نقد و بررسی تبلت هواوی مدیاپد X2

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه
نقد و بررسی مدیاپد X1

جای هیچ‌گونه انکاری وجود ندارد که گوشی‌های با نمایشگر بزرگ، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این روزها فبلت‌ها بسیار محبوب شده‌اند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را در دست هر کاربری دید. بااین‌حال، بسیاری از سازندگان تبلت‌های کوچک، از رقابت خود با فبلت‌ها دست برنداشته‌اند. در طول چند سال اخیر، مردم توانسته‌اند راحت‌تر از گذشته با تبلت‌ها ارتباط برقرار کنند؛ اما عموما دو جنبه‌ی مهم و تاثیرگذار در تبلت‌ها از قلم می‌افتد: مکالمه و قابلیت حمل‌ونقل آسان. در حقیقت مردم انتظار دارند تبلت کوچک آینده‌شان از این دو ویژگی بهره‌مند باشد. تبلت هواوی مدیاپد X2 با سود بردن از این دو ویژگی، یک راه‌حل کامل و جامع برای این نیاز کاربران به‌حساب می‌آید. به تعبیر دیگر، مدیاپد X2 را می‌توان تجربه‌ی کامل یک گوشی هوشمند در قد و قامت تبلت دانست. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

 ‌‌‌    ‌‌

خوش‌ساخت و خوش‌دست

مدیاپد X2 و نسل قبلی‌اش یعنی مدیاپد X1 دارای DNA مشترکی هستند و شباهت‌های ظاهری بسیار زیادی به یکدیگر دارند. هر دو تبلت دارای بدنه‌ای تمام‌فلزی هستند و مرغوبیت بسیار بالایی دارند. همچنین مدیاپد X2 مانند X1 بسیار کوچک طراحی‌شده و کاملا خوش‌دست است. همان‌طور که مشخص است، تمرکز اصلی هواوی در مدیاپد X2 مانند X1 بر طراحی و کیفیت ساخت بوده است. X2 واقعا تبلت زیبا و خوش‌خط‌وخالی است و از کار کردن با آن لذت خواهید برد. کار کردن با تبلت مدیاپد X2 به‌قدری راحت و لذت‌بخش است که ما این اجازه را به خود می‌دهیم که عنوان «فبلت» را برای این دستگاه به کار ببریم. البته ما هرگز ادعا نداریم که می‌توان به‌راحتی به‌صورت یک دستی با این تبلت کار کرد. نمایشگر ۷ اینچی این تبلت به‌قدری بزرگ است که انگشت شست‌تان به‌تنهایی قادر نخواهد بود تمام قسمت‌های صفحه‌ی نمایش را لمس کند؛ بنابراین منطق حکم می‌کند تا از هر دو دست خود برای کار با این تبلت استفاده کنید.

اندازه تبلت مدیاپد X2

علاوه بر این، قرار دادن این تبلت در جیب شلوارتان چندان کار راحت و کم دردسری نیست و ممکن است کمی با سختی آن را در جیب شلوارتان قرار دهید!

X2 به معنای حقیقی کلمه، تبلتی خوش‌ساخت و خوش‌دست است.

ابعاد و وزن X2 و X1 با یکدیگر مو نمی‌زنند و بسیار ظریف، سبک و باریک ساخته شده‌اند. مدیاپد X2 دارای ابعادی به طول ۱۸۳٫۵ و عرض ۱۰۳٫۹ میلی‌متر است. همچنین این دستگاه نسبت به ‌اندازه‌اش از ضخامت بسیار کمی برخوردار است. X2 با ۷٫۲ میلی‌متر ضخامت می‌تواند کاندیدای یکی از تبلت‌های ۷ اینچی باریک بازار باشد.

حال سراغ لبه‌های این دستگاه می‌رویم. کلیدهای پاور و کم و زیاد کردن صدا بر لبه‌ی سمت راست تعبیه شده‌اند و پایین‌تر از آن‌ها شیارهای سیم‌کارت و microSD به چشم می‌خورد. همچنین جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و درگاه microUSB این تبلت بر لبه‌ی بالایی قرار گرفته‌اند.

 ‌‌‌    ‌‌

اسمارت‌فون ۷ اینچی!

مسلما آن‌چه نگاه‌ها را به مدیاپد X2 خیره می‌کند، حاشیه‌ی کم اطراف نمایشگر است. هواوی توانسته به‌طور هنرمندانه‌ای، یک نمایشگر ۷ اینچی را در بدنه‌ی بسیار کوچک و جمع‌وجور قرار دهد. در نتیجه می‌توان گفت کار کردن با نمایشگر ۷ اینچی این تبلت راحت‌تر از اکثر تبلت‌های ۷ اینچی دیگر است، گویی در حال کار با یک گوشی ۷ اینچی هستید! نسبت نمایشگر به بدنه‌ی مدیاپد X2 حدود ۸۰ درصد است.

نمایشگر مدیاپد X2

استفاده از نمایشگر ۷ اینچی در تبلت‌ها، یک موضوع کاملا عادی و طبیعی است؛ اما مسلما این اندازه‌ی نمایشگر برای یک گوشی هوشمند، بسیار بزرگ و البته کمی عجیب‌وغریب است. نمایشگر X2 دارای رزولوشن ۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل است. این دقت تصویر، تراکم پیکسلی بالا و قابل‌قبول ۳۲۳ پیکسل بر اینچ را برای این محصول به‌همراه دارد.

نمایشگر X2 می‌تواند برای سناریوهای مختلف، مفید واقع شود؛ از تماشای فیلم گرفته تا خواندن کتاب.

همچنین هواوی برای نمایشگر این تبلت، از فناوری IPS استفاده کرده که به سبب آن، در زوایای دید محدود، عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. روشنایی این تبلت کاملا راضی‌کننده است. به‌لطف فناوری CABC (تنظیم روشنایی LCD مطابق با محتوا)، نمایشگر این تبلت به‌طور خودکار میزان روشنایی را تنظیم می‌کند؛ همچنین حداکثر میزان روشنایی این تبلت،  ۵۲۴ نیتس (nits) است که این عدد می‌تواند عملکرد خوب نمایشگر این تبلت را در زیر تابش نور آفتاب تضمین کند. درمجموع باید گفت نمایشگر این تبلت می‌تواند برای کارهای مختلف، مفید واقع شود: از تماشای فیلم و خواندن کتاب گرفته تا مرورگری‌ وب.

 ‌‌‌‌   ‌‌‌

قدرتمند همچون دیگر پرچم‌داران

مدیاپد X2 از سخت‌افزار قدرتمندی برخوردار است. تراشه‌ی اصلی این دستگاه را Kirin ۹۳۰ تشکیل می‌دهد و در کنار آن، از دو پردازنده‌ی چهار هسته‌ای با سرعت‌های ۱٫۵ و ۲٫۰ گیگاهرتز استفاده شده است. این مشخصات فنی دقیقا مشابه دیگر تبلت برتر هواوی یعنی مدیاپد M2 و گوشی هواوی P8 است؛ ازاین‌رو می‌توان گفت این سه محصول، از قدرت پردازشی کاملا یکسانی بهره می‌برند. پردازنده‌ و سیستم‌عامل به‌کار گرفته شده برای این تبلت، هر دو عملکردی ۶۴ بیتی دارند؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت مدیاپد X2 نسبت به محصولات ۳۲ بیتی، دستورات را با سرعت بیشتری پردازش کند.

سخت افزار مدیاپد

به‌طورکلی می‌توان گفت این تبلت در اجرای برنامه‌های نیمه‌سنگین و سنگین مشکل چندانی ندارد. X2 در بنچ‌مارک ترکیبی AnTuTu امتیاز ۴۵۲۳۳ را کسب کرد. با مقایسه‌ی نمره‌ی به‌دست‌آمده‌ی این تبلت با سایر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی، درمی‌یابیم که مدیاپد X2 عملکردی مشابه گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی سال گذشته (۲۰۱۴) دارد. همچنین از نتایج به‌دست‌آمده از این بنچ‌مارک و بنچ‌مارک Geekbench 3 می‌توان دریافت که مدیاپد X2 از نظر سخت‌افزاری، از بهترین تبلت‌های سال ۲۰۱۵ نظیر گلکسی تب S2، چیزی کم ندارد.

بسته به این‌که کدام‌یک از ظرفیت‌های تبلت مدیاپد X2 را انتخاب می‌کنید، حافظه‌ی رم متفاوتی در اختیارتان قرار خواهد گرفت. مدیاپد X2 درست مانند مدیاپد M2 در دو انتخاب ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی تولید شده که نسخه‌ی ۱۶ گیگابایتی آن، دارای ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی آن، دارای ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم است. این در حالی است که حافظه‌ی هر دو مدل به‌وسیله‌ی کارت microSD تا ۱۲۸ گیگابایت دیگر قابل‌افزایش خواهد بود.

این تبلت به دو شیار سیم‌کارت مجهز است و به‌وسیله‌ی آن، کاربر می‌تواند به گشت‌وگذار در محیط اینترنت از طریق شبکه‌های ۳G و ۴G و برقراری تماس تلفنی بپردازد. در زمینه‌ی صدا، مدیاپد X2 به یک اسپیکر مونو بر لبه‌ی پایینی مجهز شده است که عملکرد متوسطی دارد. البته هواوی برای افزایش کیفیت صدای این بلندگو، فناوری DTS را به‌کار برده است.

 ‌‌‌‌   ‌‌‌

شارژدهی بی‌نظیر

هواوی در مورد باتری تبلت مدیاپد X2 سنگ تمام گذاشته و از یک باتری بزرگ، با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت در آن استفاده کرده است. این باتری می‌تواند در حالت آماده‌باش (استندبای) بیش از ۲۴ روز (معادل با ۵۷۶ ساعت) شارژ نگه دارد؛ اما در استفاده‌ی واقعی، می‌تواند به‌طور متوسط تا دو روز جوابگوی نیاز شما باشد که واقعا شگفت‌انگیز به‌حساب می‌آید. بااین‌حال اگر فکر می‌کنید استفاده‌ی سنگینی از تبلت خود دارید، خرید یک پاور بانک می‌تواند اقدامی سنجیده و منطقی باشد.

 ‌‌‌   ‌‌‌

اندروید با رابط‌ کاربری پررنگ و لعاب

اندروید لالی‌پاپ به همراه رابط ‌کاربری Emotion UI ۳٫۰ در این تبلت به‌کار برده شده است. مانند همیشه، رابط‌ کاربری هواوی تغییرات زیادی را روی نسخه‌ی اندروید خالص ایجاد کرده است. ازاین‌رو می‌توان گفت که دیگر ردی از اندروید خالص، در این تبلت هواوی به چشم نمی‌خورد.

رابط کاربری مدیاپد X2

به لطف ویژگی‌ها و شخصی‌سازی‌های زیادی که این رابط‌ کاربری به‌وجود آورده، همه‌چیز در این تبلت جذاب به نظر می‌رسد. ظاهر این رابط‌ کاربری پررنگ و لعاب است و می‌تواند هر کاربری را در نگاه اول جذب کند. در حقیقت، ظاهر سیستم ‌عامل این تبلت بسیار شبیه آن چیزی است که پیش‌ازاین در فبلت اسند میت ۷ دیده بودیم.

از ویژگی‌های مهم این رابط‌ کاربری می‌توان به قابلیت دو پنجره‌ای و حالت «پاور سیوینگ» (Power Saving) اشاره کرد. قابلیت اجرای دو برنامه به‌صورت هم‌زمان در مدیاپد X2 بسیار شبیه تبلت‌های سامسونگ صورت می‌گیرد. اندازه‌ی این برنامه‌ها به‌راحتی توسط کاربر ‌تغییرپذیر است؛ اما نکته‌ی بد این ویژگی مربوط به تعداد کم برنامه‌هایی است که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

 ‌‌‌‌   ‌‌‌

دوربینی فراتر از انتظار

همان‌طور که می‌دانید، برترین تبلت‌های دنیا هم از دوربین‌های شگفت‌انگیز و باکیفیت برخوردار نیستند و کیفیت عکس‌های این دستگاه‌ها به‌هیچ‌وجه با برترین تلفن‌های هوشمند دنیا قابل‌مقایسه نیست. دلیل این امر هم کاملا واضح است: تبلت‌ها، دستگاه‌هایی حرفه‌ای برای عکاسی نیستند؛ ازاین‌رو کاربران به‌خوبی توجیه شده‌اند که باید انتظارات خود را از دوربین تبلت‌ها تا حد زیادی تعدیل کنند.

اما تقریبا دو سالی می‌شود که هواوی با معرفی تبلت‌های خانواده‌ی مدیاپد X، سطح توقع کاربران را از دوربین تبلت‌ها بالا برده است. مدیاپد X2 درست همانند مدیاپد X1 از یک حسگر ۱۳ مگاپیکسلی به همراه یک فلش LED بر قاب پشتی بهره می‌برد.

دوربین

کیفیت عکس‌های گرفته‌شده با دوربین این تبلت در شرایط نوری مناسب، برای یک تبلت، بی‌نظیر و چشم‌نواز است. عکس‌ها با جزییات بالا و روشنایی قابل‌قبولی ثبت می‌شوند. قابلیت HDR دوربین X2 به‌خوبی کار می‌کند و می‌تواند با برقراری تعادل بین قسمت‌های با شرایط نوری مختلف، جزییات خوبی را ثبت کند. علاوه بر این، باید گفت دوربین X2 برخلاف دوربین تبلت‌های دیگر، عنصرهای غیرطبیعی را به این حالت اضافه نمی‌کند. مطابق انتظار، دوربین این تبلت در محیط‌های کم‌نور، عملکرد چندان خوبی ندارد و عکس‌ها سرشار از نویز خواهد بود. البته حالت night (شب) می‌تواند در این‌گونه شرایط به کمک کاربر بیاید تا عکس‌های نسبتا بهتر و باکیفیت‌تری بگیرد. همچنین دوربین اصلی این تبلت می‌تواند با حداکثر کیفیت ۱۰۸۰p فیلم‌برداری کند.

دوربین دوم X2 را یک حسگر ۵ مگاپیکسلی با لنزی با درجه‌ی دیافراگم F/2.4 و اندازه‌ی ۲۲ میلی‌متر تشکیل می‌دهد. عکس‌های گرفته‌شده با این دوربین می‌تواند سلفی‌دوستان را تاحدزیادی راضی نگه دارد.

 ‌‌‌‌    ‌‌‌

تبلتی که می‌تواند جایگزین گوشی هوشمندتان باشد

هواوی در مدیاپد X2 به طراحی و کیفیت ساخت توجه زیادی کرده است. همچنین این سازنده‌ی چینی در بهبود تجربه‌ی ‌کاربری، تمام تلاش خود را به‌کار برده که باید این تلاش را مثبت و قابل‌قبول ارزیابی کرد. مغز متفکر این تبلت، کاملا مشابه برترین گوشی‌های هوشمند هواوی است و عملکرد بی‌نظیری دارد. همچنین مدیاپد X2 با توجه به نمایشگر ۷ اینچی‌اش، اندازه‌ی بسیار کوچک و مناسبی دارد و انصافا یکی از تبلت‌های خوش‌دست بازار است. درمجموع، نتیجه‌ی کار، محصول ایده‌آلی است که می‌تواند یکی از برترین انتخاب‌های شما در بین تبلت‌های ۷ اینچی باشد.

تبلت هواوی

البته هنوز که هنوز است، مساله‌ی استفاده‌ی تبلت به‌جای گوشی‌ هوشمند، یک موضوع بحث‌برانگیز به‌شمار می‌آید. از این‌رو نمی‌توان جوابی قطعی به آن داد. به‌مرور زمان، این موضوع برای برخی کاربران حل ‌شده و برای برخی دیگر همچنان امری غیرقابل‌هضم باقی می‌ماند. حال اگر جزو افرادی هستید که مایل به ‌جایگزینی گوشی هوشمند خود با یک تبلت همه‌فن‌حریف هستند، بدون شک، مدیاپد X2 یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود.

به دلیل تنوع بسیار کم تبلت‌های مرغوب ۷ اینچی در بازار، مجبور شدیم این محصول را با تبلت‌های برتر ۸ اینچی بازار مقایسه کنیم؛ تبلت هواوی مدیاپد M2، نسخه‌ی ۸ اینچی تبلت X2 است و می‌توان گفت اکثر مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این دو تبلت کم‌وبیش یکسان است؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید تمام مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مدیاپد X2 نظر شما را جلب کرده و تنها با اندازه‌ی نسبتا کوچک آن مشکل دارید، M2 می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد. اپل آیپد مینی ۴ و سامسونگ گلکسی تب S2 نسخه‌ی ۸ اینچی هم از برترین تبلت‌های ۸ اینچی بازار هستند و بد نیست قبل از خرید تبلت آینده‌ی خود، نیم‌نگاهی به مشخصات و نقد و بررسی این دو محصول محبوب بیندازید.

Pros

  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت مرغوب
  • دوربین‌های باکیفیت و رضایت‌بخش
  • طول عمر بالای باتری
  • دارای دو شیار سیم‌کارت و امکان برقراری تماس تلفنی
  • پشتیبانی از شبکه‌ی پرسرعت ۴G

Cons

  • بلندگوی نه‌چندان باکیفیت

خرید تبلت

   ‌‌‌   ‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲ دیدگاه
  1. Avatar Sam

    سلام
    من یه سوال داشتم
    خودتون بهتر میدونین الان بازی Pokemon go چه طرفداری. پیدا کرده برای همین من این تبلت رو برای این بازی میخوام و استفاذه های عادی یه تبلت اگه کسی تجربه داره لطفا بگه میشه بی عیب و نقص بازی Pokemon go رو توی این تبلت اجرا کرد؟
    مرسی

  2. Avatar حسین

    سلام …این تبلت بی نظیر است … حتی m2 و حتی تبلت های. سامسونگ ولنووو و سونی و و ……. با قیمت های بالا درمقایسه بااین تبلت …..اصلا قابل مقایسه نیس..اینجور بگم همه اشغالند .این تبلت رو دست ندارررد ..هیچ تبلتی ب این تبلت نمیرسد فک نکنم دراینده هم رو دست این تبلت بیاید..درکل ب معنای واقعی کلمه عالیییییییییییییییییییییی است .

  3. Avatar محسنيان

    زیاد فرق زیادی با مدیاپد X1 نداره. من قبلا نسل قبلی این تبلت رو داشتم، واقعا فوق العاده بود.
    نمیدونم چرا ولی دیجی جان خوندن نقد وبررسی ها در مگ برام جذابیت بیشتری داره. اگه تو فهمیدی بهم بگو …?

  4. Avatar كروبي

    دیجی جان بهترینی…

  5. Avatar رضا

    سلام دوستان
    من حدود ۱/۵ ساله x1 دارم واقعا عالیه
    هم بعنوان گوشی استفاده میکنم هم تبلت
    باطری فوق العاده قوی
    صفحه نمایش عالی
    دوربین فوق العاده
    تو این مدت تنها ایرادی که داشته
    دوربین در شب اصلا در حد و اندازه های روز نیست
    گاهی اوقات لگ داشت که با تعویض لانچر برطرف شد
    در ضمن دوربین جلو ۵ مگا پیکسله که واقعا عکساش با کیفیته
    من قبل از این نوت ۲ داشتم
    شعار روی تبلیغات این فبلت اینه: نقض محدودیت ها!!!

  6. Avatar حمید

    سلام و خسته نباشید
    تبلت خیلی قدرتمند و خوش ساختی هست
    ولی این حاشیه سیاه دورنمایشگر یه کم ازجذابیت این تبلت کم کرده
    ای کاش صفحه نمایش نزدیک لبه بود مثل گوشی Xperia C5 Ultra

  7. Avatar محمد فلسفي

    واقعا هواوی تو این یکی دو ساله اخیر گل کاشته…
    این از X2ش و اونم از میت اسش.
    حرف نداره.

  8. Avatar Ali

    عالی

  9. Avatar Ali

    عالی

  10. Avatar PS4

    به نظر من، مدیاپد M2 ارزش خرید بیشتری نسبت به این تبلت داره.

  11. Avatar حسام حیدری

    آخه تبلت ۷ اینچی هم شد تبلت؟!

  12. Avatar هيپيا

    اسمارت فون ٧ اینچی رو خیلی خوب گفتی شیرازی … ?

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه