ایمپلنت مغزی به کمک بیمار ALS آمد

۶ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS  که باعث تخریب پیش‌رونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه‌ عصبی مغز و نخاع می‌شود راه درمان اساسی ندارد؛ اما به‌تازگی یکسری از محققان توانسته‌اند با یک ایمپلنت مغزی کاری کنند که یک زن مبتلا به این بیماری که فلج شده بود، بتواند  اعضای بدنش را حس کند.

براساس مقاله‌ای که در سایت New England Journal of Medicine چاپ شده، محققان توانسته‌اند با ایمپلنت مغزی باعث شوند که یک بیمار بتواند پاهای خودش را حس کند. دانشمندان با استفاده از ECOG که روی سطح مغز قرار می‌گیرد و فعالیت الکتریکی کورتکس مغز را میسنجد، توانسته‌‌اند پالس‌های الکتریکی مربوط به حرکت را دریافت کنند. این کار باعث شده که بیمار بتواند پاهای خودش را احساس کند.

این روش روی یک زن ۵۸ ساله آزمایش شده و نتایج آن هم موفقیت آمیز بوده است. این زن بیمار تنها می‌توانست چشم‌های خودش را تکان دهد و اکنون دستگاه جدیدی که روی مغز او قرار گرفته کاری می‌کند که او بتواند به وسیله کامپیوتر با افراد مختلف ارتباط برقرار کند. در حقیقت ایمپلنت کار گذاشته شده در مغز او پالس‌های الکتریکی را به کامپیوتر ارسال می‌کند. البته سرعت این کار زیاد نیست و هر ۲۰ ثانیه یک‌بار می‌تواند اطلاعات مغز را نشان دهد.

البته این روش قطعا در آینده پیشرفت خواهد کرد و باعث می‌شود که افراد مبتلا به ALS بتوانند استقلال بیشتری به دست بیاورند و بتوانند کارهای مختلفی انجام دهند.

منبع: NEJM

‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه