رازهای سربه مهر اهرام مصر؛ چرا هنوز از اسرار فراعنه خبر نداریم؟

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

سال ۱۹۹۲، در حالی که «جورج هربرت» (George Herbert) و تیم باستان شناسان همراه او، در بیابان‌های اطراف قاهره مشغول اکتشاف بودند، مقبره‌ی یکی از فراعنه‌ی مشهور به نام توت‌ انخ‌ آمون را کشف کردند. جورج هوبرت که از این کشف هیجان زده شده بود، پیغامی برای دوستش «هاوارد کارتر» (Howard Carter) فرستاد و از او خواست سریعا خودش را به جیزه برساند تا در این کشف عظیم سهیم شود. کشف مقبره‌ی این فرعون جوان، به سرعت به یک خبر جهانی تبدیل شد و با اینکه پیکرمومیایی او در این هرم دفن نشده بود، تصور اینکه فرعون‌های دیگری در این هرم آرمیده‌اند، همگان را به فکر فرو برد. چه چیزی می‌توانست درون این اهرام اسرار آمیز، نهفته باشد.

در سال ۱۹۹۸، «بن کارسون» (Ben Carson) ، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده، نظریه‌ای مبنی براینکه اهرام مصر محلی برای ذخیره‌سازی گندم بوده اند، ارایه داد. این نظریه که در ابتدا رسانه‌ها و باستان شناسان را شگفت زده کرد، به سرعت با ارایه‌ی اسناد تاریخی رد شد، اما یک نکته را به خوبی آشکار کرد که پس از گذشت سال‌های متمادی از کشف اهرام، هنوز هم اطلاعات دقیقی از این سازه‌ها در دست نیست و حدس‌ها و گمانه زنی‌های بسیاری پیرامون کاربرد و ماهیت آن‌ها وجود دارد. سوال اصلی همینجا در ذهن نقش می‌بندد. چرا هنوز هم نظریه‌های این چنین وجود دارند و چرا هنوز اسرار اهرام مصر به طور کامل، رمزگشایی نشده‌اند.

اهرام ثلاثه‌ی مصر بیش از ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده‌اند و تنها مورد از عجایب هفت‌گانه‌ی جهان باقی‌مانده‌ی جهان هستند. کاربری آن‌ها عموما ایفای نقش به عنوان آرامگاه فراعنه بوده است.

اهرام ثلاثه‌ی مصر بیش از ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده‌اند و تنها مورد باقی مانده از عجایب هفت‌گانه‌ی جهان هستند. کاربری آن‌ها عموما ایفای نقش به عنوان آرامگاه فراعنه بوده است.

اهرام ثلاثه دارای اهمیت تاریخی بسیاری هستند. آن‌ها نه تنها دیوار‌نوشته‌ها، نقاشی‌ها و متون هیروگلیف ارزشمندی را در خود جای داده اند، بلکه آثار تاریخی گران‌قیمتی هم در خود دفن کرده‌اند. به همین دلیل، وارد شدن به راهروها و مسیرهای این اهرام، به شیوه‌ای که کوچکترین آسیبی به آن‌ها برساند، نادرست و ناممکن است. «آلیس استیونسن» (Alice Stevenson)  یکی از اعضای موزه‌ی باستان شناسی مصر در مورد شیوه‌ی باستان شناسی مدرن توضیحاتی را ارایه می‌دهد. او معتقد است باستان شناسی نوین، ارزش بسیاری برای میراث تاریخی قایل است و بیش از این‌که به فکر کنکاش و بهره برداری از آثار تاریخی باشد، نگران حفظ آن‌هاست. برای مثال، نهاد غیر دولتی CyArk، از چند سال قبل شروع به عکس‌برداری دیجیتال از ۵۰۰ سایت تاریخی کرد. این پروژه شامل بناهای تاریخی بسیاری از جمله زیگورات شهر باستانی اور در عراق امروزی است. CyArk با استفاده از اشعه‌ی لیرز، بدون آن‌که کوچک‌ترین آسیبی به بنا وارد شود، عکس‌های سه بعدی از آن‌ می‌گیرد. در این حالت دیگر حتی نیازی به ورود به بنای تاریخی نیست.

باستان شناسی نوین، ارزش بسیاری برای میراث تاریخی قایل است و بیش از این‌که به فکر کنکاش و بهره برداری از آثار تاریخی باشد، نگران حفظ آن‌هاست.

امروزه ابزارهای نوین به کمک دانشمندان آمده‌اند تا بتوانند بدون آسیب‌رساندن به بناهای تاریخی، آن‌ها را کند و کاو کنند.

هرم جیزه، عظیم‌ترین بنا از دنیای باستان است که تا امروز ساخته شده. بیش از دو میلیون بلوک سنگی در ساخت آن به کار رفته و قدمت آن به بیش از سه هزار سال پیش باز می‌گردد. ارتفاع هرم جیزه ۱۳۹ متر است که بر اساس اسناد به‌دست آمده، در ابتدا کمی از این میزان بلند‌تر بوده و با گذشت زمان از ارتفاع آن کاسته شده‌است. اما نکته‌ی قابل توجه در مورد هرم عظیم الجثه‌ی جیزه این است که تنها چند اتاق و راهرو از آن تا امروز کشف شده و بقیه‌ی قسمت های آن ناشناخته باقی مانده است.

به تازگی گروهی از باستان شناسان و محققان از اشعه‌ی فروسرخ برای مشاهده‌ی آن‌چه در پس دیوارهای اهرام اتفاق می‌افتد، استفاده کردند و متوجه تفاوت‌های دمایی عجیبی در بلوک‌های سنگی شدند. اطلاعات به دست آمده، نه تنها به کشف جدیدی منتهی نشد، بلکه سولات جدیدی را در ذهن محققان ایجاد کرد؛ از جمله این‌که به راستی در پس این اهرام چه می‌گذرد. باستان شناسان به این نتیجه رسیدند که تفاوت دما در بلوک‌های خارجی به دلیل وجود راهروهایی در پشت این بلوک‌ها و وجود جریان هوا در آن‌هاست. پس از آن که مشخص شد ممکن است مسیرهایی برای رفت و آمد در اهرام وجود داشته باشد، نشنال جئوگرافیک اعلام کرد دولت مصر قصد دارد به توریست‌ها اجازه‌ی داخل شدن به ورودی‌های اهرام مصر را بدهد. خانم استیونسن این علاقه‌ی دولت مصر را به خوبی درک می‌کند و معتقد است اگر رفت و آمد توریست‌ها به شکلی مسئولانه مدیریت شود، طبیعی است که همه‌ی مردم دوست داشته باشند عجایب دنیای کهن را با چشمان خود ببینند.

 تصاویر حرارتی به دست آمده، نشان دادند بلوک‌های خارجی اهرام گرم‌تر هستند.

تصاویر حرارتی به دست آمده، نشان دادند بلوک‌های خارجی اهرام گرم‌تر هستند.

امروزه فناوری‌های مدرن، به اصلی‌ترین ابزار در مطالعه‌ی اهرام تبدیل شده اند. بسیاری از سوالاتی که تا کنون در ذهن باستان شناسان و محققان شکل گرفته، فناوری پاسخی برایشان پیدا کرده. برای مثال یکی از ماهواره‌هایی‌ که در مدار زمین می‌چرخد، به وسیله‌ی امواج فروسرخ، اهرام ثلاثه را تحلیل کرده و توانست به وجود مقبره‌های مدفون در زیر اهرام پی ببرد. روبات‌ها هم در اکتشافات باستان‌شناسی نقشی مهم ایفا می‌کنند. چهار سال پیش یک ربات در حالی به یکی از اتاق‌های اهرام فرستاده شد که هیچ انسانی تا آن زمان، امکان وارد شدن به آن را نداشت. در سال ۲۰۱۱ هم، ربات پیشرفته‌تری به یکی از راهروها وارد شد و هیروگلیف‌های اسرارآمیزی را تصویربرداری کرد که تا آن زمان توسط انسان دیده نشده بود.

اما همه‌ی این پیشرفت‌ها و اکتشافات، تنها گوشه‌ی کوچکی از دنیای اسرار آمیز اهرام هستند. تا زمانی که فناوری پیشرفت‌ شگرف‌تری نکند، ما هیچ گاه نمی‌فهمیم در پس این بلوک‌های عظیم چه می‌گذرد. خانم استیونسن معتقد است اسرار، آن چیزی هستند که باعث حفظ ارتباط ما با این اهرام در طول سال‌ها شده‌اند. او اضافه می‌کند، برای قرن‌ها، اهرام منبع رازآلودی بوده اند و به نظر من ماهیت این آثار تاریخی کهن همین است.

منبع: Future

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۲ دیدگاه
  1. Avatar ستاره

    سلام ممنونم از مطالبتون من خودم ب مصر باستان علاقه ی زیادی دارم و باید بگم ک هواردکارتر بعد و تیمش بعد از این کشف همه فوت کردند و مرد شروع ب شایعه هایی درباره ی نفرین فراعنه کردنند اما نفرینی در کار نبود و همه بخاطر وجود مواد سمی در دیوار مقبره بود
    درمورد اهرام هم باید گفت ک هرم هایی با بلوک های ۲ و نیم‌ تن ک کار باهاش حتی در یک هرم هم با وجود اون دوره تاریخی غیر ممکنه بود ولی به طرز عجیبی ممکن شده و خب این واقعا بحث بر انگیزه و حتی درمورد موقعیت مکانی این هرم چیز های عجیبی وجود داره اینکا این هرم‌در وسط کره زمین وجود داره و در موقعیت ستارگان هست تامل بر انگیزه و جالب تر این است ک هرم ها در مکزیک چین و طی تحقیقاتی در برمودا هم وجود داره عجیب چگونه تمدن ها با هم در ارتباط بودند و همه ی تمدن ها شیوه ساخت هرم را بلد بودند و عجیب تر این است ک دولت ها اجازه تحقیق روی هرم ها رو نمیدن

  2. Avatar سارا

    فوق العاده ست …. وقتی نزدیک اهرام هستی متوجه میشی ک جایی جدا از بقیه جهانی…. انرژی بینظیری داره …. مصر و هند رو قبل از مردن باید دید

  3. Avatar امیرقربانی

    با سلام
    بسیار ممنونم از مطالبتون
    امیدوارم در آینده مطالب دقیق تر و شگفت انگیزتری را در سایتتون قرار دهید
    بنده به باستان شناسی مصر بسیار علاقه مندم و هر روز مطالب مربوط به اهرام ثلاثه را دنبال می کنم
    هر موقع که مطلبی را می خوانم به علم و دانشم در مورد اهرام مصر اضافه می شود و هیچ وقت از مطالعه در این زمینه خسته و دلسرد نمی شوم چون که اهرام مصر سرشار از رمز و راز و چیزهای عجیب و غریب است.
    چیزی که هنوز مشخص نشده و در بین دانشمندان در محل ابهام است این است که این تخته سنگ ها چگونه و با چه ابزاری به محل اهرام آورده شده اند. به نظر بنده آنها از علم و دانش افراد مناطق مختلف استفاده کرده و توانسته اند فنونی را کشف کننده که بتوانند این تخته سنگها را با خود به این محل ها بیاورند.
    شاید در آینده ابزارآلات مصریان را در جایی پیدا شود و بسیاری از سوال ها پاسخ داده شود و ابهامات از بین برود.
    این احتمال هم وجود دارد که مصریان با فرازمینی ها ارتباط داشتند و از ماشین آلات آنها استفاده کرده تا نشانی برای فرازمینی روی زمین درست کنند تا فرازمینی مسیر رفت و برگشت به زمین را گم نکنند.
    و من الله التوفیق

  4. Avatar روزیتا

    همه این حرفهایی که زده شد حقیقت دارد.در مورد فرا زمینی ها مطمئن نیستم ولی درون اهرام ثلاثه مصر واقعا خبرهایی است و دارای رمز و راز است از شکل ظاهری آن گرفته تا درون آن که معلوم نیست به کجا ختم میشود چون مسیر مشخصی ندارد و دارای تونل های چند شاخه می باشد.هر کسی نمیتواند وارد ان شود چون بسیار پیچیده و تو در تو است و انسان آماتور و بدون تجهیزات مسلما گم میشود زیرا در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی چند باستان شناس وارد این محل شدند و دیگر برنگشتند.برای بازدید توریست ها هم تا یک محدوده مشخص فقط تعیین شده زیرا پیشروی به جلوتر خطرناک است.بطور کلی اهرام ثلاثه جز یکی از زیباترین و رمز آلودترین مخلوقات بشر است.

  5. Avatar sepita

    بسیار جالب و شگفت انگیز

  6. Avatar بهار

    خیلی جالب بود وبا سپاس از زحمت شما

  7. Avatar سجاد

    چون نویسندش خوشگله همه حرفاش درست عالیییییییییییییییییییییییی ترانه

  8. Avatar Kotak

    بنظرم قذافی اهرامو ساخته
    چون لیبی نزدیک مصره خخخخخخ

  9. Avatar Kotak

    به نظرم قذافی اهرامو ساخته
    چون لیبی نزدیک مصره خخخخخخ

  10. Avatar alfa24

    اقای علی که میگی فرازمینی ها ساختنش من کاملا موافق و حرف شما درسته ولی باز هم دلیل برای اینکه فرازمینی ها ساختنش هست توی اهرام یه سنگ های گنده ای اندازه ی سخره هست و خیلی دقیق و به اندازه هستند و توی یک جاهاییش هستند که انسان به هیچوجح قادر به بردن اونها به اونجا نیست من خودم رفتم کلی نگهبان داره ولی تا یک جاهاییش رو خودشون اجازه میدن بری به عنوان مکان گردشگری البته پول میخواد ما که دیدیم یه نقاشی های عجیب غریب و رمز الودی کشیده شده بود که بعضی هاش شبیه فرازمینی ها هستن

  11. Avatar محمد

    هیچ رمزو راضی در کار نیست همه این باور هارو ساختن که به این بنا های ساده و پیش پا افتاده ودر حقیقت به سر زمین خودشون اهمیت بدهند اگر به مغزتون فشار بیارین میبینین ساختن یک سازه بشکل هرم نصبت به سایر اشکال هندسی مانند کره ” مکعب” استوانه وغیره سادترین وامکانپذیر ترین صورتیست که با امکانات بشر اولیه که چیزی جز نیروی کار بردگان را در اختیار نداشتن ممکن میشود شکل هرم در طبیعت نزدیک به شکل کوه است که مغز انسانهای اولیه با ان بیشتر اشنا بوده است وبرای بزرگی بخشیدن به کسانی که در ان دفن میشدند ان را در حجمی بزرگتر بسان کوه ساخته اند مثل یک سنگ قبر تنها چیز رمز الود که میتونه باشه کنجینه ها ایست که میتونه همراه شخص دفن شده مدفون شده باشه که اون هم بعیده در طی این زمان طولانی شخص یاپادشاهی سعی نکرده باشه درش بیاره ضمنا اگر بجای هرم مخروطی شکل ساخته میشد که ساختنش کمی پیچیده تره بیشتر جای تعجب داشت اگه جلو بچه یکم ماسه برزین ساده ترین سازه شبیه مخروط یا هرم رو برای شما درست میکنه

    1. Avatar امیر

      واقعا تجزیه و تحلیلت مو کشته………… برج میلاد هم یه تیر برق سادست!!! برج ایفل هم چند تیکه آهنه!!! برج پیزا هم که کجه!!!!! پل ورسک هم انگار با چوب کبریت ساختن!!!! سی و سه پل هم از پل جوب سر کوچتون ساده تره!!!! منار جنبون هم که لق میزنه!!!!!!
      مرد حسابی کل دانشمندای دنیا تو کف محاسبات پیچیده این هرم موندن اونوقت تو میگی بچه هم میتونه اوو درست کنه؟؟؟؟؟
      پیشنهاد می کنم کتاب ارابه خدایان را مطالعه کنی تا بفهمی این شاهکار چی هست

    2. Avatar رضا

      جدی؟خب یه هرم کوچولو بساز ببینیم

  12. Avatar عارف آ

    من عاشق اینم که برم مصر

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه