حرکت اپل خلاف جهت رود

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

با وجود حرکت گوگل و مایکروسافت در مسیر یکپارچه‌سازی پلتفرم‌های خود برای موبایل، تبلت و کامپیوترهای رومیزی، اپل در مسیری متفاوت و خلاف جهت حرکت می‌کند. در ادامه‌ی این مطلب این سیاست اپل را بررسی می‌کنیم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

      ‌

در روزهای گذشته و در گزارش‌هایی که سایت‌های مختلف منتشر کرده‌اند، نشانه‌های محکمی از احتمال عرضه‌ی اپلیکیشن‌های فروشگاه Google Play Store در ابزارهای مبتنی بر سیستم عامل کروم دیده شد. این آخرین مورد از زنجیره‌ی اتفاقات و گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد گوگل مشغول ادغام سیستم‌های ‌‌عامل‌ خود (اندروید و Chrome OS) است. به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد با این ادغام، محصولی عالی عرضه کند که به بهترین شکل در تلفن‌ها، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها قابل استفاده باشد.

chrome

با یک سیستم‌عامل یکپارچه برای ابزارهای مختلف، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند یک اپلیکیشن را با کمترین تغییرات در کد اصلی، برای چندین ابزار و بر بسترهای مختلف (در اینجا اندروید و کروم) ارایه کرده و مشتریان بیشتری را جذب کنند.

مایکروسافت برای مدت زیادی، سیستم‌های ‌عامل‌ مجزا برای کامپیوترها، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و کنسول بازی‌اش داشت؛ اما این شرکت با عرضه‌ی ویندوز ۱۰ نشان داد که نگاهی متفاوت را برگزیده است.

     ‌

در سمت دیگر، مایکروسافت نیز در حال حرکت در همین مسیر است. «ساتیا نادلا» مدیر عامل مایکروسافت در این مورد می‌گوید: «واقعیت اساسی برای توسعه‌دهندگان این است که اگر کاربر و [و تقاضا] وجود داشته باشد، آن‌‌ها تولید خواهند کرد.» اکنون اگر شما یک لپ‌تاپ دل، یک Xbox One، یک تبلت سرفیس و یک تلفن هوشمند لومیا بخرید یا حتی هدست واقعیت مجازی HoloLens خریداری کنید، همه ابزارهایی مبتنی بر ویندوز ۱۰ هستند.

windows

این حرکتی‌ست که حتی «کانونیکال» ( Canonical) عرضه‌کننده‌‌ی Ubuntu نیز به‌عنوان یک سیستم‌عامل رایگان انجام داده و توسعه‌دهندگان آن هم در مسیری مشابه قرار گرفته‌اند. در حال حاضر یک لپ‌تاپ لینوکسی، یک سوپرکامپیوتر با زیرساخت ابری و یک ربات اسپایدر، همه در بطن خود با Ubuntu جان گرفته‌اند.

به هر حال این‌طور که رفتار همه‌ی این شرکت‌های بزرگ نشان می‌دهد، دوره‌ی ایده‌ی سیستم‌عامل اختصاصی برای هر ابزار، گذشته است.

مسیر اپل

کامپیوترهای Mac از سیستم عامل OS X استفاده می‌کنند، سیستم‌عامل آیفون و آیپد iOS است، برای Apple Watch سیستم‌عامل WatchOS در نظر گرفته شده و Apple TV از tvOS بهره می‌برد. این‌طور به نظر می‌رسد که اپل نه‌تنها هم‌مسیر با رقبا نیست، بلکه از مسیری که آن‌ها در آن رقابت می‌کنند گریزان است. 

سیستم عامل اپل

در روزهای گذشته، اپل با اعلام برنامه‌اش در خصوص تشویق توسعه‌دهنده‌ها جهت ساخت اپلیکیشن‌های اختصاصی برای اپل واچ، به‌صورت غیرمستقیم اعلام کرد که کار برنامه‌نویس‌ها و توسعه‌دهنده‌هایی را که اپلیکیشن‌های خود را برای چندین بستر توسعه می‌دهند، مشکل‌تر کرده است.

برخلاف گوگل، مایکروسافت و کانونیکال، اپل در جایگاه ارزشمندترین شرکت در حوزه‌ی تکنولوژی، برای ابزارهایش چهار سیستم‌عامل دارد!

البته سرزنش اپل به خاطر ترس از حرکت در روندی که همه به سمت‌اش می‌روند، الزاما صحیح نیست. استراتژی یکپارچه‌سازی ویندوز به‌وسیله‌ی مایکروسافت روی کاغذ به نظر معرکه می‌آید، اما در عمل برای کاربران و هم برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مشکلاتی ایجاد می‌کند. کانونیکال با وجود حرکت در همین مسیر، هنوز به سوددهی قابل توجهی نرسیده و گوگل هم تازه کار خود را برای قرار گرفتن در این مسیر شروع کرده است. اپ‌استور اپل هنوز هم بزرگ‌‌ترین برگ برند آیفون و نقطه‌ی قوت اپل در برابر رقبا به شمار می‌رود. با این وجود عدم علاقه‌ی اپل به سرمایه‌گذاری روی ساده‌سازی روند توسعه‌ی نرم‌افزارها برای جذب توسعه‌دهندگان بیشتر، مقداری عجیب به نظر می‌رسد.

آیپد پرو

 درعین‌حال، اخیرا نشانه‌هایی در خصوص آغاز حرکت اپل برای رفع این مشکل دیده می‌شود.  آخرین تبلت اپل یعنی آیپد پرو (iPad Pro) با یک کیبورد جانبی قابلیت جایگزینی یک لپ‌تاپ را دارد.  از طرفی، بازار شایعات در خصوص تلاش اپل جهت استفاده از پردازنده‌های ARM در مک‌بوک‌ها به‌جای پردازنده‌های اینتل نیز داغ است. جایگزینی پردازنده‌های ARM در مک‌بوک‌ها، زمینه‌‌ی لازم برای تولید و اجرای اپلیکیشن‌های آیفون در محیط مک -و برعکس- را مهیا می‌کند.

اگر اپل بخواهد پا در مسیری که رقبا در آن در حرکت هستند بگذارد، احتمالا به سمت کار روی یک سیستم‌عامل همگرا خواهد رفت. چیزی شبیه استراتژی مایکروسافت در خصوص ویندوز ۱۰؛ یک سیستم عامل واحد برای مک، آیفون، اپل ‌واچ، اپل‌ تی‌وی و البته ابزارهای هیبریدی مانند آیپدپرو.

نهایتا، با وجود پیش‌بینی‌ها و احتمالات، نباید فراموش کرد که تمرکز فعلی اپل، روی موفقیت‌های عظیمش در حال حاضر است.  اگر استراتژی فعلی شکست بخورد، احتمال تغییر مسیر این شرکت، بیشتر خواهد شد.

‌‌‌    ‌

منبع: Business Insider

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Dynamic

    متاسفانه اپل داره هر روز بیشتر از قبل با مسیر غلط خودش سقوط میکنه…مدیرعامل اپل آقای تیم کوک بدبختانه اپل را هر روز داره به سمت نابودی بیشتر سوق میده و مشخصا و در نهایت عامل نابودی اپل خواهد بود… آشکار است که اپل نه تنها دیگر نمی تواند به روزهای خوب گذشته بازگرده بلکه با شتاب شدیدی در حال سقوط و فروپاشی است.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه