داخل نینتندو سوییچ چه خبر است؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

کنسول بازی جدید نینتندو، «سوییچ» (Switch)، چند روز پیش معرفی شد. نینتندو جزئیات زیادی در مورد این کنسول منتشر نکرد و سوالات زیادی در رابطه با آن بی‌پاسخ ماند. خارج از بحث ساز و کار سوییچ که می‌تواند بین یک کنسول خانگی و یک کنسول دستی تغییر حالت دهد، نگاهی به مشخصات داخلی و مقایسه‌ی سوییچ با دیگر ابزارهای مخصوص بازی می‌اندازیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

قدرتمندترین سیستم نینتندو

تا به این لحظه، هیچ مشخصات تائید شده‌ای از طرف نینتندو اعلام نشده ولی تمام شواهد به این اشاره دارند که سوییچ، قدرتمندترین کنسول ساخته شده توسط شرکت نینتندو است. تا پیش از این قرار بود که این کنسول از تراشه‌ی «تگرا» (Tegra) با معماری «مکس‌ول» (Maxwell) استفاده کند، اما ظاهرا نینتندو از مدل جدید این تراشه، یعنی تگرا X2 با معماری «پاسکال» (Pascal) استفاده کرده است. این حرکت کاملا منطقی به نظر می‌رسد، زیرا نینتندو در مدل نهایی سوییچ، فن را از سیستم خنک‌کننده‌ی کنسول حذف کرده است؛ بنابراین باید از تراشه‌ای استفاده کند که گرمای کمتری تولید و انرژی کمتری هم مصرف کند. معماری پاسکال هم دقیقا همین دو را ارائه می‌دهد.

NVIDIA_Nintendo_01

همان‌طور که می‌دانید، تمام تراشه‌های گرافیکی سری GTX 10 مثل GTX 1070 و GTX 1080، به دلیل تولید گرمای کم و مصرف انرژی پایین، هم در رایانه‌های رومیزی و هم در لپ‌تاپ‌ها و بدون هیچ تغییری استفاده می‌شوند. به‌علاوه، تراشه‌های گرافیکی مبتنی بر معماری پاسکال، قدرت پردازشی خیلی زیادی دارند و مدل‌های رده‌بالای‌شان، می‌توانند به راحتی بازی‌های سنگین را با دقت ۴K اجرا کنند. اما این انتظار را نباید داشته باشید که تگرا X2 هم بتوانند عملکردی مثل سری GTX 10 داشته باشد. شرکت انویدیا برای اینکه کنسول سوییچ، نیازی به فن نداشته و هنگام اجرای بازی‌های مختلف، دستان شما را نسوزاند، مجبور شده تا فرکانس هسته و فرکانس حافظه‌ی این تراشه را به میزان قابل ملاحظه‌ای پایین آورد. این موضوع سبب می‌شود که قدرت سوییچ هم‌رده‌ی پلی‌استیشن ۴ و اکس‌باکس وان شود و فاصله‌ی زیادی با کامپیوترهای مخصوص بازی داشته باشد. البته این قدرت پردازشی، برای اجرای بازی‌هایی مثل Skyrim Remastered کافی خواهد بود. پس اگر لپ‌تاپ‌ها را کنار بگذاریم، هیچ دستگاه قابل حمل دیگری نخواهد بود که بتوانند چنین تجربه‌ای را در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار دهد. لازم به ذکر است که منابع مرتبط با نینتندو اعلام کرده‌اند که این کنسول می‌تواند در حالت تبلت، تا حداکثر سه ساعت شارژدهی کند.

nvidia_nintendo_02

نکته‌ی دیگر در مورد رابط برنامه‌نویسی دستگاه است؛ ظاهرا همکاری NVIDIA و نینتندو تنها به تولید تراشه‌های گرافیکی محدود نشده است. انویدیا در وب‌بلاگ رسمی‌اش اعلام کرد که رابط برنامه‌نویسی (API) این کنسول هم توسط انویدیا ساخته شده و NVN نام دارد. به‌علاوه، موتور گرافیکی فیزیک دستگاه، ابزارهای مخصوص بازی و افکت‌های صوتی هم همگی توسط انویدیا انجام شده‌اند.

نکته‌ی دیگر در مورد داک دستگاه است. یکی از منابع مرتبط با نینتندو اعلام کرده که سخت‌افزار قوی‌تری داخل داک سوییچ قرار دارد و هنگامی که کنسول در آن قرار می‌دهید، این قدرت بیشتر کمک می‌کند تا بتوانید روی نمایشگر بزرگ تلویزیون و در رزولوشن‌های بالاتری بازی کنید. البته اگر این موضوع صحت داشته باشد، هنگام قرار دادن کنسول در داک، چند ثانیه‌ای وقفه در اجرای بازی رخ خواهد داد.

منبع: WCCFtech

 

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    افرین نینتندو فاصله موبایل و کنسول رو پر کرد کاری که به لطف کارت گرافیک های جدید nvidia محقق شد.باز هم افرین و ارزوی ارائه بازیهای روز روی این وسیله

  2. Avatar امیر محمد

    واقعا عالی است.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه