سرفیس بوک یا مک‌بوک پرو؛ آنچه شما گفتید

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
مقایسه سرفیس بوک و مک‌بوک پرو 2016

این هفته با توجه به این که اپل و مایکروسافت به تازگی آخرین دستاوردهای خود را در زمینه‌ی لپتاپ‌ها رونمایی کرده بودند، مطلب «شما بگویید» را به مقایسه کردن مشخصات و ویژگی‌های مدل‌های ۲۰۱۶ سرفیس بوک (Surface Book) و مک‌بوک پرو (MacBook Pro) اختصاص داده بودیم. طبق معمول شما یک هفته فرصت داشتید تا نظر خود را در مورد این مقایسه با ما در میان بگذارید. امروز نوبت جمع‌بندی نظرات شما است. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا نگاهی به برخی از بهترین نظرات بیندازیم. البته اگر دوست داشته باشید می‌توانید ابتدا سری به مطلب اصلی یعنی «شما بگویید؛ سرفیس بوک یا مک‌بوک پرو؟» بزنید تا با موضوع بحث بیشتر آشنا شوید. این مژده را هم به شما می‌دهیم که به احتمال زیاد از هفته‌ی آینده شاهد تغییری جالب در شیوه‌ی جمع‌بندی نظرات مطالب «شما بگویید» خواهید بود.

  • برخی نظرات برای خوانایی بیشتر ویرایش شده‌اند. برای خواندن تمام نظرات به صورت دست‌نخورده می‌توانید به مطلب «شما بگویید؛ سرفیس بوک یا مک‌بوک پرو؟» مراجعه کنید.
  • نظراتی که در این نوشته می‌آید از سوی مخاطبان دیجی‌کالا مگ منتشر شده و لزوما بیان‌گر دیدگاه‌های نویسنده نیست.

هر دو خوب هستند

Alireza:

هر دو تاشون محشرن. هر کدوم ویژگی‌های خودشون را دارن. به نظرم مک‌بوک و سرفیس بوک مخصوص کارهای سنگین مثل طراحی‌های گرافیکی هستن. کسایی که برای اولین بار از مک به ویندوز مهاجرت می‌کنن شاید ظاهر سیستم‌عامل عجیب و غریب باشه ولی خیلی زود همه ترفندها رو یاد می‌گیرن. همین‌طور برعکس. قبل از خرید توصیه می‌کنم با هر دو کار کنید که پشیمونی براتون پیش نیاد.

Sina:

اولین شما بگوییدی که نمی‌دونم چی بگم. هر دو محشرن واقعا. نمی‌شه گفت. هیچ کدوم بهتر نیست. مگر علاقه به برند که بشه انتخاب کرد.واقعا محشرن.

محمدعلی بهرامیان:

بسته به نیازتون باید انتخاب کنید. هر دو محصولات کامل و بی‌نقصی هستند. چه از نظر سخت‌افزار، چه مهندسی، چه نرم‌افزار. بحث اینجا سره علاقه‌ست. کاشی‌های ویندوز براتون جذاب‌تره یا نوار برنامه‌های مک با افکت دوست‌داشتنیش؟ سرعت و امنیت براتون مهم‌تره یا آزادی تو اجرای هر فرمتی؟ کار با ویندوز براتون راحت‌تره یا مک؟ در کل به خودتون برمی‌گرده.

سرفیس بوک بهتر است

امیر:

مشخصه که سرفیس بوک بهتر و کاربردی‌تره. عملا شما یه تبلت و لپتاپ رو باهم خریدید. پس با این اوصاف قیمت زیادشم توجیه می‌شه. شبیه تبلت لپتاپ‌های دیگه نیست. وقتی به داک کیبورد متصل می‌شه به هیچ وجه نیاز به پایه پشتش نداره و محکم می‌ایسته. واقعا فوق‌العاده‌س.

امیر اسدی:

اگر می‌خوای از یه وسیله کاربردی، که قیمتش قابلیتها و کاراییش رو توجیه می‌کنه استفاده کنی، سرفیس. اگه پول اضافی داری و نمی‌دونی چی کار کنی باهاش، مک …

رضا:

به نظر من سرفیس بوک ترکیبی از آیپد پرو و مک‌بوکه و این یه نقطه قوت برای سرفیس بوک محسوب می‌شه. هر چند از نظر نمایشگر لمسی و کاربرد قلم از آیپد پرو و از نظر قدرت پردازشی از مک‌بوک پرو بهتر نیست. ولی از نظر من داشتن یه سرفیس بوک کاربردی‌تر از داشتن یه آیپد و یه مک‌بوکه.

محمد:

من سرفیس رو انتخاب می‌کنم تا علاوه بر امکان استفاده از ویندوز ۱۰ بتونم دستگاهی در اختیار داشته باشم که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشه. زمانی که برام موبیلیتی مهم بود بتونم یه تبلت داشته باشم و اگه نیاز به یه لپ تاپ داشتم دم دستم باشه. نگران اتصال دستگاه‌های دیگه هم نباشم.

حمید نعیمی:

من لپتاپ مایکروسافت رو انتخاب می‌کنم. هم برای نوآوری در بخش سخت‌افزار و هم سیستم‌عامل. یادتون نره مایکروسافت هر سال چندین گجت کاربردی برای سیستم‌عامل و به خصوص دستگاهاش ارائه می‌ده همانند سرفیس دیال و هولولنز. نوار جدید اپل در آینده می‌تونه کاربردی‌تر بشه ولی خیلی از ایرانی‌ها ترجیح می‌دند سیستم عامل ویندوز رو روی مک‌بوک نصب کنند که در این صورت نوار لمسی بلا استفاده می‌مونه …

عباس:

قطعا سرفیس بوک. چون صفحه‌نمایش لمسیش خیلی به درد طراحی می‌خوره. ولی مک‌بوک پرو هم زیبایی خاص خودش رو داره با توجه به نوار لمسیش. ولی اگه برای کاربری طراحی باشه سرفیس بوک قوی‌تره.

مک‌بوک پرو بهتر است

مصطفی:

واقعا آدم چرا باید این همه هزینه صرف خرید دیوایس ویندوزی بکنه؟

مهران:

صد درصد مک‌بوک پرو را انتخاب می‌کنم. واقعا حیف نیست این همه پول رو خرج ویندوز بکنی بعد هر روز هنگ کنه، ویروسی بشه، قات بزنه، و هر هفته یک بار ویندوزشو عوض کنی!!! به نظر من اصلا قابل مقایسه نیستند، حتی اگه مشخصاتشون روی کاغذ یکی باشه در عمل مک با سیستم‌عاملش سرفیس رو قورت می‌ده. به نظر من اکوسیستم اپل یک دنیای متفاوت از مایکروسافته و از نظر ظرافت، زیبایی، ضخامت و… هم ده سرو گردن بالاتر از سرفیس و ما بقی محصولاته. حالا دوستان میان نظر می‌دن که سرفیس بهتره، بدون این که مک رو تجربه کرده باشن. این غصه سر درازی داره!

بهروز قادری:

از دید کسی که با جفت این محصولات، البته از نسل قبلش استفاده کرده می‌تونم بگم کارایی و سرعت سیستم‌عامل مک خیلی از سرفیس بیشتره. در بعضی از برنامه‌ها سرفیس به گرد پای مک‌بوک پرو نمی‌رسه؛ حرارت زیاد تولید می‌کنه و صدای نه چندان خوبی داره. ولی همین‌طور که در این مقاله اشاره شد تاچ خوبی که داره شاید بعضی از ایرادات رو بپوشونه …

morteza:

به نظر من مک‌بوک پرو. تو زمینه موسیقی، ادیت فیلم، نرم‌افزار معماری (archicad) سرفیس به مک نمی‌رسه. من با archicad تو مک و ویندوز کار کردم. نتیجه برای مک فوق‌العاده بود. حتی با وجود سخت‌افزار پایین‌تر. تاچ پدش هم عالیه. سیستم‌عامل خوبی هم داره، همین که نیاز به نصب آنتی‌ویروس نداری خودش کلی خوبه. مک‌بوک جدید، هم نازک‌تره هم سبک‌تره که خیلی مهمه. تاچ بار هم دیدم به نظرم بهتر از صفحه تاچ باشه. چون بالای کیبورد هست و لازم نیست دستت رو از روی لپتاب بلند کنی و این که به عنوان یک میان‌بر عمل می‌کنه. من استفاده از تاچ بار در فوتوشاپ رو دیدم خیلی عالی بود.

ارشاد:

از نظر من تاچ بودن و جداشدن صفحه‌ی سرفیس در عمل خیلی کارایی نداره مگر مواقعی که بخوایم با قلم طراحی کنیم، در ضمن وزن زیاد و سایز بزرگی هم داره که برای یک تبلت اصلا مناسب نیست. من مک‌بوک رو ترجیح می‌دم.

R. Sh:

به نظر من مک‌بوک پرو بهتره. چون واقعا غیر از طراحی کردن لزومی نداره که یک لپتاپ صفحه لمسی داشته باشه. اپل این رو خوب می‌دونه و به خاطر همین تاچ بار رو طراحی کرد. اما سرفیس بوک هم صفحش لمسیه و هم جدا میشه که شبیه به یک تبلت می‌شه که در این صورت چه تفاوتی بین سرفیس بوک با سرفیس پرو وجود داره؟ همچنین مک‌بوک پرو هم نازک‌تره و هم باریک‌تر و سیستم‌عاملی یکپارچه داره که برای کدنویسی و کار موسیقی و طراحی راحت‌تر از ویندوزه. البته این از ارزش‌های ویندوز کم نمی‌کنه. در نهایت به نظرم مک‌بوک پیروز این مقایسه‌س. البته این به خود کاربرها بستگی داره که چه استفاده‌ای از یک لپتاپ می‌خوان بکنن.

مک‌بوک پرو مناسب افراد حرفه‌ای است

دانا:

به نظر من سرفیس بوک ساخته شده تا طیف گسترده‌ای از کاربران عادی جامعه رو به خودش اختصاص بده. چون سیستم‌عاملش برای خیلی‌ها قابل‌فهم‌تر از مکه. اما اگر ادیتور حرفه‌ای هستید و در کل با محتوای تصویر و فیلم سروکار دارید بدون شک مک‌بوک پروها به کارتون میان. البته نباید آزادی‌های ویندوز و محدودیت‌های مک‌بوک پرو رو نادیده بگیریم …

پارسا کرمی:

انتخاب بین این دو دستگاه خارج از توجیه مالی، به نوع کاربری فرد بستگی داره، اگر من طراح و گرافیست بودم از مکبوک پرو استفاده می‌کردم. ولی چون نیستم به نظرم به چند دلیل سرفیس توجیه خرید بالاتری داره، اول این که سیستم‌عامل مناسبی داره، مورد دوم اینه که از این دستگاه می‌تونم به عنوان تبلت هم استفاده کنم، سومین نکته هم مربوط به رزولوشن بالاتر اونه، ولی مکبوک هم محصول فوق العاده‌ایه …

هیچ کدام به صرفه نیستند

مهدیار:

با این که هردوشون به صرفه نیستن ولی من سرفیس بوک رو در کل بیشتر می‌پسندم … واقعا به نظر منم خلاقیت تو شرکت اپل از بین رفته. این که بیای نوار بالایی کیبورد (همراه با باتن Esc!!!) رو برداری و جاش یه تاچ بار بذاری واقعا قشنگه!؟ … از اون ورم تو کنفرانس معرفی آیفون از دنیای بی‌سیم می‌گفتن در حالی که جک ۳٫۵ میلی‌متری رو هنوز رو مک‌بوک پرو جدید می‌بینیم! این نشان‌دهنده‌ی معلوم نبودن هدف یه شرکته که فقط می‌خواد با ایجاد ویژگی‌های خلاقانه زوری روی دیوایس‌هاش اونارو بفروشه. ویژگی‌های خوب مک‌بوک پرو بره می‌گرده به طراحی ناب اپل و قابلیت اپل پی روی تاچ بار که واقعا جذاب بودن. اما واقعا اپل بعد از استیو جابز خیلی فرق کرده. از اون طرف مایکروسافت تو سرفیس بوک خیلی محافظه‌کارانه عمل کرده بود. اما surface dial واقعا خیلی به درد بخور و کاربردیه … مخصوصا برای طراح‌ها … من بیشتر درباره شرکتا نظرم رو گفتم و تو مقایسه مشخصات سخت‌افزاری به بنچمارک‌ها بیشتر می‌شه اعتنا کرد. هر چند که همین الانش هم به نظرم سرفیس بوک برده! در کل برای جمع‌بندی به نظر من انتخاب بین بد و بدتره. سرفیس بوک بسیار محافظه کار و مک‌بوک پرو با ویژگی‌های خلاقانه به درد نخور. اگه سرفیس بوک قبلی رو دارید فقط برای افزایش مشخصات سخت‌افزاریتون خوبه که سرفیس بوک جدید رو بخرید که نمی‌ارزه! اگرم یه سری ویژگی‌های سطحی رو دوست دارید که به نظر خلاقانه میان مک‌بوک پرو دقیقا همون لپتاپیه که می‌شه خرید!

مجتبی:

هر دوی این لپتاپ‌ها در زمینه‌ی مربوط به خودشون بسیار عالی هستند. با توجه به سیستم‌عامل متفاوتشون خیلی هم لازم به مقایسه نیست. چون کسی که با ویندوز سر و کار داره بهتره بره سراغ سرفیس کسی هم که می‌خواد با مک کار کنه می‌ره سراغ مک‌بوک. اما برای کاربرای ایرانی اگه واقعا بهره‌وری مورد نظر باشه به جز یه بخش خاص با نیازهای خاص هیچ کدوم از این دستگاه‌ها مناسب نیست. در مورد کاربرای ایرانی که معمولا از ویندوز استفاده می‌کنن اگه سرفیس رو در نظر بگیریم، با کمبود پورت‌های بعضا کاربردی مثل VGA مواجه می‌شیم. بیشتر دانشجویان مو قع ارائه به این پورت نیاز پیدا می‌کنن. صفحه نمایش ۱۳٫۵ اینچ برای بعضی کاربردها کوچک به نظر می‌رسه. نداشتن حروف فارسی (یا حتی عربی) روی صفحه برای عده‌ای خوشایند و برای بسیاری ناخوشاینده. و مهمتر از اون قیمت بسیار بالای این دستگاه باعث می‌شه خیلی از کاربرا نتونن به راحتی اونو تهیه کنن. از اون طرف مک‌بوک به درد کاربرانی می‌خوره که کاملا محدودیت‌ها و برتری های این سیستم‌عامل رو می‌دونن. و گرنه برای بسیاری از کاربران محدودیت‌هایی رو برای نرم‌افزار خصوصا برای دانشجویان به همراه داره. نصب ویندوز روی مک‌بوک هم هیچ وقت برای من جذاب نبوده. خصوصا که الان احتمالا امکانات تاچ بار رو هم ممکنه در ویندوز از دست بدید. به طور کلی این دو دستگاه اگر چه بسیار زیبا هستند اما برای بسیاری از ما محدودیت‌های زیادی رو به همراه دارند. این دو رو می‌شه گذاشت و از دیدنشون لذت برد اما وقتی پای کاربرد و استفاده‌های مختلف روزمره تو دانشگاه و خونه و محل کار در میون باشه یه لپتاپ با یک سوم این قیمت با پورت‌های کامل‌تر و محدودیت‌های کمتر کاربردی‌تر خواهد بود.

telegram_ad2_1

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar کیاوش ابوعلی

    یک کلام؛ کسی که بعداز سال۲۰۱۴، مک راانتخاب میکند، فقط به دلیل این هست که طرفدار اپل است. باتوجه به اینکه واقعا اپل را دوست دارم، و تحقیقات زیادی کرده ام درباره مکهای جدید والبته از هر دو سیستم هم استفاده میکنم، معتقدم مک ارزش خریدش دربرابر سرفیس کم است. من استقلال را انتخاب میکنم چون استقلالی ام! همین. ‌اگر تمام هنر اپل در مکهای جدید و بسیار گرانتر تنها یک نوار ابزار لمسی و از بین بردن درگاههای ارتباطی ست، سرفیس هنرش در ارائه یک “”” ایپد۱۲/۳اینچی ست که تا یک ترابایت حافظه دارد(برخلاف اپل) و قلم بطور ثابت همراهش هست( برخلاف اپل) وسیستم عامل مک را اجرا میکنید(بخوانید ویندوز و البته برخلاف اپل!) وسی پی یواش cor i7 است( برخلاف اپل) ولمسی ست ( برخلاف اپلی که به هر دلیل میگوید مک بوک لمسی اخ وپیفه واجرای مک با تبلت هم اخ است)( همانطورکه زمانی باغرور تمام میگفتند ایفونی با صفحه بزرگتراز۳/۵ وبعد۴ وبعد۴/۷ وبعد… اخ وپیف است!!!!) و…..

    ببخشید حیفم امد اینارو اضافه نکنم. یه چیز دیگه هم هست؛ بخدا من هردو سیستم رو دارم واستفاده میکنم وبخدا تازگیها یه ایفون پلاس ویه ایفون۷ خریده ام. اینوگفتم که بعضی نگن طرف ساسونگیه. من کاملا اپلی ام متاسفانه. یجورایی برده اپلم که برای خرید هر اشغالیش لحظه شماری میکنم. باتمام این حرفا زنده باد اپل! اونقدر دوسش دارم که حداقل تاپایان۲۰۱۷ که همین گجتها وشرایط هست بازهم دلم میخاد برم تو اپل استور و همه محصولاتش رو بخرم. بدون حتی یک گجت غیر اپلی!

  2. Avatar کیشاوش ابوعلی

    به طورهمزمان ازهردو سیستم واکوسیستم استفاده میکنم. درمحل کار با سرفیس و منزل با مک بوک.البته مک بوک۲۰۱۲! اما، تا پیش از معرفی سرفیس (وبه خصوص سرفیسهای جدید) هیچ اعتقادی به چیزی به جز مک نداشتم. ولی حالا که تنبلی اپل رو میبینم و گجت بی نظیری به نام سرفیس باید وباید هرکسی که نخواهد طرفداری بی مورد از مک کند، اعتراف کندکه سرفیس بی نظیراست. واقعا اگر اپل محصولی میداد که به راحتی به تبلت و لپ تاپ تغییر ماهیت میدادو قلم هم میداشت وتبلتی بودکه یک cor i7 باچنان رم و گرافیکی بود والبته، البته، البته بجای iosهم از مک سییرا میداشت و به راحتی فتوشاپ و اتوکد را اجرا میکرد، تابحال دنیا را به هم دوخته بود! اپلی که این روزها افتخار و تبلیغاتش مثالهایی مثل رنگ جت بلک و دوربین دوتایی (ان هم تنها روی نسخه۵/۵اینچ) وامثالهم هستش، باید قبول کرد داریم خودمان را به خاطر دوست داشتن اپل و پول هنگفتی که بابت گجتهایش داده ایم قانع میکنیم. من که چندی پیش۷ میلیون تومان را صرف خرید جت بلک پلاس و معمولی۷ کرده ام بایدبه گونه ای خوشحال شوم. ولی باور کنید کنارگذاشتن اپل سخت است. باتمام خوبی های میکروسافت برایم سخت است. اما اگر کسی برایش مهم نیست واقعا خرید اپل درتقابل با سرفیس مثل انتخاب مسعود اوزل است وقتی مسی وجود داشته باشد.

  3. Avatar جوادی محب

    جالبه ؛ نظراتی که در مورد مک بوک منتشر شده محتوای همشون مسخره کردن ویندوزه و اصلا دلیل منطقی نتونستن بیارن ! هنگ کردن و ویروسی شدن سیستم عامل فقط مال افراد بی تجربه و خام هست . الان من یکساله که ویندوز ۱۰ نصب دارم رو سیستم باور کنید آنتی ویروسم ندارم و لازم نخواهم داشت . چون بلدم چطوری پیشگیری کنم از ورود ویروس ! یادمه زمانی که برای اولین بار کامپیوتر خریده بودم همش کارم عوض کردن ویندوز و آپدیت کردن آنتی ویروس و مشکلات و مسائل اینچینی بود . اما حالا که بیشتر واقف شدم به این مسائل اصلا آنتی ویروسم نصب نکردم . ویندوز دینفدر (انتی ویروس اختصاصی ویندوز۱۰) رو فعال کردم و مشکلی نداشتم تا به الان . البته تو دنیای امروزی چیزی به اسم امنیت وجود نداره . همانطور که سیستم عامل اندروید بخاطر پرتعداد بودن ویروس و برنامه مخربم زیاد واسش وجود داره . ویندوزم به همین شکله . مک بوک و سیستم عامل چند درصد از کامپیوتر های شخصی رو دارن که ویروسم داشته باشن ؟

  4. Avatar Milad

    سلام خسته نباشین .مرسی بابات این مطلب سودمند…میخواستم بدونم برای برنام نویسی چ اپل و چ گوشی های اندرویدی کدوم دستگاه مناسب تر است؟؟چ پردازنده ای میتونه کافی باشه؟

  5. Avatar سید علی موسوی

    خیلی حالبه، تمامی افرادی که از مک طرفداری کردن هیچ دلیل منطقی نیاوردن و فقط ویندوز رو کوبیدن و گفتن که طرفدارای ویندوز اصلا مک رو تجربه نکردن در صورتی که با توصیفایی که از ویندوز میکنن مشهوده که در حقیقت خودشون تا الان با ویندوز خوب کار نکردن…. هنگ کردن و ویروسی شدن مال قرون وسطا بود، من از وقتی ویندوز ۱۰ دارم تا الان خود سیستم عامل هیچ هنگی نداشته، اگر هنگی بوده مال نرم افزار بوده که بر خلاف گذشته روی سیستم عامل اونقدرا تاثیر نمیذاره، یعنی ویندوز اگر بینه یه برنامه هنگه و سرعتو آورده پایین ازت میپرسه میخوای ببندمش؟ اگر بگی آره نهایتا ظرف چند ثانیه بسته میشه و سرعت دوباره عادی میشه، هیچ هنگ غیر قاب برگشتی وجود نداره…. ابزارآلات ویندوز و امکانات و تنظیماتش که فوق العاده شده، مخصوصا توی آپدیت های آخر، برای امنیتشم که در این حد بگم که اگر آنتی ویروس هم نصب نکنید ویندوز دفندر خودش یک تنه میتونه محافظت کنه ازتون، تازه مدام براش آپدیت سکوریتی و همچنین اسکنر بد افزار میاد که سیستمتون رو چک میکنه و در صورت وجودی چیزی اونو پاک میکنه

    سرعت عمل برنامه ها به نحوه ی ساخت و زبان برنامه نویسی و الگوریتم های به کار رفته توش داره که بعضی از این سیستم ها با ساختار ویندوز بیشتر سازگارند و بعضی ازشون با ساختار مک بیشتر سازگارند، توی خیلی از برنامه های مولتی مدیا و طراحی سرعت برنامه ها توی مک بیشتر و کسی هم انکار نمیکنه، اما توی خیلی از زمینه ها هم ویندوز سریعتره…

    واقع بین باشین

  6. Avatar DANI

    من عاشق سرفیسم.در ضمن کسایی ک میگن ویندوز هنگ میکنه ویندوزشون اورجینال نیست.من ویندوز ۱۰ااورجینال دارم یه چیز دیگست.خیلی سریع کار میکنه و حتی یه بار هم هنگ نکرده.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه