پراید بهتر است یا رنو کوئید؟ آن‌چه شما گفتید

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه

ابتدای هفته از شما خواستیم که نظر خود را درباره‌ی اینکه پراید بهتر است یا رقیب بالقوه‌اش رنو کوئید بگویید. مثل همیشه نظراتتان متفاوت و مختلف بود. قبل از اینکه به جمع‌بندی نظرات شما بپردازیم، می‌خواهیم خودمان با توجه به چیزهایی که تا به حال فهمیده‌ایم یک جمع‌بندی بنویسیم.

شاید پراید به لطف خدمت دودهه‌ای از عمر سی‌ساله‌اش، دیگر زمان بازنشستگی‌اش فرا رسیده و باید جایش را به یک جوان دهد. اما به‌نظر می‌رسد که با آمدن این جوان دلمان برای همان پیرمرد مظلوم تنگ ‌شود! چراکه این اتومبیل نه تنها قوی‌تر نیست، بلکه بسیار ضعیف تر است، نه‌تنها ارزان‌تر نیست، بلکه حدود ۱.۵ برابر گران‌تر است!

خودروی کامپکتی که از نظر ابعاد حتی از ۲۰۶ کوچیک‌تر است. روی کاغذ حدود ۱۷ ثانیه‌ زمان نیاز دارید که در حالت ایده‌آل از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که البته دراین حالت، تا حداکثر سرعت این اتومبیل تنها ۴۰ کیلومتر بر ساعت فاصله باقی می‌ماند! پس اگر در یک روز آفتابی درکنار خانواده ، شاهد سبقت یک موتورسیکلت از کوئیدتان بودید تعجب نکنید.

کوئید را شاید بتوان یک خودروی شهری اقتصادی دانست ولی نمی‌توان برای مسافرت و خارج از شهر به امکانات، قدرت و ایمنی آن اتکا کرد. چطور‌ می‌توان از یک پیشرانه ۷۹۹ سی‌سی ۳ سیلندر و درحالیکه ۴ سرنشین در این خودرو نشسته‌اند، انتظار یک شتاب‌گیری مطلوب و پیمومدن سربالایی، در یکی از خیابان‌های شهر با شیب زیاد را داشت؟

با آمدن این مهمان جدید و توقف تولید پراید، باید برای خرید خودروی جایگزین و البته ضعیف‌تر از پراید حدود ۱۰میلیون تومان هزینه بیشتری متقبل شوید. با توقف پراید، این‌طور که پیداست، تا سقف ۲۵ میلیون تومان حق انتخابی جز تیبا، خودروهای دست دوم‌ و موتورسیکلت باقی نخواهد ماند!

شاید از بابت زبان طراحی این خودرو به‌روز باشد، شاید مصرف آن کم باشد، شاید خودروی جمع و جوری با فضای داخلی تقریبا مناسبی باشد و در شهر شلوغی مثل تهران یک گزینه خوب و کارا به حساب آید و شاید دیگر وقت آن رسیده که به فکر جایگزینی برای پراید بود ولی چرا کوئید و قیمت ۳۱ میلیون تومان آن؟ ویژگی‌های کوئید به نوعی در خانواده خودروهای کامپکت و اقتصادی نظیر ماتیز و ام.وی.ام ۱۱۰ هم دیده‌ می‌شود و اگر قرار است این خودروی سه سیلندری کوچک به دنبال رقیب هم‌کلاس خود باشد، باید با این خودروها سنجیده شود. شاید علمی به‌نظر نرسد ولی به‌طور فرض می‌توان ۱۰ میلیون‌تومان برای خود پس‌انداز نمود و یک پراید هاچ بک ۲۱ میلیون تومانی تهیه کرد، ارتفاع آن را  حدود ۳ سانتی‌متر بالا آورد و با هزینه بسیارکمی نیز یک صفحه نمایش برای اتومبیل تهیه کرد، در این حالت حس‌وحال یک کراس‌اور کوچک به نام کوئید، با مشخصات فنی بهتر و  هزینه به‌صرفه‌تر برایتان رقم خواهد زد!

اگر قرار باشد برای خودرویی با این مشخصات ۳۱ میلیون تومان هزینه پرداخت کرد، خب چرا کوئید؟ با اختلاف قیمت ناچیزی می‌توان سمت خانواده پژو در بازار رفت که از نظر فنی و کلاس، از جایگاه بهتری نسبت به کوئید  برخوردار هستند و البته این‌درحالی است که در صورت ورود کوئید به بازار، قیمت محصولات پژو هیچ تغییری نکند. شاید ورود یک خودروی جدید یک تنوع برای بازار محسوب شود و باعث یک تحول در چهره تکراری شهر شود ولی پارامتر‌های زیادی در این جانشینی باید دخالت داشته باشند.

با این حال معتقدیم که از پیش‌بینی تا واقعیت فاصله زیادی وجود دارد؛ همان‌طور که مدیرعامل رنوپارس اعلام داشته، نمونه برزیلی کوئید حدود ۱۳۰ کیلوگرم در شاسی سنگین‌تر، ایمن تر و موتور ۰.۸ لیتری آن سفارشی‌شده است که با عدد و ارقام نمونه هندی تفاوت‌هایی دارد و معیار اعداد ذکر شده مربوط به نسخه هندی کوئید است.

استقبال شما از این مقاله بی‌نظیر بود. با این حال تعداد محدودی از نظرات شما را می‌توانستیم انتخاب کنیم. برخی از نظرات برای اصلاحات نگارشی، ویرایش شده‌اند.

 

Milad Sony

از نظر من این خودرو اگه مدل حجم موتور بالاش با قیمت ۲۵ میلیون وارد بازار می‌شد، می‌شد با پراید یا تیبا مقایسش کرد اما این مدل چیزی شبیه به ام وی ام ۱۱۰ سه سیلندر ۸۰۰، که فقط پاسخ گوی نیاز رانندگی در خیابان‌های شهری هست و حتی به درد اتوبان شهری هم نمی‌خوره با این قیمت میشه رانا خرید با موتور ۱۶۰۰ در مقابل ۸۰۰، چهار سیلندر در مقابل ۳، ۱۶ سوپاپ در مقابل ۸ سوپاپ کویید و از همه مهمتر استاندارد ۳ ستاره ایمنی رانا با ظاهری لوکس‌تر البته لازم به ذکر است که مصرف پایین رنو کویید هم از مزایاش هست پس نتیجه حاصل این خودرو ارزش خرید بسیار پایینی دارد از لحاظ عملکرد با شرایط راه‌های ایران سازگاری خوبی ندارد و ایمنی آن نیز مناسب خانواده نیست البته باید صبر کرد و دید.

Farshid

از نظر من رنو کوئید چون امکانات بهتری نسبت به پراید ارائه می‌ده و از نظر مصرف سوخت، سوخت کمتری نسبت به پراید مصرف میکنه. از نظر ایمنی باید بگم که مدل برزیل که قرار بیاد ایمنیش از مدل هندش بهتره شاید حتی ایمنیش از پراید بیشتر باشه. از نظر طراحی، کوئید طراحی خیلی بهتر و جذاب‌تری نسبت به پراید داره طراحی فضا داخلش هم اینطور. از نظر قیمت که باید بگم کوئید قیمتش باید ۱۹ میلیون می‌شد البته بدون گمرک ولی میخوان با قیمت ۳۱ میلیون بفروشنش. معلوم هم نیست با چه معیاری به این قیمت میخوان بفروشن حتما بخاطر این هست که وقتی کوئید قیمتش خیلی نزدیک پراید باشه کسی پراید نمیخره چون امکانات خاصی ارائه نمیده. یه چیزه جالب درباره قیمت پراید اینکه همین چند وقت پیش در مورد قیمت پراید شایعه بود که پراید قیمتش تو خارج از ایران کمتر هست از داخل ایران که یکی از مدیران سایپا اومد گفت پراید در خارج از ایران قیمتش ۷۰۰۰ دلار هست پس رنو کوئید با قیمت ۵۳۰۰ دلار از پراید ۷۰۰۰ دلاری (به گفته خودشون) گرون‌تر هست و خیلی جالبه.

شمسی

اگه نمونه‌ای که بخواد وارد ایران بشه موتورش در حد پراید باشه قطعا به صرفه‌تره ولی مصرف بیشتری رو ازش شاهدیم با وجود فرمون برقی که همینجوریش رو ماشین‌های ایرانی که حذف بشه حدود ۱۰ اسب بخار میاره موتور به نسبت ضعیفی داره در کل به نظر من به درد مسافرت نمیخوره برای تو شهر عالیه مصرف کمش حرف نداره ولی اگه بخواد جای پراید بگیره حتما باید تو موتورش بازنگری بشه و در ایمنیش کمی تجدید نظر بشه و محکمتر و نواقصشو برطرف کنن که اون موقع با قیمت ۲۵ تا ۳۰ شاید ارزش داشته باشه ولی در حدی که برا برزیل و هند ساخته شده بخواد وارد بازار ایران بشه باید با همون ۱۳ تا ۱۵ میلیون به فروش بره بیشتر از این ارزش نداره خوب مسلما با قیمت ۳۰ تا و کیفیت و حجم موتور که برا هند و برزیل ساخته شده وارد ایران بشه با قیمت ۳۰ تا همون بری ۲۰۶ سمند پرشیا تیبا اینارو بخری بهتره تا این. فقط کمی به روزه طراحیش و خوشگله قطعا سواریشم عالیه با فرمون برقی و کمک هندلینگش ولی موتورش واقعا ضعیفه و البته برا شهر عالیه این ماشین با قیمت ۱۳ میلیونی که گفته شده. ولی خوب شاید بیاد و از نمونه هندی بی‌کیفیت‌تر ماشاالله خودروسازان ایرانی هم قشنگ حسابی داغونش میکنن بخوان با قیمت ۳۰ تا بدنش کسی استقبال نمیکنه مثل ماشین چینیا میمونه رو دستشون. ۱۳ تا می‌صرفه اینو بخری نه ۳۰ تا؟

ابراهیم

این سرعت نیست که مهمه بلکه قدرته که مهمه چون من قبلا ٢٠۶ تیپ دو داشتم ولی تو سربالاییا زیاد باهاش حال نمیکردم و احساس میکردم کم میاره ولی تو سمند و ٢٠۶ تیپ پنج این مشکل رو نداشتم. مطمئن باشید این خودرو واسه سربالاییای ایران که خیلی هم زیاده و خیلی هم غیر استاندارد ساختن دچار مشکل میشه و فکرشو بکن تو جاده دو طرفه داری سبقت میگیری ولی انقدر طول میکشه که سرعتتو ببری بالا و تا بخوای سرعت بگیری از روبرو یکی میزنه لهت میکنه، این ماشین واسه جاده خیلی خطرناکه و از طرفی هم قیمتش خیلی بالاست به نظر من فقط خانم‌هایی این ماشین رو میخرن که واسه جاده شوهرشون یا پدرشون ماشین داشته باشه و فقط واسه مصرف شهری بخوان در غیر این صورت هرکی واسه جاده بخره جونش کف دستشه. در آخر بنظر من پراید ١٣١ با اون قیمتش خیلی بهتره و اینکه باید این خودرو رو با ٢٠۶ و سمند مقایسه کرد نه پراید چون خیلی قیمتش بالاست.

امین

از اونجایی که هر محصولی از فرانسوی‌ها در ایران عرضه میشه فروش کمی نداره و مخصوصا هم یه رنوی ارزون قیمت باشه به نظرم فروش بالایی داره (همون طور که رنو ساندرو با اون قیمت عجیبش اینقدر داره میفروشه و ساندرو استپ وی هم سولد اوت شد!) ولی اگر قرار بر حذف پراید باشه به نظرم مشتریان پراید به کویید منتقل نمیشن و قطعا به سمت ماشینی مثل سمند هم میرن چون سمند ماشینی اثبات شدست ولی کویید با این مشخصاتی مثل ایمنی نامعلومش و موتور بسیار ضعیفش و همچنین قطعاتی که معلوم نیست چه قیمتی داشته باشن، جلوی سمند کم میاره و تنها دلیلی که به نظرم یه مشتری با بودجه ۳۱ میلیونی به سمت کویید میره تنوع و ظاهر ماشینه. خودم شخصا بخوام ماشینی نو بخرم با این بودجه سمند رو انتخاب میکنم و اگر خودروی کارکرده بخوام هم ۲۰۶ انتخاب من خواهد بود.

Alireza

به نظر من اگه چنین ماشینی بیاد خوب فروش میره. قبول دارم قدرت جالبی نداره و میشه با همین پول یه ۲۰۶ گرفت که خیلی قوی تره (اما بازم از لحاظ قانونی و البته عقلی تو جاده های ایران بالای ۱۱۰ تا نمیشه رفت و گرنه با جونتون بازی می کنین) از اون گذشته وقتی تیبا ۲ با یه تغییر قیافه معمولی این‌قدر فروش رفت مطمئنا این بهتر فروش میره اما امکاناتی که توش قرار دادن واقعا از سطح خودروهای داخلی بالاتره تازه این قشنگ و جاداری هست. اما صد در صد جوونا دنبال چنین ماشینی نمیره و این ماشین بیشتر یه ماشین خانوادگی هست. یه موضوع دیگه هم هست که دیجیکالا گفت ایمنی پایینی داره خوب اونایی هم که پراید میخرن دیگه به فکر ایمنی نیستند خودشون میدونن که دارن با جونشون بازی می کنن اما خوب چاره ای ندارن اینم همینطوره شاید یه چنین ماشینایی بتونه ما رو از کشور نسل سومی بودن یه قدم دور تر کنه البته اینا همش حرفه هنوز این خودرو نیومده و تا ۲ سال دیگه هم نمیاد پس تا زمانی که واقعا این ماشین نیاد نمیشه واقعا مقایسه کرد خود دیجیکالا هم رنو کوئید رو امتحان نکرده که از روی مقالات داره میگه همه روی کاغذه عملی نیست.

حسین

به نظر من انتخاب خودرو کوئید برای ایران خیلی خیلی نامناسب هست و اصلا قابل مقایسه با پراید نیست فاکتورهایی مانند قیمت بالا، کوچکی بیش از حد، خدمات نامناسب حداقل تا چند سال (همین الان هم خیلی از قطعات ال ۹۰ به سختی پیدا می شوند) با این شتاب و سرعت بیشتر به درد خانوم‌ها و پیرمرد‌ها می‌خورد تا بقیه مردم با این تست ایمنی و این شتاب خداییش مسافرت رفتن باهاش از پراید هم خطرناکتر هست من بررسی مدل هندیش را دیدم بنظرم خیلی خیلی بی‌کیفیت بود حداقل در ظاهر تو تصاویر یه جور دیگه است الان فکر می کنم انتخاب خودروهایی مانند ال۹۰ و ۲۰۶ البته با قطعات با کیفیت‌تر برای خرید باز هم برای اکثر مردم عاقلانه‌تر باشد با این اختلاف قیمت کم پراید که با فاصله ۱۰ میلیونی جای خود دارد البته مردم ما نشان داده‌اند اولش برای ثبت نام هجوم می برند ولی بعدش که گرد و خاک‌ها خوابید همه فروشنده می‌شوند مثل ساندرو که در شهرهای کوچک حتی نگاهش هم کسی نمی کند. با توجه به سطح درآمد مردم ایران و تک خودرو بودن اکثر خانواده‌ها به نظر من بهترین خودرو که می‌توانستند وارد کنند یک مدل سدان حداقل۱۵۰۰-۱۸۰۰ سی سی و جادار و بروز با قیمت حدود ۳۶-۴۰ میلیون نه یک خودرو ۸۰۰ سی سی با صفر ستاره ایمنی. اهمیت شتاب در جاده های بی کیفیت ایران== جان انسان.

مهمان

از نظر طراحی و ایمنی کویید قطعا بهتر از پراید هست اما پراید هم مزیت‌های خودش رو داره. اگر به تست تصادف کویید نگاه کنید می‌بینید عملکرد اون از لحاظ ساختاری حتی از ۴۰۵ که یک ستاره ایمنی در زمان خودش گرفته هم بهتر بوده (البته وزن هم عامل مهمی هست) و اصلا قابل مقایسه با پراید نیست. گفته‌های مسئولان سایپا هم مشخصا فرافکنی هست و هیچ مدرکی از طرف سازمان‌های مستقل سنجش ایمنی برای اثبات این حرف وجود نداره. برگ برنده کویید قیمت بود که قرار بود اون رو به جایگزین پراید تبدیل کنه اما حالا با قیمت ۳۱ میلیونی اعلام شده (که در عمل ممکنه بیشتر هم بشه) عملا از رقابت با پراید خارج شده و نمیشه اون رو خودروی ارزان خانوادگی نامید. نقطه قوت پراید قیمت بسیار پایین (در مقایسه با دستمزدهای جهانی) و هزینه‌های نگهداری فوق‌العاده کمش هست که پراید رو همچنان به عنوان یک خودروی ارزان و کم استهلاک شهری و ناایمن و حادثه آفرین جاده‌ای در مقام خودش نگه میداره.

میلاد

توضیحات خیلی خوب و کامل بود. میدونم بسیاری از افراد میگن هیچکدوم. اما من میخوام تصور کنم ۳۰ میلیون پول و قصد خرید خودرو در جمهوری اسلامی ایران رو دارم. (البته خودرو صفر) با این بودجه ما فقط میتونیم سراغ محصولات سایپا بریم و گرچه رنو کوئید رو با پراید به دلیل اختلاف قیمت ۱۰ میلیونی نمیشه مقایسه کرد! اما فرض میکنیم از طراحی تیبا و صندوق عقب بقچه مانندش خوشمون نیومده و رو به پراید و کوئید آوردیم. خب حالا خیلی منطقی به دلیل اینکه کوئید یک ماشین جدید با طراحی به روز و فرانسوی است کوئید رو انتخاب میکنیم. مصرف سوخت کمتر ایمنی بیشتر (اگر مدل برزیلی بیاد) و البته کمی امکانات بیشتر نسبت به پراید کوئید انتخاب عاقلانه‌ای به نظر میرسه. فقط میمونه کنار اومدن با موتور ضعیف کوئید که باید تست بشه ببینیم در شرایط مختلف چه عملکردی رو به جا میذاره. اگر فرض کنیم موتورش در هیچ شرایطی کم نمیاره انتخاب کوئید قطعی میشه. ولی قیمت ۳۰ میلیون برای این خودرو ناعادلانه. حداکثر و با نهایت حرص و طمع ۲۵ میلیون قیمت بهتری محسوب میشه و وسوسه خرید ۲۰۶ با کمی هزینه بیشتر رو هم به سر ما نمیندازه (چون کوئید بیشتر شبیه ۲۰۶ هست و خیلی خانوادگی به نظر نمیرسه).

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Next is Now

    این خودرو فاجعه و بسیار ضعیف است ! به نظر قراره مرکب مرگ سال های آینده ایرانیان باشد

  2. سیداسد

    کوئید ماشین شهری خوبیه ولی چرا اینقدر قیمت با لاست همین ماشین کوئید در هند تولید میشه به قیمت۱۸۰۰۰۰۰۰هیجده میلیون تومان من نمیدانم چرا نوبت تولیدکه به ما میرسه اینقد قیمت میره بالا چرا دولت به فکر قشر کم درامد نیست اگر بنا باشد که با قیمت ۳۱۰۰۰۰۰۰تومان عرضه بشه بهتره که همان پرایدتولیدش متوقف نشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه