بهترین مقاله‌های دانش در هفته‌ای که گذشت (۱۰ دی ۹۴)

۲۶ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

۱۰ روز اول زمستان را درحالی پشت سر گذاشتیم که به هر صورت به هنگام انقلاب زمستانی، شب یلدا را داشتیم و آلودگی هوا هم افزایش یافته بود. به همین دلیل دو مقاله‌ی خود را به آن‌ها اختصاص داده‌ایم. در ضمن سال ۲۰۱۵ میلادی تمام شد و فردا روز اول سال ۲۰۱۶ است. به همین دلیل هم مقاله‌هایی درباره‌ی مهم‌ترین خبرهای علمی ۲۰۱۵ و مهم‌ترین دستاوردهای علمی که باید در سال ۲۰۱۶ منتظر آن‌ها باشیم، نوشتیم. با بهترین مقاله‌های دانش در هفته‌ای که گذشت همراه باشید.

مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۱۵ از نگاه دیجی‌کالا مگ

سال ۲۰۱۵ بالاخره تمام شد و وارد سال جدید میلادی شدیم. در یک سال گذشته، رویدادها و خبرهای مختلفی در دنیای علم رخ داد که بعضی از آن‌ها سر و صدای زیادی به پا کردند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به دیدار فضاپیمای افق‌های نو با سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو و کشف یک گونه‌ی منقرض شده‌ی جدید از انسان اشاره کنیم. در ضمن امسال یکصدمین سالگرد ارائه‌ی نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین بود. با مهم‌ترین رویدادهای علمی سال ۲۰۱۵ از نگاه دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

bestsciencenewsmain

چند دستاورد علمی که باید در سال ۲۰۱۶ منتظر آن‌ها باشیم

استحصال کربن دی‌اکسید از اتمسفر، سفر به مریخ و آشکارسازی امواج گرانشی از جمله زمینه‌هایی در دنیای علم هستند که احتمالا سال ۲۰۱۶ خبرهای خوبی از آن‌ها می‌شنویم. با همه‌ی دستاوردهای علمی احتمالی سال ۲۰۱۶ همراه شوید.

2016sciencemain

دایناسورها چگونه به پرندگان امروزی تبدیل شدند؟

احتمالا بارها شنیده‌اید که پرندگان امروزی، در حقیقت از نوادگان دایناسورها هستند. دایناسورهای غول‌پیکری که برای میلیون‌ها سال بر زمین حکمرانی می‌کردند و در یک فاجعه‌ی بزرگ منقرض شدند. ولی چگونه آن جانوران عظیم‌الجثه آب رفتند و تبدیل به پرنده‌های کوچک و زیبای رنگارنگی شدند که نه تنها در جنگل و حیات وحش، بلکه در شهرها با ما زندگی می‌کنند؟ فرایند تکامل و انتخاب طبیعی، چرا و چگونه این پرندگان را بوجود آورد؟

dinosaur822

گزارش ویژه‌ی ماهنامه‌ی نجوم؛ سه سنگ فضایی در تهران که باید دید

دوستان ما در ماهنامه‌ی نجوم گزارشی درباره‌ی سه سنگی که از فضا آمده‌اند و اکنون در تهران نگهداری می‌شوند، تهیه کرده‌اند. از شهاب‌سنگ بزرگی که زمان قاجار کنار اردوی عشایر نزدیک تهران سقوط کرد، تا سنگ‌هایی که در سال ۱۳۴۸ فاتحان ماه با دست خود به ایران آوردند. این گزارش جذاب را حتما بخوانید.

Nojoomag_Meteorite_822

کشاورزی در سرزمین تشنه‌ی ایران

خورشید بی‌رمق صبحگاهی در تلاش است تا بارقه‌ای از امید را در این شهر عبوس و افسرده جنوب‌شرقی ایران زنده کند. این پهنه‌ی عریان بیابانی که امروز خالی و بکر جلوه می‌کند، زمانی مملو از باغات پسته و حیات بود. اما امروز به میمنت ساخت بزرگراه، اندک بقایای خانه‌های روستایی را هم در میان گرد و غبار به قلب فراموشی سپرده است. این متن برگرفته از نوشته‌ی «توماس اردبرینک» (Thomas Erdbrink) خبرنگار روزنامه‌ی نیویورک تایمز است که در روز جمعه ۲۷ آذر منتشر شد. مقاله‌ی کشاورزی در سرزمین تشنه‌ی ایران را بخوانید.

iran-agriculture1

شب یلدا در فضا چه اتفاقی می‌افتد؟

کم‌کم به آخرین روز پاییز نزدیک می‌شویم. روز پایانی پاییز به شب یلدا ختم می‌شود. شبی که در آن مراسمی خیلی قدیمی برگزار می‌کنیم. در این شب، اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند، تا پاسی از شب بیدار می‌مانند، ضیافتی بر پا می‌کنند و از اشعار حافظ می‌خوانند. یلدا بلندترین شب سال است. شبی که زمین در موقعیت انقلاب زمستانی قرار می‌گیرد. در انقلاب زمستانی نیمکره‌ی شمالی، روز در کوتاه‌ترین و شب در بلندترین حالت خود قرار دارد. برای اینکه درباره‌ی انقلاب زمستانی بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

Yalda

آلودگی هوا نفس شب یلدا را هم برید

توپ آلودگی هوا دائماً از این سو بدان سو پرتاب می‌شود. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران روز گذشته (۲۹ آذر) در بحث آلودگی هوا ضمن انتقاد از رویکرد شهرداری تهران به این نکته اشاره کرد که این ارگان در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، برنامه‌های خود را به طور متوازن جلو نمی‌برد. مقاله‌ی مربوط به آلودگی هوای تهران را بخوانید.

Pollution_822

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه