[ویدیو] پیشرفته‌ترین ماهواره‌ی هواشناسی دنیا پرتاب شد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

GOES-16، پیشرفته‌ترین ماهواره‌ی هواشناسی دنیا دیشب از پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا بوسیله‌ی موشک قدرتمند اطلس ۵ پرتاب شد. این اولین ماهواره از چهار ماهواره‌ی بسیار پیشرفته‌ای است که به مدار زمین پرتاب می‌شوند و قرار است بتوانند نقشی چشمگیر در افزایش دقت پیش‌بینی‌های هواشناسی داشته باشند.

استفان ولتز از سازمان ملی تحقیقات جوی و اقیانوسی آمریکا (NOAA) می‌گوید: «بی‌شک، پروژه‌ی ماهواره‌های GOES-R پیش‌بینی‌های آب و هوایی را متحول می‌کند.» او این‌طور ادامه می‌دهد که برای کارشناسان آب و هوا مثل این است که از تلویزیون‌های سیاه و سفید قدیمی به تلویزیون‌های پیشرفته‌ی LED امروزی ارتقاء پیدا بکنند. این افزایش دقت در پیش‌بینی‌های هواشناسی می‌تواند باعث نجات جان مردم زیادی در سراسر دنیا شود.

ماهواره‌های GOES پیشینه‌ای ۴۰ ساله دارند. نام آن‌ها مخفف عبارت «ماهواره‌ی عملیاتی محیطی زمین‌ثابت» است. GOES 16، شانزدهمین ماهواره‌ از این ناوگان است که ظرف ۴۰ سال گذشته به مدار فرستاده می‌شود. GOES 1 سال ۱۹۷۵ به فضا فرستاده شد. این ماهواره‌ها در فاصله‌ی حدود ۳۶ هزار کیلومتری از زمین و بالای خط استوا قرار گرفته‌اند و با سرعتی معادل چرخش زمین به دور خودش، در مدار زمین می‌گردند. بنابراین مثل ماهواره‌های تلویزیونی همیشه بالای یک نقطه ثابت هستند.

مقامات سازمان ملی جوی و اقیانوسی می‌گویند که تجهیزات قرار داده شده روی ماهواره‌ی GOES 16 خیلی پیشرفته‌تر از تجهیزات دو ماهواره‌ی GOES East و GOES West هستند که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ پرتاب شدند. ویدیوی پرتاب این ماهواره را در بالا ببینید.

منبع: Space

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. £¥₩

    من از برنامه جهانی accuweather استفاده میکنم یعنی از امروز دقیق تر میشه؟؟(

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه