آنچه شما گفتید: کنسول یا PC؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

در ابتدای هفته‌ی جاری، از شما درباره‌ی این که از بین دو پلتفرم PC و کنسول، کدام برای بازی بهتر است، پرسیدیم. طرفداران هر دو پلتفرم، در یک هفته‌ی گذشته نزدیک به ۲۰۰ نظر برای ما ثبت کرده‌اند و در نظرات، از نقاط قوت و ضعف پلتفرم مورد علاقه‌شان گفته‌اند.

در ادامه‌، سعی داریم به این نظرات نگاهی بیندازیم و ببینیم که آیا می‌توانیم، نتیجه‌ای از مباحث پیش‌آمده، بگیریم یا نه.

کاملا واضح بود که موضوع قیمت، یکی از عوامل مهم در تعیین پلتفرم مورد علاقه‌ی گیمرها است. یکی از کاربران به به اسم «همایون» نوشته است:

“از لحاظ قیمت هم فقط تو ایرانه که کنسول خیلی به صرفه تره و اگه بخواهیم با میانیگن کل دنیا مقایسه کنیم یه کنسول هیچ وقت نمیتونه یه پی سی باشه”

در جواب به همایون، کاربران مختلفی نظرات زیادی ثبت کردند. مثل «محمد چنگایی» که در اولین پاسخ به همایون گفته بود:

“شما الان قیمت جهانی یه کارت گرافیک رو نگاه کنی از قیمت جهانی کنسول بالاتره. PC به هیچ عنوان نمیتونه با کنسول رقابت کنه مخصوصا الان که دیگه بازی هاش هک نمیشن”

حتی «امیرارسلان» که خودش هم به بازی کردن روی کامپیوتر علاقه دارد، می‌گوید که قیمت بالای یک کامپیوتر بازی، مانع بزرگی است:

“بنظر من pc بسیار بهتره هم گرافیک عالی داره و هم بدرد کارای دیگه میخوره ولی خود منم سوالم از بقیه اینه که کنسول چجوریه چون زیاد اهلش نیستم و به سرم زده که بگیرم چون واقعا یه pc خوب برای بازی قیمت نجومی داره”

خیلی‌ها لپ‌تاپ رو انتخاب کرده بودند. چون از نظر فیمت، در حال حاضر از جمع کردن یک کامپیوتر به صرفه‌تر است. مثل «سجاد» که به تفصیل در نظرش گفته بود:

“لپ ‌تاپ”

با این حال، مخالف کم نبودند. مثلا «محمد» گفته است:

“دوست عزیز هرچیزی رو برای کار خودش ساختن لپتاپ که برای گیم نیست که هم سخت افزاری اسیب میبینه در گیم هم اینکه قدرتش کمتر از پی سیه الان بحث سر پی سی و کنسوله.”

کاربر عزیز «احمد» بحث رو به کنترل بازی کشاند. او نوشته:

“به نظر من رایانه های شخصی خیلی بهتر هستن چون اکثر بازی ها با موس و کیبورد هیجانی تر میشه و بازی های استراژیکی مثل وارکرافت فقط تو رایانه پیاده میشه.”

خیلی‌ها به این موضوع اشاره کرده بودند که نمی‌توان بازی‌های اکشن تیراندازی را با دسته بازی کرد و ماوس و کیبورد از الزامات این سبک بازی‌ها هستند. «شایان» نوشته بود:

“قبول دارم تعصب اشتباهه ولی بدون تعصب بازی های شوتر اول شخص هیچ معنی رو کنسول ندارن. موس که نباشه شوتر معنی نمیده.”

متاسفانه، بیشتر دعواها به سخت‌افزار مربوط می‌شد و کسی از بازی حرفی نمی‌زد. خیلی‌ها اصلا به این موضوع توجه نمی‌کردند که بحث، اجرا شدن یا نشدن فوتوشاپ و پریمیر نیست، و قرار است روی پلتفرم، بازی کنیم. «سینا» نوشته بود:

“درسته که کنسول ارزانتر است و هزینه ی ارتقا یا خرید پی سی بسیار گرانتر می باشد،اما با پی سی کارهای دیگه ای مثل برنامه نویسی و وب گردی و فتو شاپ و کارهای بسیار زیاد دیگه ای جز بازی کردن میشه انجام داد و داخل ایران هزینه بازی های پی سی(کپی رایت) خیلی خیلی کمتر از بازی های کنسول ها است”

با این حال، کسانی هم بودند که موضوع حقوق بازی‌سازها برای‌شان مهم بود. Apha1 نوشته بود:

“من خودم به شخصه کنسول رو برای بازی ترجیح میدم! البته متاسفانه هنوز فرهنگ گیمینگ توی کشور ما جا نیافتاده! مردم ما بد عادت شدن که ۱۵۰ هزار تومن پول بازی دادن احمقانست! علت اینه که از همون اول قانون کپی رایت توی ایران نبوده و مردم یک فیلم رو مجانی دانلود یا یک بازی رو به قیمت ۵۰۰ تا تک تومنی میخریدند! برای همین هنوز عده ی زیادی طرفدار PC هستند چون از نظر اونا هنوزم PC تفریح ارزون تری هست، حتی با اینکه بازی های جدید کرک نمیشند چون حتی با این وجود میشه از CD Key های اشتراکی استفاده کرد که بازم ارزون تر از کنسول در میاد!”

خیلی‌ها سبک‌های مختلف بازی را، عامل انتخاب پلتفرم می‌دانستند. «سعید» نوشته بود:

“خودم به شخصه ترجیح میدم یه PC متوسط داشته باشم واسه بازی World Of Warcraft که فقط روی پلتفرم PC موجوده و واسه کنسول نیست.ضمنا این بازی به سخت افزار چندان قدرتمندی هم احتیاج نداره و اون هزینه ۸-۹ میلیونی که فرمودین در کار نیست،در حال حاضر میشه با ۲ تومن یه PC جمع کرد که آخرین پچ این بازی یعنی legion رو هم به خوبی اجرا کنه. اما کسی که علاقه ای به این سبک بازی ها نداره و ترجیح میده بازی هایی از قبیل GTA-Fallout-Uncharted و … بازی کنه براش خیلی به صرفه تره که کنسول تهیه کنه.”

«امیر اسدی» هم درباره‌ی بازی‌ها نوشته بود:‌

“مثلا کسی که ۱۰ میلیون PC بسته ولی نمیتونه TLOU یا Uncharted رو بازی کنه چه فایده ای داره؟ مثل اینه طرف مازراتی داره یا پورشه ولی باید با تویوتا پریوس توی محدوده سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بره!”

«مهرداد» هم عقیده‌ی یکسانی داشت و بازی‌های کنسول را ترجیح می‌داد:

“به نظرم کنسول علاوه بر اقتصادی بودن نسبت به pc بازی های انحصاری خیلی بهتری داره مانند Uncharted ; God of War ; Halo ; Gears of war و البته مشکلات پورت کردن بازی ها بر روی pc همانند بازی Batman Arkham Knight که یک فاجعه بود رو نداره. و توی ایران هم سیستم هایی که بتونه با بهترین کیفیت بازی رو اجرا کنه زیر ۱۰ میلیون پیدا نمیشه”

از نظر «مجتبی»، سلیقه در سبک بازی، افراد را به سمت یک پلتفرم می‌کشاند:

“بازی های انحصاریه که تفاوت اصلی رو تو انتخاب ایجاد میکنه! باید بببنید تجربه ی بینظیر عناوینی مثل uncharted- GOW – The last of us و .. رو ترجیح میدید, یا بی نهایت گیم پلی هیجان انگیز dota2-leuge of legends و یا تجربه ی خارق العاده ی استراتزی مثل WARHAMMER !”

«سامان» هم نظر بسیار خوبی داشت:

“نکته ای که مهمترین تفاوتها در کنسول و پی سی رو شامل میشه، بحث گرافیک و بازی های انحصاریه. یک سری سبک هم تفاوت رو ایجاد میکنه. سبک استراتژی تقریبا منحصر به پی سی است. بازی های سری توتال وار و کمپانی و … طرفدارانشو مجبور به استفاده از پی سی میکنه. انتخاب بین کنسول و پی سی کاملا به داشته ها و خواسته هاتون بر میگرده. باززی های انحصاری خصی شما رو مجبور به خرید کنسول میکنه . هزینه کمتر خرید کنسول نیز از مزایای اون به حساب میاد. ولی خب گرافیک فوق العاده ای که پی سی در اختیارتون قرار میده البته با هزینه بالاتر از مزایای اونه. در ضمن بازیهای استراتژی پی سی هم یادتون نره.”

«رضا گرانمایه» خودمان هم ظاهرا به جای اینکه سرش مشغول کارش باشد، سر کار می‌نشیند و پانصد کلمه کامنت برای‌مان می‌نویسد:

“من ۵ سال با عدد حدودوی ۸۶۰۰ ساعت PlayTime بازی WOW را تجربه کردم و هیچ وقت هیچ بازی روی کنسول نتوانست تجربه ای نزدیک به WOW رو برام زنده کنه. از سوی دیگر، بازی هایی مثل FIFA، Dark Souls، Bloodborne، Forza، Gears of War و بسیاری موارد دیگر، تجربه ای شگفت انگیز برای من داشتند که هرگز PC نتواست آن ها را برای من به ارمغان بیاره. در مورد قیمت خیلی مشخصه که بازی با کنسول ها بسیار مقرون به صرفه تره. چراکه اجرا کردن بازی ها روی PC در بالاترین درجه گرافیکی، نیاز به بروزرسانی سخت افزاری به صورت مداوم داره. گفتنی است که هیچ گرانی به حکمت نیست؛ در نتیجه استفاده از PC رده بالا قطعا ترجبه گرافیکی بسیار بهتری از بازی های MultiPlatform در مقایسه با کنسول ها به شما می دهد.”

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

آنطور که از کامنت‌ها متوجه شده‌ایم، متعصب‌های پلتفرم رایانه‌های شخصی یا به اصطلاح همان نژاد PC Master Race در مملکت ما هم به وفور یافت می‌شوند؛ طوری که انتظار داشتیم بحث‌ها درباره‌ی بازی‌ها، سبک‌ها یا نحوه‌ی کنترل آن‌ها باشند، اما کاربران بیشتر سر خود پلتفرم‌ها و قابلیت‌های‌شان که هیچ ربطی به بازی ندارد صحبت کرده‌اند. اینکه در دفاع از کنسول‌ها بگویید که می‌توان به آن‌ها ماوس و کیبورد هم وصل کرد، دردی از کسی دوا نمی‌کند، چون ماوس و کیبورد را به کنسول وصل می‌کنند تا در Browserها از آن‌ها استفاده کنند و بازی‌های کنسولی، با ماوس و کیبورد کار نمی‌کنند. یا اینکه از طرفی بیایید و بگویید که می‌توان روی کامپیوتر، ۳D Studio اجرا کرد و رندر سه‌بعدی گرفت، هیچ سنخیتی با بازی کردن ندارد.

متاسفانه نتیجه‌ی خوبی از بحثی که راه انداخته بودیم، نگرفته‌ایم. بحث ما، از این موضوع خبر داد که گیمرهای مملکت هنوز هم به دنبال دانلود غیرقانونی بازی‌ها، CD Key‌های اشتراک و اکانت دزدی هستند؛ تفاوتی هم نمی‌کند که کنسول باشد یا رایانه‌های شخصی. چیزی که بازی‌کننده‌های ما را به خرید کنسول یا کامپیوتر ترغیب می‌کند، راحت‌تر پیدا شدن اکانت‌های دزدی یا بهتر کرک شدن بازی‌ها هستند.

اگر باز هم حرف و سخنی باقی مانده است،‌ چه از کنسول و چه از رایانه‌های شخصی، همینجا با ما در میان بگذارید.

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵۸ دیدگاه
  1. Avatar M.Amin

    @ امیر تبارکی: یک برداشت غیر منطقی
    من خودم لپ تاپی خریدم که ویندوز اورجینال داشته باشه

  2. Avatar داود

    سلام
    به نظرم سبک بازی نقش مهمی داره.مثلا سبک ای استراتژی اکثرا متعلق به رایانه هستن و کنسول حرفی برای گفتن نداره و بحثی هم نداره. بازی های مشترک مثل سبک رانندگی هم رابطه مستقیم با بودجه دارن اگه رایانه قوی داشته باشید چرا که نه و الا با یک کنسول ( خصوصا دست دوم ) می تونید با بهترین کیفیت بازی کنید! نمیشه نقش جیب رو نادیده گرفت. در زمانی زندگی می کنیم که همه چیز به هم مربوطه حتی سیاست در بازی : ). سلامت و عاقبت بخیر باشید. خدا حافظ

  3. Avatar علیرضا

    سلام من میخوام یه سیستم خوب بیشر هم برا بازی کردن ببندم لطفا اگه میشه دو تا سیستم معرفی کنید سیستم اول با بودجه ۵ ملیون و سیستم دوم با بودجه ۳ ملیون
    ظمن اینکه خودم یه کامپیوتر قدیمی با گرافیک ۱ و رم ۲ و صفحه نمایش CRT???? دارم که شایدیکی با سیستم خودم یه ایده خاصی رو بخواد ارائه بده
    تمام قطعات رو بنویسید نمایشگر هم همینطور
    لطفا کمکم کنید تا حد امکان با این رنج قیمت بهترین چیز هایی که میشناسید رو معرفی کنید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه