شما بگویید؛ گوگل درایو، وان درایو، دراپ باکس یا باکس؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
گوگل درایو - وان درایو - دراپ باکس - سرویس ذخیره سازی ابری

این هفته تصمیم گرفتیم در مطلب «شما بگویید» در مورد سرویس‌های ذخیره سازی ابری (Cloud Storage) صحبت کنیم. استفاده از سرویس‌های ذخیره سازی ابری محاسن زیادی دارد. برای مثال می‌توانید از هر گوشی، تبلت یا لپتاپ که به اینترنت متصل باشد به فایل‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید؛ با انتقال دادن فایل‌های قدیمی و کم کاربرد، برای فایل‌ها و داده‌های جدید فضای بیشتری باز کنید؛ یا با تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از داده‌های با ارزش، نگران از دست رفتن آن‌ها بر اثر گم شدن گوشی یا خراب شدن لپتاپتان نباشید. بنابراین استفاده کردن از سرویس ذخیره سازی ابری نیاز به تامل زیادی ندارد؛ اما کدام سرویس ذخیره سازی ابری بهتر است؟ تعداد ارائه‌دهندگان این نوع سرویس آنقدر زیاد است که ما نتوانستیم گزینه‌ها را به دو رقیب محدود کنیم. بنابراین در مطلب این هفته چهار رقیب خواهیم داشت. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا نگاهی به محاسن و معایب این رقبا بیندازیم و ببینیم در نهایت انتخاب شما کدام است: گوگل درایو ، وان درایو ، دراپ باکس یا باکس؟

گوگل درایو

این روزها کمتر کسی را پیدا می‌کنید که از اینترنت استفاده کند ولی اکانت گوگل نداشته باشد. اگر یک اکانت گوگل داشته باشید (مثلا از جیمیل استفاده کنید) در واقع امکان استفاده از گوگل درایو (Google Drive) را هم دارید. گوگل درایو ۱۵ گیگابایت فضای ابری رایگان در اختیار شما قرار خواهد داد که می‌توانید از آن برای آپلود کردن هر نوع فایلی از اسناد ورد گرفته تا عکس و فیلم و فایل‌های فتوشاپ استفاده کنید. البته فراموش نکنید که این ۱۵ گیگابایت فضا بین اکانت جیمیل، عکس‌های گوگل پلاس، سرویس گوگل فوتوز و گوگل درایو به صورت مشترک استفاده می‌شود. گوگل درایو به مجموعه‌ای از ابزارهای آفیس هم مجهز است که می‌توانید از آن‌ها برای تولید فایل‌های متنی (مثل ورد)، صفحه گسترده (مثل اکسل) یا پرزنتیشن (مثل پاورپوینت) استفاده، یا حتی فایل‌هایی را که در اپلیکیشن‌های آفیس دیگر ساخته‌اید با آن‌ها ویرایش کنید.

گوگل درایو - وان درایو - دراپ باکس - سرویس ذخیره سازی ابری

سرویس گوگل درایو از مجموعه‌ی بزرگی از افزونه‌های مختلف هم بهره می‌برد. برای مثال اپلیکیشن‌های متفرقه مختلفی برای آن ساخته شده که می‌توانید با استفاده از آن‌ها فایل‌های مولتی‌مدیا را به صورت آنلاین ببینید، فکس بفرستید یا اسناد را امضا کنید. همچنین می‌توانید فایل‌های ضمیمه شده در اکانت جیمیل را در گوگل درایو بازبینی و در صورت تمایل مستقیما همان‌جا ذخیره کنید. سرویس پرینت ابری گوگل (Google Cloud Print) هم این امکان را فراهم می‌کند که صفحات وب یا اسناد مختلف را در قالب فایل PDF مستقیما به گوگل درایو خود بفرستید.

سرویس گوگل درایو علاوه بر اپلیکیشن موبایل اندروید و iOS برای دو سیستم‌عامل دسکتاپ ویندوز و مک هم اپلیکیشن ارائه کرده است. بدین ترتیب می‌توانید فایل‌های خود را روی کامپیوتر شخصی مدیریت کنید و تمام تغییرات به صورت خودکار با گوگل درایو سینک خواهند شد. همچنین سرویس گوگل درایو به صورت پیش‌فرض جزیی از سیستم‌عامل کرومیوم گوگل است. پس برای افرادی که از کروم‌بوک استفاده می‌کنند، گوگل درایو بهترین گزینه خواهد بود. گوگل درایو یک نسخه‌ی وب کامل هم دارد. نسخه‌ی وب اجازه می‌دهد تنها با گرفتن فایل و کشیدن به صفحه‌ی مرورگر آن را در گوگل درایو آپلود کنید.

وان درایو

افرادی که از ویندوز ۸ یا ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند به احتمال زیاد با وان درایو (OneDrive) آشنا هستند. وان درایو به صورت پیش‌فرض بخشی از این دو سیستم‌عامل است. البته همگان امکان دسترسی به آن از طریق وب، اپلیکیشن دسکتاپ مک و نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز یا اپلیکیشن‌های اندروید، iOS، ویندوزفون و Xbox را دارند. وان درایو در گذشته مانند گوگل درایو ۱۵ گیگابایت فضای رایگان در اختیار تمام کاربران قرار می‌داد، ولی از اوایل سال ۲۰۱۶ این میزان را به تنها ۵ گیگابایت کاهش داد. از وان درایو می‌توانید برای ذخیره کردن هر نوع فایلی استفاده کنید. این سرویس تلاش می‌کند فایل‌های شما بر حسب نوع دسته‌بندی کند تا بعدا راحت‌تر بتوانید آن‌ها را پیدا کنید. البته همیشه در این کار موفق نیست و گاهی فایل‌ها را در پوشه‌ی اشتباه قرار می‌دهد.

گوگل درایو - وان درایو - دراپ باکس - سرویس ذخیره سازی ابری

مهم‌ترین مزیت وان درایو این است که با اپلیکیشن‌های مایکروسافت آفیس ارتباط تنگاتنگی دارد. وان درایو در واقع بخشی از یک مجموعه به نام آفیس آنلاین است که به شما اجازه می‌دهد روی وب به نسخه‌ی نسبتا کاملی از اکثر برنامه‌های مایکروسافت آفیس از جمله ورد، اکسل و پاورپوینت دسترسی داشته باشید. همچنین زمانی که نسخه‌ی دسکتاپ برنامه‌های مایکروسافت آفیس را باز کنید، فهرستی از آخرین اسنادی که در وان درایو ذخیره کرده‌اید مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این اگر در سرویس پولی Office 365 عضو شده باشید، امکان کار کردن به صورت گروهی روی فایل‌ها را خواهید داشت و تغییراتی را که دیگران روی فایل ایجاد می‌کنند به صورت زنده مشاهده خواهید کرد.

دراپ باکس

دراپ باکس (Dropbox) به دلیل سادگی، امنیت و پشتیبانی از پلتفرم‌های بسیار گسترده طرفداران خاص خودش را دارد. این سرویس علاوه بر دسترسی آنلاین روی وب، تقریبا برای هر سیستم‌عامل و هر گجتی که فکر کنید اپلیکیشن دارد: مک، ویندوز، توزیع‌های مختلف لینوکس، اندروید، iOS، ویندوزفون، حتی کیندل فایر و بلک‌بری. اپلیکیشن‌های دسکتاپ دراپ باکس به شکل عمیقی با سیستم‌عامل یکپارچه می‌شوند. در نتیجه برای آپلود کردن فایل‌ها تنها کافی است فایل را به داخل پوشه‌ی مخصوص دراپ باکس درگ اند دراپ کنید.

گوگل درایو - وان درایو - دراپ باکس - سرویس ذخیره سازی ابری

مزیت بزرگ دیگر دراپ باکس این است که بر خلاف سرویس‌های دیگر، در اپلیکیشن‌های خود هیچ محدودیتی برای حجم فایلی که آپلود می‌کنید ندارد. البته احتمالا این مزیت به محض این که متوجه شوید دراپ‌باکس تنها ۲ گیگابایت فضای رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهد رنگ خواهد باخت. با این حال، دراپ باکس علاوه بر خرید فضای اضافه، روش‌های مختلف دیگری را هم برای بالا بردن حجم در نظر گرفته است. برای مثال اگر قابلیت آپلود خودکار عکس را در اپلیکیشن موبایل دراپ باکس فعال کنید، ۳ گیگابایت فضای اضافی دریافت خواهید کرد. البته دراپ باکس تنها یک بار این ۳ گیگابایت را به شما خواهد داد و فعال کردن قابلیت روی گجت‌های بیشتر کمکی به افزایش حجم نمی‌کند. همچنین می‌توانید به ازای معرفی کردن هر یک نفر ۵۰۰ مگابایت فضای اضافی دریافت کنید؛ البته در صورتی که آن‌ها واقعا در این سرویس عضو شوند. از این گزینه هم تنها ۳۲ بار می‌توانید استفاده کنید که در مجموع ۱۶ گیگابایت فضای اضافه به شما خواهد داد.

باکس

هر چند تمام افراد می‌توانند به صورت رایگان در سرویس ذخیره‌سازی ابری باکس (Box) عضو شوند، ولی در واقع این سرویس با امکانات بسیار زیادی که در زمینه‌ی اشتراک گذاشتن فایل‌ها، کار گروهی روی پروژه‌ها و تعیین سطح دسترسی افراد مختلف دارد، به طور ویژه برای استفاده‌های تجاری و متخصصان IT طراحی شده است. باکس همانند دیگر سرویس‌ها امکان آپلود و ذخیره کردن انواع مختلف فایل را به شما می‌دهد. ولی علاوه بر آن می‌توانید فایل‌ها را با همکاران خود به اشتراک بگذارید، وظایفی را به آن‌ها محول کنید، سطح دسترسی افراد مختلف را تعیین کنید، نظر خود را روی کارهای دیگران بنویسید یا حتی تاریخ قطع دسترسی دیگران به پوشه‌های مشترک را کنترل کنید.

گوگل درایو - وان درایو - دراپ باکس - سرویس ذخیره سازی ابری

باکس از نظر پشتبانی از پلتفرم‌های مختلف هم جایگاه خوبی دارد. اپلیکیشن باکس را می‌توانید روی ویندوز، مک، اندروید، iOS، ویندوزفون و بلک‌بری نصب کنید. نسخه‌ی وب علاوه بر دسترسی و مشاهده‌های فایل‌ها، امکان تولید فایل‌های متنی ساده را هم دارد. مانند سایر سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری، از اپلیکیشن دسکتاپ باکس هم می‌توانید برای سینک کردن آسان فایل‌ها بین هارددیسک و فضای ابری بهره بگیرید. همچنین افزونه‌هایی برای مایکروسافت آفیس و ادوبی لایت‌روم وجود دارد که اجازه می‌دهد فایل‌های ذخیره‌شده در باکس را مستقیما با این اپلیکیشن‌ها ویرایش کنید.

باکس ۱۰ گیگابایت فضای رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد و از این نظر پس از گوگل‌درایو مقام دوم را کسب می‌کند. البته در حالت رایگان با محدودیت ۲۵۰ مگابایتی حجم فایل‌ها روبرو خواهید بود که در مقایسه با محدودیت ۱۰ گیگابایتی در وان درایو و ۵ ترابایتی در گوگل درایو یک نقطه ضعف جدی محسوب خواهد شد.

آیکلاود درایو

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که چرا سرویس مهمی نظیر «آیکلاود درایو» (iCloud Drive) جایی در بین رقبای ما پیدا نکرده است. دلیل اصلی این است که اپل این سرویس را به طور ویژه برای اکوسیستم خود طراحی کرده. بنابراین ماهیت این سرویس اندکی متفاوت است و تنها اگر از محصولات اپل، کامپیوترهای مک و گجت‌های iOS مثل آیفون و آیپد در کنار هم استفاده کنید، آیکلاود درایو انتخاب خوبی خواهد بود.

گوگل درایو - وان درایو - دراپ باکس - سرویس ذخیره سازی ابری

جمع‌بندی

هر کدام از چهار سرویس ذخیره‌سازی ابری که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد محاسن و معایب خاص خودش را دارد و در نهایت هر کدام از این سرویس‌ها می‌تواند در شرایطی بهتر از مابقی باشد. در جدول زیر می‌توانید به سرعت ویژگی‌های این سرویس‌ها را با هم مقایسه کنید.

گوگل درایو وان درایو دراپ باکس باکس
حجم فضای رایگان ۱۵ گیگ ۵ گیگ ۲ گیگ ۱۰ گیگ
محدودیت حجم فایل ۵ ترابایت ۱۰ گیگ

در اپلیکیشن‌ها ندارد

در نسخه وب ۱۰ گیگ

۲۵۰ مگ در پلن رایگان

۵ گیگ در پلن پولی

امکان افزایش فضای رایگان ندارد ندارد دارد ندارد
اشتراک پولی

۲ دلار در ماه برای ۱۰۰ گیگ

۱۰ دلار در ماه برای ۱ ترابایت

۲ دلار در ماه برای ۵۰ گیگ ۱۰ دلار در ماه برای ۱ ترابایت ۱۰ دلار در ماه برای ۱۰۰ گیگ
پشتیبانی از سیستم‌عامل‌ها

ویندوز – مک

اندروید – iOS

ویندوز – مک – اندروید

iOS – ویندوزفون

ویندوز – مک – لینوکس

اندروید -iOS – ویندوزفون

بلک‌بری – کیندل فایر

ویندوز – مک – اندروید

iOS – ویندوزفون

بلک‌بری

اگر کاربر گوگل باشید دسترسی به گوگل درایو کمترین زحمت را خواهد داشت و ۱۵ گیگابایت فضای رایگان همراه با مجموعه ابزارهای ساده‌ای برای ویرایش فایل‌های آفیس در اختیار شما قرار خواهد داد. از سوی دیگر این ۱۵ گیگابایت را باید با اکانت جیمیل خود به صورت مشترک استفاده کنید. وان درایو تنها ۵ گیگابایت فضای رایگان به شما می‌دهد ولی سازگاری بالا با مایکروسافت آفیس و دسترسی به نسخه‌ی وب آفیس، این سرویس را برای افرادی که از گجت‌های ویندوزی استفاده می‌کنند بسیار مناسب می‌کند. دراپ باکس اپلیکیشن‌هایی ساده برای تمام پلتفرم‌ها دارد که کار با آن را برای تمام افراد بسیار ساده می‌کند، ولی تنها ۲ گیگابایت فضای رایگان به کاربر می‌دهد که واقعا کم است. باکس با قابل‌های ویژه‌ای که در زمینه‌ی اشتراک‌گذاری، تعیین سطح دسترسی و کار تیمی دارد، بیش از همه به درد افرادی می‌خورد که قصد دارند هدایت گروهی را برای کار روی یک پروژه در اختیار داشته باشند، ولی محدودیت ۲۵۰ مگابایتی حجم فایل‌ها در نسخه‌ی رایگان ممکن است بسیاری را منصرف کند.

در نهایت انتخاب یک سرویس ذخیره‌سازی ابری مناسب مستقیما به نیاز کاربر بستگی دارد. البته قطعا گوگل درایو، وان درایو، دراپ باکس و باکس تنها گزینه‌های موجود در این حوزه نیستند. نظر شما چیست؟ شما از کدام سرویس استفاده می‌کنید؟ به نظر شما معایب و محاسن هر کدام از این سرویس‌ها چیست؟ در نهایت اگر کسی بخواهد همین امروز استفاده از سرویس ذخیره‌سازی ابری را شروع کند شما کدام سرویس را به او پیشنهاد می‌کنید: گوگل درایو، وان درایو، دراپ باکس یا باکس؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶۴ دیدگاه
  1. Avatar مرآت

    باکس و دراپ باکس از همه بهتر هستند چرا که میتونید برای نرم افزار پسورد وارد کنید تا هرکسی نتونه وارد اون بشه
    شاید بگین خب App locker یا چیزی شبیه به این نصب میکنیم درسته اما در واقع امنیت باز هم ۱۰۰ در صد تضمین نمیشه چرا که کافیه نرم افزار App lockerتون رو حذف کنن تا به فایل ها دسترسی پیدا کنن
    دراپ باکس و باکس تو دل خود نرم افزار قابلیت پسورد گذاری دارند

  2. Avatar محمد امین

    با توجه به اینکه بنده برای اشتراک گذاری محتوا بین اعضای شرکت ازش استفاده میکنم قطعا box رو انتخاب می کنم

  3. Avatar میثم

    با سلام
    آیا جایی را سراغ دارید که بتواند کمک کند فضای دراپ باکس خرید؟

    1. Avatar صالح

      ایرانی کارت

  4. Avatar سعید

    سلام انتخاب من برای استفاده از این سرویسها منوط به تعداد بیشتر دستگاه های سینک شده هست آماری ازش دارین؟

  5. Avatar حسین وحیدی

    سلام

    وقت بخیر ، در مورد SharePoint هم توضیحاتی لطف کنید. و خصوصاٌ تفاوت آن با one drive

    متشکرم

  6. Avatar محمد

    “اگر کسی بخواهد همین امروز استفاده از سرویس ذخیره‌سازی ابری را شروع کند شما کدام سرویس را به او پیشنهاد می‌کنید؟”

    با سلام
    به نظر من:
    ۱-GoogleDrive
    ۲-Dropbox
    موفق باشید…

  7. Avatar رضا

    من که نفهمیدم تفاوت اپلود سنتر با گول درایو چیه
    تو مدیا فایر چند ساله عضوم با ۵۰ گیگ فضا که تا حالا ۵گیگش فقط اپلود کردم .
    لطفا تفاوتش رو بگید با تشکر

  8. Avatar omid

    گوگل درایو برای دانلود کردن فایل نسبت به دراپ باکس ضعیف تره و معمولا دانلود منیجر ها نمیشناسند
    به نظر من دراپ باکس سر تر از بقیه است

  9. Avatar Plant

    سرویس mega با پنجاه گیگ پس کو؟؟؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه