب باید برای‌شان تخت‌خواب آماده کنید. هم‌چنین در اتاق کار باید وسایل مختلفی برای محاظت از خودتان یا سایر قسمت‌های خانه طراحی و تولید کنید. البته به راحتی نمی‌توانید وسایل جدید به خانه‌تان اضافه کنید. برای این‌کار در ابتدا باید وسایل مورد نیاز این کار را داشته باشید. برای ارتقا یا ساخت وسیله‌ی جدید باید ببینید که به چه آیتم‌هایی نیاز است. سپس باید به دنیای وحشی و بی‌رحم بیرون از خانه قدم بگذارید.

پیدا کردن دارو، غذا، آب، سلاح و مهمات باید در اولویت باشد. ا

می‌توانید یکی از شخصیت‌هایی که مهارت زیادی در ماجراجویی و مبارزه دارد را انتخاب و به‌وسیله‌ی او به منطقه‌های مختلف بروید. بازی از محیط‌های مختلفی تشکیل شده که در طول بازی باید به آن‌ها وارد شوید. خانه‌های مختلف، مدرسه، کلیسا و مکان‌های دیگری در جریان بازی وجود دارند که باید آن‌ها را برای به‌دست آوردن وسایل مورد نیاز‌تان، جستجو کنید. پیدا کردن دارو، غذا، آب، سلاح و مهمات باید در اولویت باشد. از آن‌جایی که این آیتم‌ها نقش مهمی در جریان بازی ایفا می‌کنند، به‌همراه داشتن‌شان باعث می‌شود تا بتوانید شخصیت‌های‌تان را مداوا کنید یا آن‌ها را از گشنگی نجات دهید. حتی به وسیله سلاح می‌توانید شخصیت‌های بازی را از گزند حمله‌ی انسان‌های دیگر، محافظت کنید.

1

می‌توانید شخصیت‌های بازی را برای پیدا کردن مواد مورد نیاز به خارج از خانه بفرستید.

این جنگ تو

بازی از دو بخش حضور در خانه و انجام فعالیت‌های مختلف و بیرون از خانه و جمع‌آوری منابع تقسیم می‌شود. برای هرکدام از این قسمت‌ها محدودیت‌های زمانی ‌اعمال می‌شود و باید در زمان‌های مشخص‌ فعالیت‌های مورد نظرتان را انجام دهید. خطر در هر دو حالت شخصیت‌های بازی را تهدید می‌کند. ممکن است زمانی که برای جستجو به بیرون از خانه می‌روید، گروهی به خانه‌تان حمله کنند و آیتم‌هایی که از قبل جمع‌آوری کرده‌اید را بدزدند؛ یا حتی مهاجمان سایر افراد گروه را که در خانه مانده‌اند بکشند یا آسیب جدی به آن‌ها وارد کنند. برای اینکه بتوانید از شخصیت‌های بازی در برابر خطرات مختلف دفاع کنید، باید آیتم‌های مختلفی داشته باشید که به وسیله آن‌ها می‌توانید بخش‌های مختلف خانه را ارتقا دهید. البته جستجو در محیط بازی هم بی‌خطر نیست. ‌

برای به‌دست آوردن وسایل مورد نیاز می‌توانید با افراد مختلف صحبت کنید و در قبال چیزی که می‌خواهید بهای‌اش را پرداخت کنید.

موقع وارد شدن به مکان‌های ناشناس باید بی‌سرو صدا باشید. چرا که اگر در آن خانه افراد دیگری حضور داشته باشند، صدای پای‌تان را می‌شوند. البته طراحان بازی سازوکاری وارد بازی کرده‌اند تا محیط‌های نا آشنا به شکل کامل برای بازی‌کننده قابل ‌مشاهده نباشد. در جریان بازی و مراحل تنها بخش‌هایی به‌نمایش در می‌آیند که در دید شخصیت بازی باشد. البته می‌توانید متوجه صداها بشوید. همین المان باعث می‌شود که بتوانید به راحتی موقعیت خود را تغییر دهید. در برخی موارد مجبور می‌شوید که با افرادی که در خانه‌های دیگر ساکن هستند، صحبت کنید. حتی در بعضی مواقع مجبور می‌شوید با آن‌ها مبارزه کنید. برای به‌دست آوردن وسایل مورد نیاز می‌توانید با افراد مختلف صحبت کنید و در قبال چیزی که می‌خواهید بهای‌اش را پرداخت کنید. حتی می‌توانید انسانیت را کنار بگذارید و آن‌ها را بکشید و در نهایت وسایل‌شان را بدزدید. ‌البته که مبارزه در این جنگ من کار ساده‌ای نیست و ممکن است در بسیاری از آن‌ها شکست بخورید؛ شکست‌هایی که آسیب‌های جدی به شخصیت‌تان وارد می‌کنند. به‌همین خاطر هم در طول بازی باید به شخصیت‌های‌تان توجه ویژه‌ای داشته باشید. آن‌ها همیشه نیازهای مختلفی دارند که باید آن‌ها را برطرف کنید. ممکن است گشته، زخمی، بی‌روحیه و خسته باشند. به‌همین خاطر باید برای برطرف کردن این نیازها و سروسامان دادن به حالت‌های روحی‌شان تلاش کنید.

2

در زمان جستجوی مکان‌های جدید، باید به تمام قسمت‌ها سر بزنید و آیتم‌های مختلف را جستجو کنید. در این حالت نمی‌توانید تمام محیط را ببینید.

این جنگ ما

یکی از اتفاقاتی که ممکن است در بازی با آن روبه‌رو شوید، افرادی هستند که برای کمک به سمت خانه‌تان می‌آیند. این‌جاست که باید از خودتان ‌بپرسید آیا می‌توانید به آن فرد اعتماد کنید؟ آیا راست می‌گوید؟ چنین تصمیم‌هایی در بازی باعث می‌شوند که اتفاقات مختلفی رخ بدهد. می‌توانید به یکی کمک کنید و او را به عنوان عضو جدیدی از گروه‌تان در بیاورید. هم‌چنین می‌توانید به یکی کمک کنید و مشاهده کنید که او برای شما تله گذاشته و با افراد دیگری سعی در از بین بردن شما و گروه‌تان دارد.

Info_Game_ThisWarOfMine

شرایطی که در بازی رخ می‌دهند را هرگز نمی‌توانید پیش‌بینی کنید. اتفاقات بازی به شکل تصادفی رخ می‌دهند و به‌همین دلیل نوع بازی کردن هر بازی‌کننده بسیار متفاوت خواهد بود. این بازی را می‌توانید تا بی‌نهایت بازی کنید و یک گروه قدرتمند برای خود‌تان بسازید ؛ اما ممکن است که تمام افراد گروه خود را از بین ببرید و دیگر نتوانید بازی را ادامه دهید. از ویژگی‌های جالب بازی این است که هر بار بازی را از ابتدا آغاز کنید شخصیت‌های جدید با قابلیت‌های متفاوت در اختیارتان قرار خواهد گرفت‌. این یعنی با هر بار بازی کردن تجربه‌ی جدیدی از روند بازی خواهید داشت.

در مجموع با تجربه‌ی این جنگ من با شکل جدیدی از بازی کردن مواجه خواهید شد و با دغدغه‌هایی مواجه می‌شوید که برای اولین بار است در یک بازی به تصویر کشیده شده‌اند.

۴
خوب
نکات مثبت
  • طراحی هنری بسیار جذاب که با موضوع بازی گره خورده است
  • عکس‌العمل‌ها و برخوردهای بسیار زیاد و مختلف بین شخصیت‌ها
  • داستان جذاب و درگیرکننده از نظر احساسی
نکات منفی
  • مکانیک‌های چرخه‌ی اصلی گیم‌پلی به‌اندازه‌ی محتوای‌ آن کافی نیست

ناشر: Deep Silver
سازنده: ۱۱ bit studios
پلتفرم: ویندوز، مک، iOS، Android و لینوکس
سبک: اکشن ماجراجویی

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. برسام

    بازیش خیلی خوصله میخواد
    چندبار نصب کردم یکم بازی کردم بی خیال شدم!
    بدرد اونایی میخوره که نگهبان یه جا هستن و شب رو میخوان بگدرونن

  2. matt

    من خیلی دوست داشتم

  3. ابوذر

    این رو بازی کردم
    اگه می خواید زجر بکشید بازیش کنید
    واقعا زجر اوره
    دایم باید درگیر باشید
    اعصابی از فولاد میخواد
    قشنگه ولی خیلی سخته

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه