نقد و بررسی بازی Fallout 4؛ نمی‌خواهم دنیا را به آتش بکشم…

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه

اصولا دو نوع مجموعه در صنعت بازی داریم: یکی سالی یک شماره‌ی جدید دارد و دیگری توانایی انتظار کشیدن بازی‌کننده‌ها را به چالش می‌کشد. خودتان مقایسه کنید، چه تفاوتی بین «ندای وظیفه»ای که هر سال یک قسمت جدید از آن عرضه می‌شود تا جی‌تی‌ای وجود دارد؟ میزان محتوا و مکانیک‌های جدیدی که در هر قسمت «متال گیر» می‌بینید را در مقابل «فرقه‌ی اساسین» قرار دهید. مجموعه بازی‌های فال‌آوت هم در دسته‌ی دوم جای می‌گیرند؛ با این تفاوت که فاصله‌ی بین هر شماره‌ی فال‌آوت، حتی از فاصله‌ی بین دو شماره‌ی جی‌تی‌ای هم بیشتر است.

عناوین فرعی به کنار، عرضه‌ی شماره‌ی قبلی فال‌آوت به ۸ سال پیش برمی‌گردد. سازنده‌های این بازی هم این هشت سال را بیکار ننشسته بودند و روی شماره‌ی بعدی این بازی کار می‌کردند. نتیجه‌ی این همه سال تلاش هم کاملا قابل مشاهده است؛ بازی آن قدر محتوای مختلف دارد که سرتان درد بگیرد.

بدون اغراق می‌گویم: فال‌آوت ۴ بزرگ‌ترین بازی‌است که تا به حال بازی کرده‌ام.

راه برگشت به خانه

استودیوی بازی‌سازی بتسدا قبل از اینکه حق مجموعه بازی‌های فال‌آوت را خریداری کند، یک مجموعه‌ی نقش‌آفرینی بزرگ دیگر هم داشت. ساز و کار مجموعه‌ی «طومارهای باستانی» (Elder Scrolls) در اصل به پایه‌ای برای ساخت فال‌آوت۳ تبدیل شد؛ طوری که برخی بازی‌کننده‌ها فال‌آوت۳ را به عنوان یک بسته‌ی الحاقی بزرگ بازی «آبلیویون» می‌دیدند. با این حال، بازی‌کننده‌ها رابطه‌ی بسیار بهتری با فال‌آوت‌های بتسدا برقرار کرده‌اند. نمی‌دانیم، شاید عناصر واقعی داستان فال‌آوت، این بازی را برای بازی‌کننده‌ها جذاب‌تر کرده باشد. هر چه باشد مخاطبان داستان‌های واقعی، بسیار بیشتر از داستان‌های فانتزی هستند.

بازی به قدری بزرگ است که دیدن همه چیز آن، صدها ساعت زمان می‌برد.

فال‌آوت۳ یکی از بهترین و واقعی‌ترین دنیاهایی که تا به حال در یک بازی نقش‌آفرینی دیده‌ایم را به تصویر کشیده بود، اما فال‌آوت ۴ حتی پای‌اش را از این بازی هم فراتر گذاشته است. می‌توانیم مدت‌ها سر این موضوع بحث کنیم که چرا فال‌آوت۴، بهترین تصویر از دنیایی پساآخرالزمانی و اتم‌زده است. دنیای فال‌آوت ۴، واقعی و آشنا است. به راحتی می‌توانیم در دنیای فال‌آوت ۴ قدم بزنیم، درگیر اتمسفرش شویم و دچار شدن خودمان را به چنین وضعیتی ببینیم.

بازی پر است از شهرها، شخصیت‌ها و محیط‌هایی که هر کدام برای خود قصه‌ای دارند. میزان جزییات در طراحی‌های فال‌آوت ۴ به قدری زیاد است که می‌توانید با نگاه کردن به هر عنصر،‌ پس‌زمینه‌ی داستانی آن را درک کنید. از چهره‌ی شکسته، آفتاب‌سوخته و چروکیده‌ی شخصیت‌ها گرفته، تا تعداد خط‌هایی که روی یک اسلحه کشیده شده، هر کدام برای خودشان قصه‌ای تعریف می‌کنند. فال‌آوت ۴ از هر موقعیت و فرصتی که پیدا می‌کند برای تعریف داستان بهره می‌گیرد.

1-Fallout-4_20151113131832

رابطه‌ای که در بازی با سگ‌تان برقرار می‌کنید، از رابطه‌تان با هر شخصیت دیگری قوی‌تر است. سگ بازی که Dogmeat نام دارد، می‌تواند به دشمنان حمله کند، برای‌تان وسایل‌تان را جا به جا کند، یا در پیدا کردن آیتم‌های مختلف به شما کمک کند.

ممکن است به راحتی از کنار بسیاری از این جزییات رد شوید، اما مطمئن باشید که اگر به آن چند جسدی که گوشه‌ی یک ساختمان افتاده‌اند، کمی بیشتر دقت کنید، می‌توانید قصه‌ی آن‌ها را بفهمید. بسیاری از فیلم‌ها و بازی‌ها برای اینکه داستانی را روایت کنند، به دیالوگ یا نوشته‌ها روی می‌آورند. تعریف قصه فقط با چند تصویر کار ساده‌ای نیست، اما فال‌آوت ۴ به خوبی از پس از این کار بر آمده است.

نامردی کرده‌ایم اگر از قصه‌گویی و روایت فال‌آوت ۴ صحبت کنیم و حرفی از شهرهای زنده‌اش نزنیم. بازی برخلاف فال‌آوت۳ که کاراکترهایی چوب‌-مانند داشت، به زیباترین شکل ممکن زنده است. فقط برای مدتی در یکی از شهرهای فال‌آوت ۴ بایستید و به مردم نگاه کنید. هر کس مشغول کار خودش است. مردم در شهرها با یکدیگر تعامل دارند و‌ خرید و فروش و رفت و آمد می‌کنند. تا شما مزاحم‌شان نشوید هم کاری به کارتان ندارند و به زندگی‌شان ادامه می‌دهند.

شخصیت‌های فال‌آوت ۴ هم‌چنین از نظر ظاهری از زمین تا آسمان با یکدیگر فرق دارند. در حالی که عادت کرده بودیم در فال‌آوت۳ یا اسکای‌ریم شخصیت‌هایی تکراری ببینیم، در فال‌آوت ۴ نه تنها تعداد شخصیت‌ها بیشتر است، بلکه نمی‌توانید دو شخصیت را پیدا کنید که ظاهری شبیه به یگدیگر داشته باشند. این موضوع قبل از همه چیز به پیشرفت‌های فنی بازی باز می‌گردد که نه تنها به سازنده‌ها، بلکه به بازی‌کننده‌ها هم اجازه داده تا شخصیت‌هایی کاملا متفاوت از یکدیگر بسازند.

یعنی اگر بخواهید، می‌توانید در فال‌آوت ۴ چهره‌ی خودتان را عینا بسازید و وارد بازی شوید.

شاید…

فال‌آوت ۴، نقش‌آفرینی‌ترین نقش‌آَفرینی است که تا به حال دیده‌اید. مثل شماره‌های قبلی بازی یا دیگر عناوین استودیوی بازی‌سازی بتسدا، بازی را با ساخت شخصیت‌تان شروع می‌کنید. شماره‌ی چهارم مجموعه‌ی Sims را بازی کرده‌اید؟ ساخت شخصیت در فال‌آوت ۴ به خوبی Sims 4 است. بازی این اجازه را به شما می‌دهد تا دست‌تان را روی صورت شخصیت ببرید و آن را مثل سفال شکل دهید. سپس می‌توانید با جزییات بالایی، چهره‌ی شخصیت‌تان را با زخم‌ها، رنگ‌ها یا پستی و بلندی‌های دیگری تزیین کنید. شخصیت‌سازی در بازی به قدری عمیق است که بد نیست همین حالا عبارت «ساخت شخصیت فال‌آوت ۴» را در گوگل سرچ کنید و آدم‌های معروفی که بازی‌کننده‌ها بازسازی کرده‌اند را ببینید.

می‌توانید تمام سلاح‌ها و زره‌های بازی را با جزییات بالایی دستکاری کنید.

احتمالا مدت زیادی را مشغول ساخت شخصیت در فال‌آوت ۴ هستید، اما پس از آن، باز هم باید کمی زمان برای تنظیم مشخصه‌ها و قابلیت‌های‌ خود صرف کنید. درست مثل فال‌آوت ۳ یا دیگر نقش‌آفرینی‌هایی که بازی کرده‌اید، اگر می‌خواهید شخصیت‌تان از نظر بدنی قوی باشد و در مبارزات بیشتر دوام بیاورد، باید امتیاز بیشتری به مشخصه‌ی «قدرت» شخصیت‌تان بدهید. یا اینکه اگر می‌خواهید شخصیت‌تان به جای مبارزه، با حرف زدن افراد را قانع کند، امتیاز «کاریزما» را بیشتر کنید.

مشخصه‌هایی که همان ابتدا برای شخصیت‌تان تعریف می‌کنید، ممکن است به طور کلی روند بازی‌تان را عوض کنند. بازی پر است از متغیرهایی که تجربه‌ی شما از فال‌آوت۴ را متفاوت از دیگران می‌کنند. می‌توان به جرات گفت که هیچ دو نفری (از ده‌ها میلیون نفری که فال‌آوت ۴ بازی می‌کنند)، تجربه‌ای یکسان از بازی نخواهند داشت. هر بازی‌کننده داستان خودش را در بازی تعریف می‌کند.

1-Fallout-4_20151208233005

برای اولین بار در مجموعه بازی‌های فال‌آوت، شخصیت اصلی صداگذاری شده است. مثل Mass Effect یا بازی‌های استودیوی Telltale، دیالوگی را انتخاب می‌کنید و شخصیت‌تان شروع به صحبت کردن می‌کند.

لیست مهارت‌ها (Skills) برای اولین بار در این مجموعه، از فال‌آوت ۴ حذف شده است. یعنی دیگر پس از هر بار تراز گرفتن، لیست بزرگی از مهارت‌هایی مثل «اسلحه‌های کوچک» یا «مخفی‌کاری» را در مقابل‌تان نمی‌بینید و امتیاز تجربه‌تان را بین آن‌ها پخش نمی‌کنید. در عوض، Perkها بزرگ‌تر و بیشتر شده‌اند و جای مهارت‌ها را گرفته‌اند. در شماره‌های قبلی فال‌آوت، Perkها قابلیت‌هایی بودند که امکانات باحال و جذابی به شخصیت‌تان اعطا می‌کردند. مثلا با گرفتن یک Perk می‌توانستید زیر آب نفس بکشید یا توسط Perk دیگری می‌توانستید با حیوانات بهتر کنار بیایید.

مهارت‌های حذف شده، به لیست بزرگ Perkها اضافه شده‌اند. یعنی حالا اگر می‌خواهید مخفی‌کاری‌تان بهتر شود، به آن امتیاز نمی‌دهید؛ بلکه پس از تراز گرفتن، Perk مختص به آن را انتخاب می‌کنید. Perkها خودشان هم سطوح مختلف دارند. گرفتن برخی از Perkها پیش‌نیازهایی دارد که باید آن‌ها را فراهم کنید. مثلا برای اینکه بتوانید Perk «دانشمند» را بگیرید (که می‌گذارد اسلحه‌های خود را دستکاری‌های عجیب و غریب کنید)، باید قبل‌اش مشخصه‌ی «هوش»تان حداقل سطح ۵ داشته باشد.

خیلی از طرفداران فال‌آوت یا بطور کلی طرفداران سبک نقش‌آفرینی، از حذف شدن مهارت‌ها در فال‌آوت ۴ گله کرده بودند. با این حال ادغام Perkها و مهارت‌ها در بازی، عمق آن را حتی بیشتر هم کرده است. مهارت‌ها هنوز هم در بازی وجود دارند. اما به جای اینکه امتیاز بگیرید و آن‌ها را با اعداد و ارقام زیاد کنید، پس از هر بار تراز گرفتن Perk جدیدی انتخاب می‌کنید یا Perk قبلی‌تان را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهید. در نتیجه، پس از هر بار تراز گرفتن قابلیتی جدید و باحال به شخصیت‌تان اضافه کرده‌اید.

مرد قویِ قوی

فال‌آوت ۴ عجیب است. بازی در عین اینکه یک نقش‌آَفرینی عمیق و پر و پیمان است، تمامی عناصر اکشن‌های اول شخص را هم در خود جای داده. یعنی به راحتی می‌توانیم بگوییم که اکشن بازی در مقابل «خشم» (Rage) یا حتی «سرنوشت» (Destiny) کم نمی‌آورد.

مهم‌ترین تغییر مبارزات بازی نسبت به فال‌آوت۳، افزوده شدن قابلیت نشانه گیری دقیق‌تر با تمام اسلحه‌ها است؛ منظورمان همان حالتی است که در بازی‌هایی مثل «ندای وظیفه» با نگه داشتن L2 یا کلیک راست ماوس وارد آن می‌شوید. تعداد و تنوع اسلحه‌ها هم در بازی بسیار بیشتر شده‌. اسلحه‌های قدیمی این مجموعه مثل کلت‌های لیزری یا Fat Man هنوز هم به قوت قبل در بازی وجود دارند، اما ظاهری تازه به خود گرفته‌اند.

ساخت و ساز در فال‌آوت ۴ به قدری بزرگ و عمیق است که می‌توانید بین محله‌هایی که دارید، راه رفت و آمدی بسازید و برای خود فروشگاه تاسیس کنید.

«پاور آرمور»هایی (Power Armor) که آن‌ها را در شماره‌های قبلی فال‌آوت مثل یک زره به تن می‌کردید، در فال‌آوت ۴ به ماشین‌هایی بزرگ و کارآمد تبدیل شده‌اند. در فال‌آوت ۴، به جای اینکه پاور آرمورها را بپوشید، سوار آن‌ها می‌شوید. این زره‌های بزرگ سوخت مصرف می‌کنند و برای راه انداختن‌شان باید قبل از هر چیز مخزن سوختی پیدا کنید. اما پس از اینکه سوار آن‌ها شدید، دیگر هیچ چیز جلوی‌تان را نخواهد گرفت. قدرت بدنی، میزان دفاع و حتی میزان وسایلی که می‌توانید حمل کنید با سوار شدن به یک پاور آرمور به مقدار قابل توجهی بیشتر می‌شود. این زره‌های بزرگ هم‌چنین تنها راه برای بلند کردن و به دست گرفتن مینی‌گان‌ها هستند.

در گوشه و کنار نقشه‌ی بازی، پاور آرمورهای متنوعی پیدا می‌شوند که هر کدام ظاهر مخصوص به خودشان را دارند. امکان شخصی‌سازی آن‌ها هم وجود دارد. یعنی می‌توانید تکه‌ای از یک پاور آرمور را بردارید و آن را روی دیگری سوار کنید.

1-Fallout-4_20151208220256

سیستم VATS هنوز هم به قوت قبل در بازی وجود دارد. می‌توانید اعضای مختلف بدن دشمنان را انتخاب کنید و با توجه به قدرت و اسلحه‌تان، میزان درصدی که ممکن است تیرتان به هدف بخورد را ببینید. کشتن دشمنان در این حالت و دیدن انیمیشن زیبای مرگ آن‌ها، بسیار لذت بخش است.

زیبایی و تنوع لباس‌ها و زره‌های بازی به کنار، در فال‌آوت ۴ هم‌چنین می‌توان زره‌ها را جداگانه به تن کرد. یعنی برای مثال می‌توانید روی لباسی که به تن دارید، محافظ‌هایی جداگانه بپوشید. در کنار زره اصلی که می‌پوشید، می‌توانید روی هر دو دست، هر دو پا، سینه، شانه‌ها و سر جداگانه زره‌ای سوار کنید.

جالب‌ترین نکته درباره‌ی اسلحه‌ها و زره‌ها، امکان دستکاری آن‌ها است. می‌توانید تمام سلاح‌های بازی را با جزییات بالایی دستکاری کنید. مثلا می‌توانید روی سلاح کمری‌تان یک صدا خفه‌کن قرار دهید، جنس دسته‌اش را عوض یا اینکه طول لوله‌ی آن را کوتاه و بلند کنید. هر کدام از این دستکاری‌ها هم خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارند. برای مثال اگر خشاب اسلحه‌تان را بزرگ‌تر کنید، وزن‌اش بیشتر می‌شود.

زره‌ها را هم می‌توان دستکاری کرد. می‌توان با فلزهای ضخیم‌تر و بهتری زره‌ها را ارتقا داد یا اینکه دوخت پارچه‌ی لباس‌ها را بهتر کرد. تمام تغییراتی که روی اسلحه‌ها و زره‌ها انجام می‌دهید، از نظر ظاهری هم آن‌ها را تغییر می‌دهند. یعنی حتی اگر قطعه‌ای به زره‌تان اضافه و کم نکنید و فقط جنس فلزش را تغییر دهید، باز هم تغییر ظاهری آن را می‌بینید.

با این حال، برای انجام هر نوع دستکاری در بازی، قبل از هر چیز نیاز به مواد اولیه دارید؛ مواد اولیه‌ای که همان زباله‌های دور و برتان هستند.

تمدن

در فال‌آوت ۴ می‌توانید برای خودتان و دیگران پایگاه بسازید. منظورمان هم از بسازید، به معنای واقعی کلمه، ساختن است. گوشه و کنار محیط در شماره‌های قبلی فال‌آوت، پر بود از آت و آشغال‌هایی که تنها به درد فروختن می‌خوردند. این امکان وجود داشت تا هر زباله‌ای که می‌دید، مثل یک سینی فلزی، قاشق، قابلمه، آچار یا هر چیز دیگری را بردارید. این آیتم‌ها در فال‌آوت ۴ به عنوان مواد اولیه‌ی ساخت و ساز به کار می‌روند.

بازی این اجازه را به شما می‌دهد تا مثل Sims، دیوار به دیوار را کنار هم قرار دهید و برای خود و دیگران خانه یا هر چیز دیگری بسازید. سپس می‌توانید این خانه‌ها را با تخت‌ها، میزها یا وسایل دیگری تزیین کنید.

فال‌آوت ۴ در این بخش‌ها کاملا تبدیل به یک بازی استراتژی می‌شود. خانه یا محله‌ای برای زندگی مردم ساخته‌اید؛ حالا باید این محله را با ژنراتورها، تلمبه‌های آب و گیاهان خوراکی پر کنید. افرادی که در این نقطه زندگی می‌کنند، نیاز به وسایل دفاعی هم دارند. می‌توانید برای آن‌ها یک برج مراقبت قرار بسازید و یکی از افرادی که آن جا زندگی می‌کند را در این برج منصوب کنید؛ یا اینکه کمی بیشتر از مواد اولیه‌تان مایه بگذارید و یک مسلسل خودکار (Turret)‌ برای آن‌ها بسازید.

1-Fallout-4_20151103155645

افراد متعددی در مناطقی که تحت کنترل دارید زندگی می‌کنند. باید به تعداد آن‌ها تخت خواب قرار دهید و هر تخت را برای شخصی مشخص کنید. میزان غذا، آب، برق و امنیت روی خوشحالی افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند تاثیر دارد.

ساخت و ساز در فال‌آوت ۴ به قدری بزرگ و عمیق است که می‌توانید بین محله‌هایی که دارید، راه رفت و آمدی بسازید. سپس در محله‌های خود فروشگاه تاسیس کنید و در نهایت هم از سود مالی که نصیب‌تان می‌شود لذت ببرید. این بخش‌های استراتژی هم‌چنین با بخش‌های نقش‌آفرینی‌ بازی گره خورده است؛ طوری که برای کنترل بهتر محله‌ها، قبل از هر چیز باید شخصیت‌تان روابط اجتماعی خوبی داشته و Perk «رهبر» را هم گرفته باشد.

بخش ساخت و ساز فال‌آوت ۴، یکی از بهترین و سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌های بازی است؛ طوری که ممکن است حتی خط داستانی و مراحل بازی را به کنار بگذارید و به دنبال مواد اولیه در نقشه گشت و گذار کنید.

آسمان نارنجی رنگ

این جرات را دارم تا برخلاف تمام حرف‌هایی که بازی‌کننده‌ها می‌زنند، این ادعا را کرده و از آن دفاع کنم: فال‌آوت ۴ از نظر گرافیکی یکی از زیباترین بازی‌های امسال است. اولین باری که از پناهگاه زیرزمینی خارج می‌شوید، قبل از هر چیز محیط زیبای بازی توجه‌تان را جلب می‌کند. این قول را به شما می‌دهیم که می‌ایستید و مدتی به دور و اطراف و محیط بازی نگاه می‌کنید. نورپردازی بازی شگفت‌انگیز است. هر ساعت روز، نور و رنگ مختص به خود را دارد و این نور، ظاهری جدید به تمام محیط می‌دهد. بازتاب نور در بازی، با توجه به رنگ و جنس اجسام صورت می‌گیرد.

می‌توانیم مدت‌ها سر این موضوع بحث کنیم که چرا فال‌آوت ۴، بهترین تصویر از دنیایی پساآخرالزمانی و اتم‌زده است.

فقط کافی است تا برای اولین بار بارش باران را در بازی ببینید تا قدرت گرافیکی فال‌آوت ۴ را درک کنید. تمام محیط، از شخصیت‌ها گرفته تا خانه‌ها، سنگ‌ها و اجسام، خیس می‌شوند. حتی این خیس شدن هم با توجه به جنس اجسام اندازه‌ی خاص خود را دارد. برای مثال پوست شخصیت‌ها به اندازه‌ی لباس خیس نمی‌شود.

به این دلیل می‌گویم فال‌آوت ۴ یکی از زیباترین بازی‌های امسال است، چون همه چیز به اندازه‌ی یکسانی زیبا هستند. برای مثال در «متال‌گیرسالید۵»، کاملا واضح است که اسنیک، کیفیت بالاتری از دیگر شخصیت‌ها و سربازها دارد. یا اینکه نورپردازی بازی در میان‌پرده‌ها (که همزمان رندر می‌شوند)، از خود بازی بهتر است. فال‌آوت ۴ در همه حال زیبا است. فقط یک بار وارد شهر «دایموند سیتی» شوید و به تک تک شخصیت‌ها نگاه کنید. همه‌ی مدل‌ها به اندازه‌ی شخصیت اصلی بازی با کیفیت هستند. کیفیت و نورپردازی محیط‌ها بالا و پایین ندارد؛ یعنی همه چیز در همه حال زیبا است.

1-Fallout-4_20151208222957

نور بیرون، حتی در نورپردازی داخل ساختمان‌ها هم تاثیر دارد. یعنی هر ساعت روز، حتی داخل خانه‌ها هم سایه‌ها و رنگ‌های متفاوتی می‌بینید.

فال‌آوت ۴ هم‌چنین برای اولین بار در بین نقش‌آفرینی‌های بتسدا، انیمیشن صورت درست و حسابی دارد. البته با توجه به اینکه ده‌ها هزار خط دیالوگ در بازی وجود دارد، مطمئنا امکان ضبط این همه دیالوگ توسط تکنولوژی موشن کپچر و استفاده از بازیگران وجود نداشته است. اما در هر حال، بازی بهترین انیمیشن صورت را در بین نقش‌آفرینی‌های بزرگ هم‌سبک خود دارد.

کیفیت‌های بالای بازی تماما هم بصری نیستند. صداپیشه‌ها به خوبی بازی‌های سینمایی روز هستند. در حالی که در فال‌آوت۳ یا حتی اسکای‌ریم، ممکن بود صدایی یکسان برای تعداد زیادی شخصیت مختلف استفاده شده باشد، در فال‌آوت ۴ صداپیشه‌های بیشتری استفاده شده و در نتیجه بازی این مشکل رنج نمی‌برد.

موسیقی متن بازی هم به‌قدری خوب است که دل‌تان نمی‌آید رادیو را روشن کنید. با این حال، رادیوی بازی پر است از موسیقی‌های جاز و بلوز دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی؛ آهنگ‌هایی که برخلاف دنیای افسرده و تیره‌ی فال‌آوت ۴، حسابی خنده‌دار هستند و حس و حال‌تان را عوض می‌کنند. سازنده‌ها فقط به یک کانال هم بسنده نکرده‌اند؛ بازی حتی شبکه‌ای دارد که هر چند روز یک بار نمایش رادیویی بامزه‌ای پخش می‌کند.

چه دیدن و چه شنیدن فال‌آوت ۴، چیزی جز لذت برای‌تان به همراه نخواهد داشت.

تب اورانیوم

فال‌آوت ۴ از نظر وسعت، بزرگ‌ترین بازی است که تا به حال ساخته شده. میزان محتوایی که در دنیای این بازی پیدا می‌شود، ده‌ها برابر یک بازی معمولی است. فال‌آوت۴ یکی از بهترین بازی‌های چند سال اخیر و بدون شک بهترین فال‌آوتی است که تا به حال ساخته شده.

فال‌آوت ۴ بزرگ‌ترین بازی‌است که تا به حال بازی کرده‌ام.

بازی به قدری بزرگ است که دیدن همه چیز آن، صدها ساعت زمان می‌برد. این قول را به شما می‌دهیم که در این بازی زندگی خواهید کرد. فال‌آوت تنها بازی است که می‌گذارد در آن هر کاری که می‌خواهید انجام دهید؛ شخصیت مقابل‌تان مشغول دادن مرحله‌ای به شما است؟ اگر دوست دارید می‌توانید او را از وسط نصف کنید. به همین راحتی!

اگر فال‌آوت ۴ قرار است ورودتان به این مجموعه را برای اولین بار رقم بزند، احتمالا چند ساعت اول بازی کمی با دیدن وسعت بزرگ بازی و امکانات زیادی که در مقابل‌تان می‌گذارد سردرگم خواهید شد، اما کمی به بازی زمان دهید؛ مطمئن باشید طوری درگیرش می‌شوید که دیگر نمی‌توانید دسته را زمین بگذارید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نام لاتین بازی: Fallout 4
تهیه‌کننده: Bethesda Game Studios
سازنده: Bethesda Game Studios
پلتفرم: PS4، Xbox One، PC

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۲ دیدگاه
  1. Avatar امیدرضا

    عالیییی…

    بازی های بتسدا واقعا عالین… خیلی خوبن لامصب…

    فالوت ۴ گرافیکش خیلی خوبه و بعد از چند ساعت بازی بهش عادت میکنی و ازش لذت میبری…

    موافقم…

  2. Avatar مصطفی

    عمرتو باید سرش بزاری

    1. Avatar محمد

      اره تو حساب نوشته ۷۲ ساعت بازی کردم ولی هنوز لامصب نصف مپ را نتونستم کامل بگردم

      یکی از بدی های این بازی اینه که اگه یک محیط را بدگردی دوباره انگیزه گشتن اونجا را نداری

      نقد خوبی بود ولی یک نکته که داستان بازی وقتی به ته داستان می رسی گیج کننده است مثلا معلوم نیست این سینث پسرت است یا نه ؟؟ خودت اصلا سینث هستی چرا این فرقه ها با هم هی دعوا می کنند؟؟؟

  3. Avatar علیرضا

    حرف از وسعت شد جا داره یادی کنم از کمپانی بیلیزارد

    بازی واو انقدر وسیع بود در بعد مسافت که هیچ بازی کنی نتونست تمام مناطق نقشه هاشو ببینه
    البته فال اوت مسلما بازی عالی ای هست.

    یک سوال ، بازی استراتژیک به سبک لیگ آف لجندز برای کنسول پلی۴ ساخته شده؟

    1. Avatar مسعود

      paragon چند وقت دیگه میاد واسهps4
      مثل دوتا و لیگ اف لجنده
      من بازی vainglory رو پیشنهاد میکنم اگه خاستی رو موبایل بازی کنی این بازی محشره و در حال پیشرفته

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه