هفت روز با دانش (۲ آذر ۹۴)

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

در هفته‌ای که گذشت خبرهای مختلفی در حوزه‌های گوناگون دانش منتشر کردیم. اخباری که این‌بار بیشتر آن‌ها در زمینه‌ی پزشکی بود. از پیوند کامل صورت روی آتش‌نشانی که چهره‌اش را از دست داده بود گرفته تا تاثیر کرم‌های آسکاریس روی افزایش باروری و ساخت عینک‌های الکترونیکی برای درمان تنبلی چشم کودکان. با هفت روز با دانش دوم آذر همراه باشید.

۱. بزرگترین پیوند صورت، به آتش‌نشان آمریکایی چهره‌ای جدید اهدا کرد

هفته‌ی پیش پزشکان آمریکایی توانستند به آتش‌نشانی که در یک حادثه‌ی آتش‌سوزی، چهره‌اش را کاملا از دست داده بود، چهره‌ای جدید پیوند بزنند. آن‌ها صورت فردی که دچار مرگ مغزی شده بود را برداشتند و آن را به جای صورت پاتریک هاردیسون آتش‌نشان گذاشتند. این پیوند شامل همه‌ی پوست سر، گوش‌ها، بینی و حتی پلک‌ها می‌شد. این عمل جراحی کم‌سابقه ۲۶ ساعت طول کشید. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

PatrickHardison-and-Dr.-Eduardo-Rodriguez

۲. تاثیر کرم آسکاریس بر افزایش باروری زنان

دانشمندان با مطالعه‌ای که طی ۹ سال روی تعدادی از زنان در بولیوی انجام دادند متوجه شدند زن‌هایی که طولانی مدت به کرم انگلی آسکاریس مبتلا بودند، بچه‌های بیشتری به دنیا آورده‌اند. آن‌ها فهمیدند این کرم‌ها به مرور زمان تغییراتی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کنند که احتمال حاملگی در زنان را افزایش می‌دهد. دانشمندان امیدوارند با این کشف بتوانند روش‌هایی جدید برای درمان نازایی پیدا کنند. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

hookworm-lowring-fertility

۳. ساخت عینک‌های الکترونیکی برای درمان تنبلی چشم کودکان

تنبلی چشم اختلالی رایج است که بین ۲ تا ۳ درصد کودکان دنیا به آن مبتلا هستند. تنبلی چشم بدین معنیست که اگر در اوایل سنین رشد کودک رشته‌های عصبی میان مغز و چشم به‌خوبی رشد نکنند، عارضه‌ای به نام تنبلی چشم به وجود می‌آید. در این هنگام یکی از چشم‌ها دچار ضعف می‌شود و فرد عادت می‌کند که بیش‌تر با آن چشم قوی‌تر خود کار کند. به مرور زمان، قدرت بینایی چشم ضعیف‌تر تا حدی تحلیل می‌رود که مغز کاملا سیگنال‌های دریافتی از آن را نادیده می‌گیرد. در حال حاضر معمولا یا چشم قوی را می‌بندند یا در آن قطره‌ی تار کننده می‌ریزند تا مغز از چشم ضعیف‌ بیشتر کار بکشد و بدین ترتیب رشته‌های عصبی تقویت شوند. ولی حالا دانشمندان عینک‌های مخصوصی ساخته‌اند که می‌تواند تمرکز مغز روی چشم ضعیف را بیشتر کند. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

glasses

۴. نیمی از گونه‌های درختی آمازون در حال انقراض هستند

بر اساس تحقیقی جدید که در جنگل‌ آمازون انجام شده، تا ۵۷ درصد از ۱۵۰۰ گونه‌ی درختی این جنگل در معرض خطر انقراض قرار دارند. میزان کاهش تعداد درختان آمازون دهه‌هاست که با سرعت زیادی ادامه دارد، ولی تا به حال اطلاع دقیقی از وضعیت از بین رفتن گونه‌های آن در دسترس نبود. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

Amazon_FEAT

۵. سوخت‌های فسیلی جان پناهندگان را تهدید می‌کند

بر اثر جنگ و ناامنی در خاورمیانه، عده‌ی زیادی از مردم این منطقه با پای پیاده به قصد پناهنده شدن به کشورهای اروپایی راه‌افتاده‌اند و در کمپ‌ها مستقر شده‌اند. در یک گزارش اعلام شده که استفاده‌ی پناه‌جویان از سوخت‌های فسیلی ضرر شدیدی بر سلامت و حتی جان آن‌ها دارد. سوزاندن چوب فقط به قصد پخت‌وپز توسط پناهندگان، سالانه موجب مرگ ۲۰ هزار کودک می‌شود. در حالی که می‌توان با استفاده از اجاق آشپزی یا چراغ‌های خورشیدی به جای آن‌ها جان انسان‌های زیادی را نجات داد و به طور قابل توجهی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. ادامه‌ی خبر را از این لینک بخوانید.

refugee-cook

۶. حجم آب سفره‌های زیر کره‌ی زمین اندازه‌گیری شد

تیمی از محققان دانشگاه‌ ویکتوریا، تگزاس، گوتینگن و کالگری با همکاری همدیگر بالاخره موفق شدند ذخایر آب‌های زیرزمینی را نقشه‌برداری کنند. آن‌ها میزان کل آب‌های زیرزمینی را ۲۳ میلیون کیلومتر مکعب برآورد کرده‌اند. اگر تصور این میزان آب برایتان سخت است، فرض کنید کل سطح زمین با لایه‌ای از آب به عمق ۱۸۰ متر پوشیده شده است. با این حال قسمت خیلی کمی از این آب‌های زیرزمینی قابل برداشت است. ادامه‌ی خبر را از این لینک بخوانید.

water-u

۷. کوتاه بودن چروکی خاص در جلوی مغز می‌تواند عامل توهم و در نهایت اسکیزوفرنی باشد

پژوهشگران ۱۵۳ مغز انسان را اسکن کرده‌اند و فهمیده‌اند در مقابل هر نیم‌کره، چروکی خاص وجود دارد که اگر کوتاه باشد، احتمال ابتلای فرد به توهم و بیماری اسکیزوفرنی بیشتر می‌شود. این قسمت از مغز که چروک در آن پیدا شده است، نقش مهمی در تشخیص واقعیت و تخیلات دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، کسانی که توهم می‌بینند بطور میانگین خط PCS مغزشان ۲ سانتی‌متر کوتاه‌تر است. خبر کامل را می‌توانید از این لینک بخوانید.

Brain-FEAT

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه