نقد و بررسی اسکوتر ناین‌بات مینی شیائومی؛ خودتو شُل بگیری رفتی!

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۲ دقیقه
اسکوتر شیائومی ناین بات مینی

سفرهای کوتاه درون شهری که مسافتی بین یک تا ده کیلومتر را شامل می‌شوند، نه آن‌قدر طولانی‌اند که آدم را وادار به بیرون آوردن خودروی شخصی از درون پارکینگ کنند و نه آن‌قدر راحت‌اند که بتوان با پای پیاده انجام‌شان داد. به همین دلیل است که وسیله‌های نقلیه‌ای با نام اسکوتر (Scooter) یا هاوربورد (Hoverboard) تولید شده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از شرِ ترافیک‌های خسته‌کننده‌ی شهری خلاص شوید و به راحتی به مقصدتان برسید. می‌خواهیم در مورد یکی از اسکوترهای شیائومی با نام ناین بات مینی (Ninebot Mini) صحبت کنیم. این اسکوتر در واقع تولید یک شرکت چینی به نام ناین‌بات (Ninebot) است که چندی پیش شرکت دیگری به نام سِگوِی (Segway) را خرید تا فناوری سطح بالای این شرکت را تصاحب کند. حالا از آنجایی که شیائومی بخش عمده‌ای از سهام ناین‌بات را در اختیار دارد، تولیدات این شرکت را با نام تجاری خود وارد بازار می‌کند. اسکوتر ناین بات مینی، محصولی با قابلیت حفظ تعادل است و می‌تواند تعادل خود و کسی که سوارش شده‌است را حفظ کند.

این اسکوتر چطور کار می‌کند؟

اسکوتر شیائومی ناین بات مینی

کاری که ناین‌ بات مینی انجام می‌دهد، جابجا کردن کسی است که سوارش شده. برای این کار ابتدا باید پاهایتان را در محل‌ مشخص شده قرار دهید و پس از اینکه توانستید تعادل‌ خود را حفظ کنید، خودتان را به جلو یا عقب خم می‌کنید تا در همان جهت به حرکت درآیید. منظور از خم کردن این نیست که مثلا برای حرکت رو به جلو باید ۴۵ درجه خم شوید؛ بلکه تنها باید کمی رو به جلو متمایل شوید تا ببینید که سنسورهای دستگاه، خواسته‌ی شما را تشخیص داده و با به چرخش درآوردن تایرها، شما را حرکت می‌دهند. این اتفاق به شکل مشابه هنگام عقب رفتن هم تکرار می‌شود و هنگامی که کمی به عقب خم شوید، دنده عقب خواهید رفت. حال برای گردش به راست و چپ باید از زانوهایتان کمک بگیرید. هنگامی که روی اسکوتر قرار می‌گیرید، اهرمی را بین پاهای خود خواهید داشت که با فشار آوردن به آن، اسکوتر به سمت دلخواه شما حرکت می‌کند. مثلا اگر بخواهید به راست بچرخید، باید با استفاده از زانوی چپ‌تان کمی این اهرم را به راست هل دهید. چرخیدن با استفاده از ناین بات مینی آن قدر خوب و راحت است که می‌توان به صورت درجا هم با آن چرخید. تمام چیزی که برای استفاده از ناین بات مینی باید دانست، همین است؛ خیلی کم بود؟ انتظار بیشتر از این را داشتید؟ معذرت می‌خواهیم!

آیا سواری گرفتن از اسکوتر کار سختی است؟

اسکوتر شیائومی ناین بات مینی

خیر، به هیچ عنوان سخت نیست. نمی‌توان گفت شروع به استفاده از ناین بات مینی به سختی شروع دوچرخه سواری برای یک کودک است. کودک برای این که یاد بگیرد چگونه دوچرخه سواری کند، نیاز دارد ابتدا با استفاده از پایه‌های کمکی تمرین داشت ‌‌باشد تا بتواند در بازه‌های کوتاه، تعادل خود را حفظ کند. اما کسی که می‌خواهد سوار ناین بات مینی شود، نیازی به تمرین و ممارست ندارد و می‌تواند بلافاصله پس از قرار گرفتن روی اسکوتر، شروع به استفاده از آن کند. نیازی هم نیست که در شرایط جسمی و سنی خاصی قرار داشته باشید؛ در هر سن و سالی که باشید، می‌توانید از این اسکوتر استفاده کنید. حتی کودکان و افراد سالخورده هم قادرند از کاربران ناین بات مینی باشند و به راحتی از آن لذت ببرند. به پروسه‌ی یادگیری خاصی هم نیاز نیست؛ تنها روی دستگاه می‌روید و پس از کمی تمرین تعادلی که شاید به زحمت تا ۱۵ دقیقه طول بکشد، به خودتان می‌آیید و می‌بینید که لحظاتی پر از شادی روی این اسکوتر برایتان رقم خورده است. برای این که سرعت یادگیری‌تان بالاتر برود و بتوانید حرکات نمایشی و سریع را هم انجام دهید، کافی است خودتان را با اسکوتر یکی فرض کنید و به نوعی با اسکوتر احساس یگانگی داشته باشید تا دیگر به چشم یک وسیله‌ی عجیب به آن نگاه نکنید. از این جهت، راندن اسکوتر شیائومی درست مثل سوارکاری با اسب یا حتی رانندگی با ماشین شخصی است. مادامی که بین خود و اسکوتر فاصله‌ای ببینید، موفق نخواهید شد. اما به محض اینکه تصور کنید اسکوتر تحت اختیار شما است، خواهید دید که به محض فکر کردن به یک جهت خاص، ناخودآگاه به سمت آن جهت حرکت می‌کنید. با وجود اینکه بدن شما است که با حرکت‌های خود به دستگاه دستور می‌دهد، اما این تصور را خواهید داشت که ناین بات می‌تواند ذهن شما را بخواند و همان کاری را انجام دهد که شما به آن فکر می‌کنید.

ناین بات مینی کجاها جواب می‌دهد؟

ناین بات مینی علاوه بر پیمودن مسیرهای صاف و هموار، می‌تواند از پس سطوح شیب‌دار هم برآید. در توضیحات سازنده آمده که نهایتا می‌توان از سطوحی با شیب ۱۵ درجه بالا رفت؛ اما در تست‌های ما مشخص شد که می‌توان از شیب‌های بیشتر از این هم صعود کرد. واقعا خوب است که بتوان با استفاده از یک اسکوتر از چنین شیب‌هایی بالا رفت؛ چرا که می‌توانیم به جای این که با بالا رفتن از سربالایی‌ها به پا و کمرمان فشار بیاوریم، خیلی راحت سوار اسکوتر شویم و این کار را به راحتی انجام دهیم. در پایین آمدن از سطح شیب‌دار کمی حواس‌تان را بیشتر جمع کنید؛ چون اگر خود را کمی شل بگیرید، سرعت اسکوتر بیش از حد زیاد می‌شود و ممکن است زمین بخورید. اما در بالا آمدن قضیه فرق می‌کند؛ در این حالت اگر به اندازه‌ی حالت عادی بدن‌تان را به جلو خم کنید، می‌بینید که هیچ اتفاقی نمی‌افتد و اگر حرکتی هم وجود داشته باشد، سرعت حرکت بسیار کم خواهد بود. اما هنگامی که بدن‌تان را کمی بیشتر به جلو خم کنید، می‌بینید که با سرعت خوبی بالا می‌روید. سرعت حرکت در حالت بالا رفتن قابل قبول است و به بالارفتن از سربالایی با دنده‌ی سنگین شباهت دارد.

اسکوتر شیائومی ناین بات مینی

در محیط‌های ناهموار که پر از پستی و بلندی هستند، به سختی می‌توان از ناین بات استفاده کرد. در چنین شرایطی می‌توان با کم کردن سرعت و با احتیاط بسیار زیاد جابجا شد، اما بهتر است از خیر چنین کار پُر ریسکی بگذرید و کمی از مسیر را پیاده طی کنید. این مورد برای سرعت‌گیرهایی که در جاده‌ها نصب می‌شود هم صدق می‌کند؛ هنگامی که به سرعت‌گیر می‌رسید باید با احتیاط کامل و با حداقل سرعت از آن نقطه عبور کنید.

چه امکاناتی در این اسکوتر وجود دارد؟

بدنه‌ی اسکوتر از منیزیم باکیفیتی که در صنایع هوایی استفاده می‌شود، ساخته شده و در مقابل ضربات فوق‌العاده مقاوم است. برای یک اسکوتر خیلی اتفاق می‌افتد که در میان راه زمین بخورد و با در و دیوار برخورد کند. این فلز باکیفیت، در وزن نهایی اسکوتر هم نقش داشته و با بلند کردن ناین بات مینی از روی زمین می‌توان به محکم بودن چهارستون آن پی برد. در بخش جلویی اسکوتر، چند نشانگر وجود دارد که بهترین‌شان، نشانگر میزان شارژ باقیمانده‌ی باتری است. با در اختیار داشتن چنین نشانگری می‌توانید در هر زمان با یک نگاه ساده به جلوی اسکوتر بفهمید چقدر از شارژ باتری باقی مانده است. در کنار نشانگر میزان شارژ، نشانگرهای قفل شدن اسکوتر و اتصال بلوتوث هم وجود دارند که آنقدرها کاربرد ندارند و تنها برای پر کردن پنل جلویی به کار رفته‌اند.

اسکوتر شیائومی ناین بات مینی

تایرهای ناین بات مینی از نوع باد شدنی هستند و می‌توانید فشار باد آنها را کم یا زیاد کنید تا برای استفاده در مکان‌های مختلف و شرایط آب و هوایی گوناگون مناسب شوند. این مورد از طرف دیگر می‌تواند کمی ناراحت‌کننده هم باشد؛ چرا که لاستیک‌ها مستعد پنچر شدن هستند و در زمان پنچری باید دست به دامان وصله و چسب شوید! قطر لاستیک‌ها و سنگینی آنها باعث می‌شود حرکت روی سطوح مختلف امکان‌پذیر شود و برای دستگاه فرقی نکند روی یک سطح بتنی حرکت می‌کند یا در میان محیط خاکی و جنگلی؛ از تمام این سطوح می‌توان به کمک ناین بات مینی گذر کرد. این اسکوتر هم به درد محیط‌های آفرود می‌خورد و هم سطوح صاف به اصطلاح آنرود! مزیت اسکوتر شیائومی در این است که ضدآب هم هست و می‌توانید در روزهای بارانی و در گل و لای هم با آن جولان بدهید و باک‌تان نباشد که مبادا بلایی بر سر اسکوتر نازنین‌تان بیاید.

حداکثر سرعتی که می‌توان با ناین بات مینی به آن دست یافت، ۱۶ کیلومتر بر ساعت است. به این عدد به چشم یک سرعت کم نگاه نکنید. هنگامی که روی اسکوتر هستید و دارید با حداکثر سرعت حرکت می‌کنید، حس می‌کنید واقعا سرعت گرفته‌اید. در سرعت‌های بالا هم این تصور را خواهید داشت که کنترل دستگاه دارد از دست‌تان خارج می‌شود و ممکن است زمین بخورید. خود اسکوتر در سرعت‌های زیاد شروع به بوق زدن و جیغ کشیدن می‌کند تا به شما هشدار دهد که سرعت‌تان بیش از حد زیاد شده است. در نظر بگیرید که اگر از کلاه ایمنی، بازوبند و زانوبند استفاده نکنید و بر اثر سرعت گرفتن با اسکوتر خدای نکرده زمین بخورید، این پتانسیل وجود دارد که به خودتان آسیب جدی وارد کنید.

اسکوتر شیائومی ناین بات مینی

چراغ‌هایی در قسمت‌های جلو و عقب اسکوتر در نظر گرفته شده‌اند که طراحی کاملا کاربردی دارند و خودشان همه چیز را به صورت خودکار انجام می‌دهند. در جلوی اسکوتر دو عدد لامپ LED سفید وجود دارد که در محیط‌های تاریک، راه را برای شما روشن می‌کنند. احتمالا دارید به این فکر می‌کنید که خب حتما لازم است با استفاده از یک دکمه یا در بهترین حالت، با یک حرکتِ پا این چراغ را روشن کرد. اما شما هیچ کاری نمی‌کنید و تنها کاری که انجام می‌دهید، قرار گرفتن روی اسکوتر است. چراغ‌ها دارای سنسور تشخیص میزان نور محیط هستند و می‌توانند تشخیص دهند که چه وقت باید روشن و خاموش شوند. در پشت اسکوتر هم چراغ‌هایی داریم که در زمان دنده عقب گرفتن، به رنگ قرمز روشن می‌شوند و افراد پشتی را از این قضیه مطلع می‌کنند. این چراغ‌ها یک کاربرد دیگر هم دارند: هنگامی که می‌خواهید به یک سمت بچرخید، چراغ‌های آن سمت به صورت خطی روشن و خاموش می‌شود تا چرخیدن شما را به اطلاع سایرین برساند. در مورد این چراغ‌ها نکته‌ی دیگری هم وجود دارد که در قسمت اپلیکیشن به آن خواهیم پرداخت.

اسکوتر شیائومی ناین بات مینی

عمر باتری ناین بات مینی فوق‌العاده خوب است. خود شیائومی می‌گوید با یک شارژ کامل می‌توان تا ۲۲ کیلومتر را طی کرد. یعنی کسی که یک ناین بات می‌خرد، این حق را دارد تا این فکر جسورانه به ذهنش خطور کند که به جای استفاده از ماشین و اتوبوس از اسکوترش برای رفتن به محل کار استفاده کند. با یک شارژ کامل باتری می‌توان به راحتی از خانه تا محل کار رفت و با شارژ کردن مجدد اسکوتر در طول روز کاری، در برگشت هم از آن استفاده کرد و با این کار، هم به سبز ماندن زمین کمک کرد و هم در مصرف نشدن سوخت‌های فسیلی نقش داشت! وزن اسکوتر ۱۲.۸ کیلوگرم است که تنها پس از به پایان رسیدن شارژ باتری متوجه سنگینی‌اش می‌شوید. ضرب‌المثل “گهی پشت به زین و گهی زین به پشت” کاملا در اینجا صدق می‌کند؛ تا به اینجا، اسکوتر شما را جابجا کرده و حالا شما باید آن را جابجا کنید. ابعاد ناین‌بات مینی هم به صورتی است که به راحتی درون صندوق عقب خودرو جا می‌شود و نیازی به باز و بسته کردن‌اش ندارید.

واقعا اپلیکیشن موبایل هم دارد؟

اسکوتر شیائومی ناین بات مینی

بلافاصله پس از بیرون آوردن اسکوتر از داخل جعبه می‌توانید از ناین بات مینی استفاده کنید. اما برای بیشتر لذت‌ بردن از آن، باید اقدام به نصب اپلیکیشنی روی موبایل خود کنید. این اپلیکیشن که برای گوشی‌های اندرویدی و آیفون ارایه شده، برخی از امکانات اسکوتر را فعال می‌کند و برخی از امکانات از پیش فعال، اما محدود را به صورت نامحدود در اختیار شما قرار می‌دهد. به عنوان مثال با استفاده از اپلیکیشن می‌توانید برای آن چراغ‌های عقب و جلوی اسکوتر، رنگ دلخواه‌تان را انتخاب کنید و تعیین کنید این چراغ‌ها به چه روش و با چه الگویی باید روشن شوند. یا مثلا تعیین کنید حداکثر سرعتی که اسکوتر می‌تواند با آن حرکت کند چه میزانی باشد تا امنیت جانی استفاده کننده تضمین شود. کار دیگری که تنها به وسیله‌ی اپلیکیشن قابل انجام دادن است، قفل کردن اسکوتر است. حتما شما هم برای موتور سیکلت یا دوچرخه‌تان از قفل استفاده می‌کنید تا با محکم کردن وسیله به میله‌ی علمک گاز یا تیر چراغ برق و مواردی از این دست، مانع از دزدیده‌شدن آن شوید. حالا طبیعی است که برای یک اسکوتر هوشمند با قیمتی بالای یک میلیون تومان هم قفل در نظر گرفته شود. هنگامی که از درون اپلیکیشن، اسکوتر را قفل می‌کنید، باعث می‌شوید هنگام سوار شدن شخصی دیگر روی دستگاه، امکان حرکت کردن از وی سلب شود و در همین حال، هم اسکوتر و هم گوشی موبایل با آلارم و ویبره شما را از این اتفاق مطلع کنند.

جمع‌بندی

اسکوتر شیائومی ناین بات مینی

ناین بات مینی می‌تواند یک کار دیگر را برای بشر ساده کند: از آنجا که راه رفتن زحمت مضاعفی را به فرزندان بشر وارد می‌آورده، شیائومی خواسته تا این زحمت را از روی دوش انسان بردارد. جابجا شدن با این اسکوتر حس بسیار خوبی دارد و کنترل آن هم واقعا ساده است؛ اما کمی پیاده‌روی هم در طول روز ضروری است و می‌تواند نقش بسزایی در سلامتی داشته باشد. تهیه‌ی یک عدد ناین بات مینی می‌تواند تغییر بزرگی را در زندگی ایجاد کند، اما برای کسی که بلد باشد چطور باید حد و مرز بین راحتی و حفظ سلامتی را مشخص کند.

Pros

  • یادگیری استفاده بسیار آسان
  • استفاده از آلیاژ منیزیم در ساخت بدنه و رینگ
  • ساختار ضد آب به همراه استاندارد IP54
  • قابلیت پیمودن شیب تا ۱۵ درجه

Cons

  • ندارد

Digi_Buy_Label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar حنانه

    با سلام و خسته نباشید…. من این دستگاه رو دارم اما سرعت ان ۱۰ کیلومتر بیشتر نمیشه از کجا باید تنظیمش کنم؟؟؟؟

  2. Avatar سارا

    کل مقاله که خیلی هم عالی و جذاب بود یک طرف
    تیتر جالبش!!! یک طرف :))))

    خودتو شل بگیری رفتیییییی :دی

    1. محمد سماک محمد سماک

      خوشحالم که خوشتون اومده
      ممنون بابت فیدبک
      موفق باشید

  3. Avatar reza ch

    کلا اینجور چیزا خیلی حال میده و همه دوسش دارن و مسلمن کسی بدش نمیاد یکی از اینا داشته باشه ولی بخاطر قیمت نصبت به کارایی خیلی افراد کمی سمتش میرن .
    من خیلی دوس دارم یدونه داشته باشم ولی قیمتی میبینم بیخیال میشم . 🙂
    البته از حق نگذریم دیجی کالا هم تخفیف خوب و وسوسه کننده ای داد ولی باز برای افرادی مثل من گرونه 🙂

    1. Avatar m.k

      داداش منم قیمتو دیدم کپ کردم. ولی رفتم از بازار پرسیدم و سوار شدم قیمت بهم گفت_۱۵۰۰۰۰۰تومان . دیجی کالا خیلی گرون میفروشه

  4. Avatar HQ

    عالیه
    فوق العاده است …
    ماشین هم هوا رو به شدت کثیف میکنه هم درد سر داره و کلا دیگه به درد نمیخوره .

  5. Avatar میلاد

    ** چرا که می‌توانیم به جای این که با بالا رفتن از سربالایی‌ها به پا و کمرمان فشار بیاوریم، خیلی راحت سوار اسکوتر شویم و این کار را به راحتی انجام دهیم***

    همین یه پیاده روی رو از جامعه تنبل امروزی بگیرید…

    1. محمد سماک محمد سماک

      شما رو ارجاع میدم به بخش جمع‌بندی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه