از پژوهای جدید ایرانی تا هایپرلوپ آقای ماسک؛ مهم‌ترین خبرهای علمی هفته را از دست ندهید (۱۹ بهمن ۹۴)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

هفته‌ی گذشته طبق معمول شاهد اتفاقات خبرهای جالبی در دنیای دانش بودیم و البته مقالات مختلفی هم منتشر کردیم. اگر به هر دلیلی نتوانستید خبرها و مقاله‌های هفته را دنبال کنید، می‌توانید بهترین آن‌ها را در هفت روز با دانش ۱۹ بهمن ۹۴ بخوانید. با مهم‌ترین عنوان‌های گروه دانش در هفته‌ی گذشته همراه باشید.

مشخصات و قیمت سه مدل پژو که به ایران می‌آیند

هاشم یکه زارع، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو به تازگی قیمت‌های سه خودروی پژو ۳۰۱، ۲۰۸ و۲۰۰۸ را اعلام کرد. این خودروها به ترتیب، ۵۸، ۶۸ و ۷۷ میلیون تومان قیمت خواهند داشت. علاقه‌مندان می‌توانند از اسفند سال ۹۵ این خودروها را خریداری کنند. مدیر عامل ایران خودرو در جریان گفت و گو با برنامه «تیتر شب» در شبکه‌ی خبر سیما، عنوان کرد که قبل از تولید این خودروها، احتمالا برای سنجش بازار، آنها را مستقیما از فرانسه وارد بازار خواهند کرد. او ادامه داد که پژو ۳۰۱ دنده‌ای ۵۸ میلیون تومان و مدل دنده اتوماتیک آن ۶۲ میلیون تومان خواهد بود؛ ۲۰۸ با قیمت ۶۸ میلیون تومان وارد بازار خواهد شد؛ و ۲۰۰۸ دنده‌ای، ۷۲ میلیون تومان و مدل دنده اتوماتیک آن، ۷۷ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

peugeot-2008-crossover

همه‌چیز درباره‌ی هایپرلوپ آقای ماسک

اگر هایپرلوپ ساخته شود، باید بتواند مسافران را در عرض ۳۵ دقیقه از لس‌آنجلس تا سان‌فرانسیسکو ببرد. مسیری ۶۳۰ کیلومتری که با خودرو در عرض ۵ ساعت و نیم طی می‌شود و با قطار جدیدی که می‌خواهند بسازند، در ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه. مثلا اگر ما هم هایپرلوپ داشتیم، می‌توانستیم در عرض ۵۰ دقیقه از تهران به مشهد برویم. مسیری که تازه با ساخت قطار برقی جدید سریع‌السیر، قرار است ۶ ساعته طی شود.

hyperloop2

قصه‌ی مردی که هیچ‌وقت فراموش نمی‌کند

اگر از «نیما ویسه» (Nima Veiseh) درباره‌ی هر تاریخی در پانزده سال گذشته بپرسید، او تمام جزییات ریز آن روز از وضعیت هوا گرفته تا لباسی که پوشیده بود را به شما می‌گوید. او می‌گوید «حافظه‌ی من مثل یک نوار ویدیویی است که تمام اتفاقات و لحظات زندگی‌ام را از لحظه‌ی بیداری تا زمان خواب ضبط می‌کند.»

Lost-time-is-never-found-againa

نقد و بررسی هوندا CBR 250cc؛ اسپرت رام شده

غیرممکن است موتورسوار باشید و رویای داشتن یک موتورسیکلت باکیفیت و پرسرعت را در سر نپرورانید. این روزها خیابان‌ها پر از موتورهای شهری و اقتصادی شده است. موتورهایی که با قیمت ارزان و هزینه‌های بسیار کم می‌توانند بهترین وسیله‌ی نقلیه برای بسیاری از مردم باشند. اما همان‌طور که می‌دانید امروزه موتورسیکلت‌ها استفاده‌ای فراتر از حمل‌ونقل دارند. این وسایل نقلیه می‌توانند اسبابی برای تفریح و لذت قشر جوان جامعه هم باشند. اما لازمه‌ی لذت بردن از این تفریح سالم، داشتن موتوری قدرتمند و باکیفیت است. به دلیل محدودیت‌ها و قیمت بالایی که برخی موتورهای سنگین و اسم و رسم دار دارند، خرید آن‌ها برای عموم مردم سخت است. ازاین‌رو خرید یک موتورسیکلت پرشتاب با پلاک ملی و با قیمت مناسب، مضاف بر آن‌که می‌تواند انتخابی سنجیده و اتفاقی هیجان‌انگیز برایتان باشد، حکم ستاره‌ای در خیابان‌ها را هم دارد.

Motor_Honda_cbr250_repsol_8221

وقتی پای شرکت‌های خصوصی به فضا باز می‌شود

این روزها خبرهای زیادی از رقابت شرکت‌های خصوصی برای فتح فضا می‌شنویم. تقریبا همه‌ی آن‌ها برای یک چیز رقابت می‌کنند، اینکه بتوانند موشک یا فضاپیمایی را به فضا بفرستند، آن را سالم روی زمین فرود بیاورند و دوباره به فضا ارسالش کنند. به عبارت دیگر این شرکت‌ها تلاش می‌کنند با استفاده‌ی چندباره از موشک‌ها و فضاپیماها، از مخارج سفرهای فضایی بکاهند و این کار را اقتصادی کنند. دقیقا شبیه به استفاده‌ای که از هواپیما می‌کنیم. البته در برنامه‌هایی بلندپروازانه‌تر، بعضی شرکت‌ها در پی استحصال مواد معدنی موجود در ماه و سیارک‌ها هستند.

privatespace

چرا آمریکا نفت‌ را ذخیره می‌کند؟

خلیج‌ مکزیک در جنوب شرقی ایالات متحده‌ی آمریکا، برای گردشگرانی که می‌خواهند تعطیلات خود را بگذرانند، مکانی بسیار زیبا است. مردم می‌توانند روی ساحل قدم بزنند و از آرامش این مکان لذت ببرند. با این حال کمتر کسی از آن‌چه زیر پایش پنهان شده خبر دارد. گنجینه‌ای به ارزش ۴۳ میلیارد دلار، متشکل از ۷۰۰ میلیون بشکه نفت خام که با لوله‌هایی قطور به زیر زمین تزریق شده‌ است. این مقدار نفت در ۶۰ مخزن که در گنبدهای نمکی زیرزمینی بوجود آمده، نگهداری می‌شود. گنبدهای نمکی زیر زمینی که  میزبان «مخازن استراتژیک نفت» ایالات متحده‌ی آمریکا هستند.

oil1

چند درصد بدن ما در ستاره‌ها ساخته شده است؟

بدن ما از گوشت، پوست و استخوان درست شده است. اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنیم، بافت‌ها و سلول‌ها را می‌بینیم. باز هم دقیق‌تر شویم، می‌توانیم آب، پروتیین، چربی، گلوکوز، DNA و بسیاری مولکول‌های دیگر را ببینیم. ولی اگر باز هم ریزتر و در سطح اتمی بدنمان را وارسی کنیم، متوجه نکته‌ی شگفت‌انگیزی می‌شویم. ۹۹ درصد وزن بدن ما از ۶ عنصر اکسیژن، کربن، هیدروژن، نیتروژن، کلسیم و فسفر درست شده است. آن یک درصد باقی مانده را هم عناصری مثل منیزیوم، سولفور و آهن تشکیل داده‌اند. این اتم‌ها در قالب مولکول‌های مختلف در بدن ما قرار گرفته‌اند و در فرایندی بسیار پیچیده، سلول‌ها و در کل بدن ما را ساخته‌اند. هیچ می‌دانید این عناصر از کجا آمده‌اند؟ شاید تعجب کنید اگر بگوییم هیچ‌کدام از این عناصر به تازگی بوجود نیامده‌اند و میلیاردها سال پیش در دل ستاره‌ها ساخته شده‌اند. ما در حقیقت فرزندان ستاره‌ها و البته یک اتفاق بزرگ کیهانی هستیم. اتفاق بزرگی که درست ۱۳٫۷ میلیارد سال پیش رخ داد. بنابراین اگر تا به حال دنبال پیدا کردن موجودات فضایی بوده‌اید، بهتر است جلوی آینه بایستید و کمی خودتان را برانداز کنید!

We_Are_Made_of_Stars_822

الکساندر لازوتکین فضانورد روس فردا به ایران می‌آید

«الکساندر لازوتکین» فضانورد روس فردا سه‌شنبه به همت «سیروس برزو» روزنامه‌نگار علم و فناوری فضایی به ایران می‌آید. او در این سفر به شهرهای مختلف ایران می‌رود و با علاقمندان به فضا ملاقات می‌کند. لازوتکین متولد ۱۹۵۷ است و در سال ۱۹۹۷ با فضاپیمای «سایوز TM-25» به عنوان مهندس پرواز به ایستگاه فضایی «میر» رفت. در همین سفر بود که حادثه‌ای خیلی بد برای میر رخ داد و فضاپیمای باربری بی‌سرنشین پروگرس M34 با بدنه‌ی ایستگاه فضایی برخورد کرد. لازوتکین و همکارانش توانستند حادثه را مدیریت و از بوجود آمدن فاجعه جلوگیری کنند. لازوتکین فقط همین یک سفر فضایی را انجام داد ولی در همین سفر حدود ۱۸۰ روز در ایستگاه فضایی میر ماند. سیروس برزو قبل از ورود لازوتکین به ایران گفتگویی با او انجام داده که در وب‌سایت روزنامه‌ی جام‌جم منتشر شده است. در ادامه این گفتگو را می‌خوانید.

lazutkin1

مجوز ویرایش ژنی رویان انسان در بریتانیا صادر شد

یک دانشمند زیست‌شناسی رشد به نام «کتی نیاکان» (Kathy Niakan) از مقامان بریتانیایی مجوز دریافت کرده که با استفاده از یک تکنولوژی ویرایش ژن به نام CRISPR/Cas9 تغییراتی در رویان انسان به وجود بیاورد. کتی نیاکان در موسسه‌ی «فرانسیس کریک لندن» به عنوان یک زیست‌شناس مشغول به کار است.

020116_ti_gene-editing-embryo

سازمان بهداشت جهانی به دلیل شیوع ویروس زیکا، وضعیت اضطراری اعلام کرد

افزایش ارتباط میان گسترش ویروس زیکا و ابتلای نوزادان تازه متولد شده به بیماری میکروسفالی، سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت که وضعیت اضراری بین‌المللی اعلام کند. میکروسفالی نوعی بیماری است که منجر به کوچک شدن سر و مغز نوزادان می‌شود.

WHO_HQ_main_building_Geneva_from_West

لوکزامبورگ به دنبال معدن‌کاری در سیارک‌ها

وزیر اقتصاد کشور کوچک اروپایی لوکزامبورگ گفته که دولت این کشور قصد سرمایه‌گذاری در فناوری‌های استخراج مواد معدنی از سیارک‌ها را دارد. همچنین می‌خواهد معدن‌کاری فضایی شرکت‌های خصوصی را قانونی اعلام کند.

asteroid

افزایش درختان همیشه به معنی خنک‌تر شدن زمین نیست

گروهی از محققان فرانسوی در مطالعه‌ای پی برده‌اند که علیرغم افزایش ۱۰ درصدی مناطق جنگلی اروپا در ۲۶۰ سال گذشته، جنگل‌های این قاره باعث شده‌اند که دمای این منطقه اندکی افزایش یابد.

mount-rainier-with-coniferous-forest-konrad-wothe

افزایش طول عمر با از بین بردن سلول‌های سالخورده

گروهی از زیست‌شناسان در مطالعه‌ی جدیدی پی بردند که از بین بردن سلول‌های فرسوده در موش‌های آزمایشگاهی میانسال باعث می‌شود عمر آنها درازتر شود و زندگی‌ سالم‌تری داشته باشند.

Elderly-couple-holding-hands-over-natural-background-16x9

آینه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز وب به طور کامل سر هم شد

هجدهمین و آخرین قسمت آینه‌ی اصلی تلسکوپ جیمز وب هم متصل و بدین ترتیب این آینه‌ی ۶٫۵ متری کامل شد. جیمز وب قرار است در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب و جایگزین تلسکوپ هابل شود تا برای سال‌ها بزرگترین تلسکوپ فضایی دنیا باشد.

jameswebb

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar شایان

    آخه این ماشینا که واسه ۹۰ درصد مردم گرونه ما نیازمون با توجه به اقتصاد داغون ایران ماشین های زیر ده هزار دلار هستن که نزدیک ده مدل توسط شرکت های ژاپنی و کره ای تو هند و پاکستان تولید میشن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه