تخیلی بر اساس واقعیت (نقد و بررسی Final Fantasy XV)

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه

دقیقا زمانی که اولین تریلر «فاینال فانتزی ورسوس ۱۳» منتشر شد را به خاطر دارم. شرکت بازی‌سازی اسکوئرانیکس از فاینال فانتزی ۱۳ رونمایی کرده و گفته بود که به غیر از بازی اصلی، یعنی همان که «لایتنینگ» شخصیت اصلی‌اش است، دو بازی دیگر هم با شماره‌ی ۱۳ عرضه خواهد کرد. یکی از این عناوین، یک بازی برای کنسول دستی سونی به اسم Final Fantasy Agito XIII بود و دیگری قرار بود به صورت انحصاری روی پلی‌استیشن۳ عرضه شود. فاینال فانتزی ۱۳ ورسوس رونمایی شده بود. بازی که امروزه آن را به اسم «فاینال فانتزی ۱۵» می‌شناسیم. کمی بیشتر از ده سال از رونمایی فاینال فانتزی ورسوس ۱۳ گذشته است و باورمان نمی‌شود که این بازی، آن همه فراز و نشیب در ساخت‌اش را پشت و سر گذاشته و نه تنها عرضه شده، بلکه شگفت‌انگیز است.

در ده سال گذشته، نه تنها ما بزرگ‌تر شدیم و تغییر کردیم،‌ بلکه از کارگردان فاینال فانتزی ۱۵ گرفته تا داستان آن دچار تغییراتی شدند. با این حال، هر بار که تریلر یا تصویری از بازی می‌دیدیم، سطح توقع‌مان از آن بالاتر می‌رفت. چند روز پیش به اولین تریلر ورسوس ۱۳ که یک انیمیشن از پیش رندر شده بود نگاه می‌کردم و متوجه شدم که کیفیت فاینال فانتزی ۱۵، از آن تریلر از پیش رندر شده بیشتر است.

انتظارات از فاینال فانتزی ۱۵ زیاد بود.

ساخت فاینال فانتزی ۱۵ حسابی برای اسکوئرانیکس خرج برداشته است و این شرکت، می‌داند که باید این همه هزینه را با فروش خوب بازی جبران کند. برای همین هم تا توانسته برای فاینال فانتزی ۱۵ تبلیغ کرده؛ طوری که یک فیلم سینمایی بزرگ و گران‌قیمت و یک انیمه‌ی چند قسمتی برای آن ساخته است. بزرگ شدن دنیای فاینال فانتزی ۱۵ در حالی که برای طرفداران این بازی، بسیار خوشایند بوده، اما به خودی خود کمی به بازی اصلی لطمه زده است.

انتظارات از فاینال فانتزی ۱۵ زیاد بود. این همه سال منتظر این بازی بودیم و روند ساخت‌اش را دنبال می‌کردیم. با این حال، به جرات می‌گوییم که فاینال فانتزی ۱۵ نه تنها انتظارات‌مان را برآورده کرده، بلکه حتی در بیشتر مواقع آن‌ها را پشت سر گذاشته است. با تمام این اوصاف، این بدین معنا نیست که فاینال فانتزی ۱۵ مشکل ندارد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حکایت ژاپنی

قبل از هر چیز به داستان بازی نگاهی می‌اندازیم. می‌دانیم که با یک فاینال فانتزی طرف هستیم. از فاینال فانتزی انتظار داریم تا داستانی احساسی تحویل ما دهد؛ داستانی که شخصیت‌های دوست‌داشتنی دارد و در یک دنیای بزرگ و پر از پس‌زمینه‌ی داستانی اتفاق می‌افتد.

پس از همان ابتدا تکلیف‌مان با فاینال فانتزی ۱۵ مشخص است. از فاینال فانتزی ۱۵ نمی‌خواهیم که یک داستان شعبه‌دار و درختی مقابل ما بگذارد، یا اینکه حتی محیطی بزرگ را در اختیار ما قرار دهد تا در آن برای خودمان، داستان‌مان را بسازیم. داشتن چنین انتظاراتی از فال‌آوت یا اسکایریم صحیح است، اما یک فاینال فانتزی باید اصولا داستانی خطی، داشته باشد.

تفاوت فاینال فانتزی ۱۵ با دیگر بازی‌های این مجموعه، در واقعی‌تر بودن آن است.

از نظر روند، فاینال فانتزی ۱۵ تلفیقی از یک نقش‌آفرینی محیط-باز و یک بازی خطی است؛ یعنی بازی هم بخش‌هایی دارد که در آن، ده‌ها ساعت به انجام کوئست‌های مختلف مشغول می‌شوید و هم بخش‌هایی که کاملا خطی هستند. با این حال، بازی هیچ‌وقت دست‌تان را نمی‌بندد و حتی زمانی که خطی می‌شود، می‌گذارد تا به نقشه‌ی بسیار بزرگ‌اش برگردید و تا دل‌تان می‌خواهد، گشت و گذار کنید.

پس‌زمینه‌ی داستانی دنیای بازی، مثل همیشه اساطیری است و خدایان و شاطین خاص خودش را دارد. با این حال، این خدایان و پس‌زمینه‌ی داستانی با دیگر بازی‌هایی که در مجموعه‌ی ۱۳ بودند، یعنی فاینال فانتزی ۱۳ و Final Fantasy Type-0 یکسان هستند.

تفاوت فاینال فانتزی ۱۵ با دیگر بازی‌های این مجموعه، در واقعی‌تر بودن آن است. دنیای فاینال فانتزی ۱۵ کم و بیش شبیه به دنیای خودمان است؛ یعنی در این دنیا از اتوبان‌ها گرفته تا ماشین و موبایل و کامپیوتر پیدا می‌شود. البته می‌دانیم که با یک فاینال فانتزی طرف هستیم و در حالی که اساس بازی، واقعیت است، عناصر تخیلی هم آن را پر کرده‌اند. برای اینکه دنیای بازی را بهتر درک کنید، می‌توانید دنیای خودمان را تصور کنید، سپس به آن کمی جادو و هیولاهای عجیب و غریب اضافه کنید. اماکن پیش‌آمدن معجزه و اتفاقات غیرمعمول را هم به دنیای خودمان اضافه کنید و نتیجه‌ی نهایی، فاینال فانتزی ۱۵ از آب در می‌آید.

داستان فاینال فانتزی ۵۱۵ و شخصیت‌های آن عالی شگفت‌انگیز است؛ البته با توجه به انتظارات‌مان از یک فاینال فانتزی و داستانی ساده و افسانه‌ای می‌گوییم، وگرنه عمرا انتظار داستان‌هایی مثل تورمنت یا فال‌آوت را نداشته باشید. بازی نمی‌خواهد با داستان و شخصیت‌های‌اش حرفی بزند. فاینال فانتزی ۱۵ را نساخته‌اند که برای مثال در کوئست‌های‌اش، به ریشه‌های حیوانی انسان اشاره کند و رفتار انسان را در حالت‌های مختلف، بررسی کند. فاینال فانتزی ۱۵ داستان افسانه‌ای و عشقی خودش را تعریف می‌کند؛ داستانی که ساده و بسیار زیبا است.

FINAL FANTASY XV_20161216105308

با این حال، داستان فاینال فانتزی ۱۵ مشکلی دارد: اینکه تمام داستان در خود بازی تعریف نمی‌شود. همانطور که گفتیم، شرکت اسکوئرانیکس در کنار بازی اصلی، یک فیلم سینمایی و انیمه‌ای چند قسمتی هم برای فاینال فانتزی ۱۵ ساخته است. بخش بزرگی از داستان فاینال فانتزی ۱۵ در فیلم سینمایی‌اش تعریف می‌شود و این موضوع مشکلی بزرگ است. به خودمان نگاه نکنیم که یک فیلم را در یک چشم به هم زدن، دانلود و تماشا می‌کنیم. دیدن فیلم فاینال فانتزی ۱۵، برای فرنگی‌ها هزینه بر می‌دارد؛ آن همه هزینه‌ای که برای خود بازی کرده‌اند به کنار، باید باز هم هزینه کنند و فیلم آن را ببینند. خوشبختانه انیمه‌ی فاینال فانتزی ۱۵ به صورت رایگان روی یوتیوب عرضه شده است.

با تمام این اوصاف، حتی اگر هم فیلم فاینال فانتزی ۱۵ تمام و کمال رایگان بود، اینکه تمام داستان در خود بازی تعریف نمی‌شود، یک ضعف برای بازی محسوب می‌شود. در مقایسه با قسمت‌های اخیر فاینال فانتزی، شماره‌ی پانزدهم هم‌چنین کمتر میان‌پرده نشان می‌دهد و حرف می‌زند. در حالی که برای مثال در فاینال فانتزی ۱۲ یا ۱۳، هر از گاهی مجبور بودید تا نیم ساعت یا حتی ۴۵ دقیقه میان‌پرده ببینید، در فاینال فانتزی ۱۵ داستان سریع حرکت می‌کند و اتفاقات بسیار سریع روی می‌‌دهند.

داستان فاینال فانتزی ۱۵ خوب است و اگر واقعا به آن دل بدهید، می‌بینید که در انتهای بازی درگیرش شده‌اید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ارباب حلقه‌ها

می‌توانم به سادگی این ادعا را بکنم که ژاپنی‌ها، می‌دانند چگونه روند بازی سرگرم‌کننده بسازند و بازی‌های‌شان هر قدر هم بد باشد، یک روند بازی و مکانیک سرگرم‌کننده در آن پیدا می‌شود. مثلا در ژاپن بازی‌هایی که از اول تا آخر تعدادی دخترک انیمه‌ای را در صورت‌تان می‌پاشند، کم نیستند، اما همین بازی‌ها هم یک روند سرگرم‌کننده و اعتیادآور را در خودشان جای داده‌اند. بازی‌هایی مثل متال گیر سالید ۵ یا فاینال فانتزی ۱۵ هم که دیگر به جای خودشان. روند بازی فاینال فانتزی ۱۵ آن‌قدر خوب است که واقعا می‌توانم ساعت‌ها درباره‌ی مکانیک‌های خوب آن، و متعادل بودن آن‌ها صحبت کنم.

بدون شک باید قبل از هر چیز، به روند مبارزات فاینال فانتزی ۱۵ اشاره کنیم که برای اولین بار در این مجموعه بازی‌ها، نوبتی نیست. فاینال فانتزی ۱۵ مثل دیگر بازی‌های اصلی این مجموعه نیست و سیستم مبارزه‌ی نوبتی، جای خودش را به یک سیستم اکشن و همزمان داده است. اگر می‌خواهید با سیستم مبارزه‌ی بازی بیشتر آشنا شوید، می‌توانید روند مبارزه‌ی بازی‌های Kingdom Hearts را به خاطر بیاورید.

اینکه فاینال فانتزی ۱۵ نوبتی نیست، به همان Kingdom Hearts باز می‌گردد. فاینال فانتزی در ابتدا قرار نبود که یک بازی در مجموعه‌ی اصلی باشد و همانطور که گفتیم، «ورسوس ۱۳» نام داشت. کارگردان ورسوس ۱۳ هم «تتسویا نومورا»، کارگردان مجموعه بازی‌های Kingdom Hearts بود. نومورا سیستم مبارزه‌ی Kingdom Hearts را با خودش به فاینال فانتزی ورسوس ۱۳ هم آورده بود، البته آن را حسابی تغییر داده بود و عمق‌اش را بیشتر کرده بود. زمانی که این تصمیم گرفته می‌شود تا فاینال فانتزی ورسوس ۱۳ را به عنوان یکی از بازی‌های اصلی این مجموعه و با نام فاینال فانتزی ۱۵ عرضه کنند، آن سیستم مبارزه‌ی اکشن این بازی هم باقی می‌ماند.

FINAL FANTASY XV_20161216091641

البته ناگفته نماند که شرکت اسکوئرانیکس برای اینکه بتواند مجموعه‌ی بزرگتری از مخاطبان را جذب کند، دست به روند اکشن فاینال فانتزی ۱۵ نزد. این موضوع هم جواب داده است؛ افراد زیادی را در اطرافیان خودم می‌شناسم که به هیچ وجه علاقه‌ای به سیستم نوبتی فاینال فانتزی نداشتند، اما با دیدن سیستم اکشن فاینال فانتزی ۱۵، سمت آن آمده‌اند.

فاینال فانتزی ۱۵ روندی اکشن دارد، اما این موضوع به هیچ وجه از عمق مبارزات آن نکاسته است. شخصیت اصلی بازی یعنی همان «پرنس نوکتیس»، می‌تواند در لحظه سلاح‌های‌اش را تغییر دهد. در بازی سلاح‌های مختلفی وجود دارد؛ از شمشیرهای بزرگ گرفته تا خنجرهای کوچک یا حتی اسلحه‌های تک‌تیراندازی. نوکتیس می‌تواند از تمام این سلاح‌ها استفاده کند. می‌توان روی چهار کلید جهت دار دسته، سلاح‌های مختلف یا جادو تنظیم کرد و در میان مبارزات، به سرعت سلاح‌ها را تغییر داد.

دشمنان بازی، که تنوع‌شان هم اصلا کم نیست، هر کدام به نوع خاصی از سلاح یا عنصر ضعف نشان می‌دهند. اگر نقش‌آفرینی بازی کرده باشید، خودتان با این سیستم‌ها آشنایی دارید و دیگر نیازی به توضیح آن‌ها نیست. بخش متفاوت فاینال فانتزی ۱۵، نحوه‌ی استفاده از خط جادوی شماست. نوکتیس می‌تواند شمشیرش را به سمت هر نقطه‌ای پرتاب کند و دقیقا در نقطه‌ای که شمشیر فرود آمد، ظاهر شود. این مکانیک خودش را به هنگام مبارزات بزرگ نشان می‌دهد؛ زمانی که هر گوشه‌ی بازی یک دشمن ایستاده است و شما در چند ثانیه، با غیب و ظاهر شدن آن‌ها را از بین می‌برید. این حرکت که Warp نام دارد، از خط جادوی نوکتیس مصرف می‌کند.

برای اولین بار در این مجموعه بازی‌ها، فاینال فانتزی ۱۵ نوبتی نیست.

نوکتیس حرکت دیگری هم دارد که توسط آن، اکشن بودن بازی بیشتر نمایان می‌شود. می‌توانید با نگه داشتن کلید مربع یا ایکس، جاخالی دهید. اگر درست همزمان با حمله‌ی دشمن جاخالی دهید، می‌توانید پس از جاخالی دادن یک ضربه‌ی سنگین هم به او بزنید. هر بار که جاخالی می‌دهید، از خط جادوی شما کم می‌شود.

برای پر شدن خط جادو، باید پشت سنگری پناه بگیرید. هنگامی که پناه گرفته‌اید، هم خط جان شما و هم خط جادوی شما پر می‌شوند. البته زمانی که سنگر گرفته‌اید، به هیچ وجه از حمله‌ی دشمنان در امان نیستید و دشمنان بازی، با هوش مصنوعی بسیار خوبی که دارند، دنبال‌تان می‌آیند و حتی پشت سنگر هم شما را رها نمی‌کنند.

به غیر از مبارزات بازی که کاملا با یک فاینال فانتزی معمول فرق دارد، فاینال فانتزی ۱۵ در ساختار اصلی‌اش هم کمی شبیه به نقش‌آفرینی‌های غربی شده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

آزادی کنترل شده

فاینال فانتزی ۱۵ یک نقش‌آفرینی محیط-باز است. البته این باز بودن اصلا در حد و اندازه‌های فال‌آوت یا ویچر نیست و بازی همیشه سعی دارد تا شما را به سمتی که خودش می‌خواهد، سوق دهد. با این حال، یک نقشه‌ی بسیار بزرگ و پر جزییات همیشه در مقابل‌تان است که با کوئست‌های فرعی و فعالیت‌های بسیاری پر شده است. محیط بازی آن‌قدر خوب طراحی شده است که از گشت و گذار در آن، سیر نمی‌شوید. با این حال، این حرف را نمی‌توانیم درباره‌ی کوئست‌های فرعی بازی بزنیم.

عادت کرده‌ایم که نقش‌آفرینی‌های جدید، در کوئست‌های فرعی‌شان هم قصه تعریف کنند، اما کوئست‌های فرعی فاینال فانتزی ۱۵، به چیزی بیش از «فلان چیز را برایم بیاور» یا «فلان هیولا را بکش و برگرد» ختم نمی‌شوند. البته نمی‌گوییم که کوئست‌های فرعی بازی سرگرم‌کننده نیستند، چون بی‌شوخی می‌گویم، هر نوع مبارزه‌ای در فاینال فانتزی ۱۵ لذت بخش است. با این حال، نمی‌توانیم از این موضوع بگذریم که کوئست‌های فرعی فاینال فانتزی ۱۵، حتی یک خط داستان هم ندارند و فقط به این دلیل وجود دارند که امتیاز تجربه و پول کسب کنید.

FINAL FANTASY XV_20161129202654

گفتیم که فاینال فانتزی ۱۵ دنیایی فانتزی بر اساس واقعیت دارد و در این دنیا، خیابان و اتوبان کم پیدا نمی‌شود. وسیله‌ی اصلی شما هم برای گشت و گذار در دنیای بازی، ماشین پدر نوکتیس است. ماشین نوکتیس را می‌توانید خودتان برانید، یا اینکه راندن را به دست یکی از دوستان نوکتیس بسپارید. البته فقط می‌توانید در جاده رانندگی کنید و برای گشت و گذار در محیط، می‌توانید سوار پرنده‌های معروف مجموعه‌ی فاینال فانتزی یعنی «چوکوبو» شوید.

ماشین نوکتیس ارتقا پیدا می‌کند؛ شخصی‌سازی می‌شود و واقعا یکی از بهترین بخش‌های بازی است؛ طوری که نبود ماشین را زمانی که برای یک فصل آن را از شما می‌گیرند، احساس می‌کنید.

در این نقشه‌ی بزرگ، می‌توانید در محل‌های مشخص شده‌ای، اطراق کنید. زمانی که کمپ می‌زنید، می‌توانید برای خودتان با خوردنی‌هایی که جمع کرده‌اید، غذا درست کنید و هر غذا، تاثیر خاصی روی قدرت‌های شما دارد و توانایی‌هایی به شما اعطا می‌کند.

به غیر از نقشه‌ی اصلی بازی، به شهرها و محل‌های دیگر هم در طول خط اصلی داستان سفر می‌کنید که آن‌ها هم برای خودشان قصه‌ای دارند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

فراتر از واقعیت

توجه به جزییات در فاینال فانتزی ۱۵ دیوانه‌کننده است. اغراق نمی‌کنیم، بازی آن‌قدر جزییات دارد که اعصاب‌تان خرد می‌شود و حسابی بار ژاپنی‌هایی می‌کنید که که ده سال زندگی خودشان را گذاشته‌اند تا یک بازی با این همه جزییات بسازند؛ چون دیگر بازی‌ها از این پس به چشم‌تان نمی‌آیند.

فاینال فانتزی ۱۵ زنده است. از دنیای این بازی گرفته تا شخصیت‌های‌اش، هیچ چیز در آن غیر طبیعی و خشک نیست. همانطور که مشغول راه رفتن و گشت و گذار هستید، شخصیت‌ها با یکدیگر صحبت می‌کنند. شخصیت‌های بازی با توجه به هر عنصر محیط و روند بازی، بدون اغراق می‌گوییم، هر عنصر، عکس‌العمل نشان می‌دهند.

به ندرت در فاینال فانتزی ۱۵ چیزی تکرار می‌بینید یا دیالوگی تکراری می‌شنوید.

آن همه غذایی که می‌توانید در کمپ‌ها درست کنید، همه‌شان با جزییات بازسازی شده‌اند که به کنار، نوکتیس و رفقای‌اش هر کدام را به یک حالت می‌خورند؛ یعنی ژاپنی‌ها برای تک تک غداها، یک انیمیشن جداگانه ضبط کرده‌اند! اصلا غذا خوردن به کنار، فقط کافی است تا نحوه‌ی تعامل شخصیت‌ها را در کمپ‌ها و تنوع آن‌ها را ببینید تا به دیوانگی سازندگان بازی پی ببرید. با یک چوکوبو کمپ زده‌اید، ده‌ها حالت مختلف برای چوکوبویی که در کمپ است، برای بازی طراحی شده؛ یک بار بچه‌ها نشسته‌اند و به چوکوبو غذا می‌دهند و یک بار دیگر که به همراه چوکوبو کمپ زده‌اید، بچه‌ها را می‌بینید که با چوکوبو بازی می‌کنند.

به ندرت در فاینال فانتزی ۱۵ چیزی تکرار می‌بینید یا دیالوگی تکراری می‌شنوید. بازی هر لحظه چیز جدیدی برای‌تان رو می‌کند.

FINAL FANTASY XV_20161129131322

همکاری بین شخصیت‌ها، در مبارزات بازی هم تاثیر بزرگی دارد. نوکتیس همیشه با دوستان‌اش است و آن‌ها، بخش بسیار بزرگی از مبارزات بازی هستند. هر کدام از دوستان نوکتیس، مجموعه‌ی بزرگی از قدرت‌ها را دارند که با فرمان نوکتیس، از آن‌ها در مبارزات استفاده می‌کنند. زنده بودن بازی، در مبارزات هم ادامه دارد. ممکن است در حین یک مبارزه، یکی از دوستان نوکتیس با او کل بیاندازد.

دنیای فاینال فانتزی ۱۵ بدون شک زنده‌ترین دنیای بزرگی است که تا به حال در یک بازی دیده‌ایم. حیات وحش متنوعی در دنیای فاینال فانتزی ۱۵ وجود دارد؛ حیواناتی که مشغول زندگی خودشان هستند و هر کدام، مشخصه‌های خاصی دارند. زمانی که با ماشین نوکتیس مشغول حرکت در جاده‌ها هستید، این زنده بودن را درک می‌کنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

جادو

فاینال فانتزی ۱۵ به این دلیل می‌تواند این همه جزییات را به تصویر بکشد که گرافیک‌اش شگفت‌انگیز است. به سادگی می‌توانیم این ادعا را بکنیم که از نظر فنی، بازی‌های زیادی نیستند که از فاینال فانتزی ۱۵ بهتر باشند. گرافیک فاینال فانتزی ۱۵ هیچ چیز کم ندارد؛ از وسعت محیط گرفته تا کیفیت بافت‌ها، نورپردازی یا پارتیکل‌ها.

تصورش را بکنید، در جنگلی پرجزییات مشغول گشت و گذار هستید. جنگلی که در آن باران می‌آید؛ همه چیز در آن خیس است و مجموعه‌ای از حیوانات، حتی در دوردست‌ها مشغول حرکت هستند. در این میان، با بیش از ۲۰ جانور در می‌افتید. ناگهان ۲۰ سرباز هم از آسمان روی سرتان می‌ریزند. در همین حین که مشغول مبارزه با ۴۰ یا ۵۰ نفر هستید و جادوهای مختلف نثارشان می‌کنید، میزان فریم بازی حتی ذره‌ای افت نمی‌کند. به سادگی می‌گوییم، اگر به جادو اعتقاد ندارید، نگاهی به فاینال فانتزی ۱۵ بیاندازید. اگر بازی روی یک کارت گرافیک خفن انویدیا اجرا شده بود، حرفی نمی‌زدیم، اما اجرای فاینال فانتزی ۱۵ روی پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان با این گرافیک و بدون افت فریم، واقعا جادوگری است.

جرای فاینال فانتزی ۱۵ روی پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان با این گرافیک و بدون افت فریم، واقعا جادوگری است.

قدرت بالای بازی از نظر فنی به کنار، فاینال فانتزی ۱۵ از نظر هنری آن‌قدر بالا است که اصلا توانایی صحبت درباره‌ی آن را نداریم و فقط می‌توانیم بگوییم که با دیدن‌اش، از نظر هنری ارضا می‌شویم. موسیقی بازی به قدری خوب است که یکی از دوستان که حتی دل‌اش نمی‌خواست فاینال فانتزی ۱۵ را بازی کند، مدام پیش من می‌آمد و از من می‌خواست تا موسیقی بازی را برای‌اش پخش کنم تا کمی احساس‌اش قلقلک بیاید.

FINAL FANTASY XV_20161201210000

زیادتر از آنچه می‌خواستم درباره‌ی بازی صحبت کرده‌ام و هنوز هم بخش‌های زیادی از آن باقی مانده‌اند؛ مثل غولآخرهای بزرگ‌اش که در حد و اندازه‌ی غولآخرهای خدای جنگ (God of War) هستند (البته نه به تعداد آن‌ها).

فاینال فانتزی ۱۵ شگفت‌انگیز است، با این حال، بدون مشکل هم نیست و اگر آن را با نقش‌آفرینی‌های دیگری مثل ویچر ۳ مقایسه کنیم، می‌بینیم که بازی در برخی بخش‌های‌اش کم می‌آورد. با این حال، فاینال فانتزی ۱۵ یکی از بهترین بازی‌های چند سال اخیر است و روندی بسیار سرگرم‌کننده دارد. بازی صحنه‌هایی دارد که قول می‌دهیم هیچ وقت از خاطرتان نمی‌روند.

طولانی‌ترش نمی‌کنیم؛ اگر مثل برخی از دوستان ما احساس نمی‌کنید که فاینال فانتزی بچه‌بازی است و بازی کردن آن، چهره‌ی قوی و مردانه‌ی شما را نابود می‌کند، حتما فاینال فانتزی ۱۵ را بازی کنید. مطمئن باشید که پشیمان نمی‌شوید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نام لاتین بازی: Final Fantasy XV

تهیه‌کننده: Square Enix

سازنده: Square Enix

سبک: نقش‌آفرینی اکشن

پلتفرم: PS4، Xbox One

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

امتیاز:‌‌‌‌  ۴.۵

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar مهدی

    خیلی دوسش دارم خیلی بازیه قشنگیه
    من وقتی بعد یه سال تقریبا، دوباره بازیش کردم چون اپیزوداش تازه اومده
    وقتی فهمیدم ایگنس به خاطر نجات ناکتیس کور شده و با ایدن جنگیده خیلی تهت تاثیر قرار گرفتم خیلی صحنه غمگینی بود

  2. Avatar Parsa

    عاشق این نقد شدم!
    درست نوشتین، بازی بقدری زنده ست که حتی آدم برای کارکترهاش دلتنگی میکنه.باهشون ناراحت و خوشحال و عصبانی میشه.
    داستانش ساده ست، مثل ffvii یا ffxiii نیست.ولی محشره.

  3. Avatar amir

    سلام ممنون از توضیحات خوبتون. می خواستم بدونم می تونید به چندتا سوال از مراحل بازی هم جواب بدید مثلا اینکه چطوری به گرید ۹ در مراحل hunter برسیم{دوتا امتیاز کم میارم} ممنون میشم جواب بدید(:

  4. Avatar سام

    نوبتی نیست؟ این خیلی بده
    بازی نوبتی به هوش و تمرکز بسیار کمک میکنه اما بدون ان فقط خشونت دیده میشه

  5. Avatar CODE

    خیلی باحال به نظر میرسه با اون گرافکیش

  6. Avatar حسین

    دقیقا کی میاد الان نصف دارندگان کنسولای بازی منتظر این بازی و گاد اف وار جدیدن
    اگه زمان اومدنشون رو میدونی د بگید
    با تشکر

  7. Avatar امیرحسین

    جدا از مسائل دیگه که بنظرم در نوع خودش رضایت بخش هستن‌. داستان بازی بازم با تمام این اوصاف و نسبت به استانداردهاومعیار های فاینال فانتزی هم خیلی ناامید کنندست بنظرم.. یه بخش خیلی بزرگی از طرفداران و مشتری های احتمالی این بازی به خاطر داستان این بازی رو خریداری میکنن. و به نظرم یکی از تکراری ترین و نامید کننده ترین و کلیشه ای ترین های تاریخ فاینال فانتزی برای همین بازیه .. حتی نیازی نیست خیلی به عقب برگردیم.. مقایسش با داستان فوق العاده ی Ff Xiii هم همین موضوع رو تو ذهن تداعی میکنه..

    1. قبول دارم.
      من خودم فن قوی سیزده‌ام و پیچیدگی‌های داستانی اون و شخصیت‌هاش رو خیلی بیشتر دوست دارم.
      نمی‌دونم چرا داستانی انقدر ساده داشتن. شاید می‌خواستن غربی-بازی در بیارن. متال گیر ۵ رو یادتونه؟ داستان داشت، ولی یک دهم بقیه‌ی متال گیرها هم نبود.

      1. Avatar امیرحسین

        دقیقا همینطور بود.. هیچ منتقدی فک نکنم بیاد و بگه داستان متال گیر ۵ ضعیف بود در حالت کلی ولی زمانی که بنا به مقایسه با Snake eater یا حتی guns of patritos بشه واقعا به استاندارد های متال گیر حتی نزدیک هم نبود صرفا یه داستان خوب بود… اینم فک کنم بخش بزرگیش به فشار ها و مشکلاتی که برای کوجیما ایجاد کردن در طی فرایند ساختش مربوط میشد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه