چه درون‌گرا باشید، چه برون‌گرا در مهمانی خسته می‌شوید

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
درون‌گرا

داشتن زندگی اجتماعی با فعالیت زیاد یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل طول عمر بالا و سلامت جسمی و روحی است. روابط انسانی جزو بنیادی‌ترین و مهم‌ترین نیازها و غرایز انسانی است، اما می‌تواند خستگی زیادی هم برای ما به همراه بیاورد.

گروهی از محققان فنلاندی در پژوهش جدیدی یکی از بارزترین ویژگی‌های افراد درون‌گرا را مورد بررسی قرار دادند: اینکه آنها پس از تعاملات اجتماعی خسته می‌شوند و باید تنها باشند تا دوباره انرژی بگیرند. این موضوع بدون شک درست است، اما آیا واقعا درون‌گراها و برون‌گراها در این موضوع با هم تفاوت دارند؟ این ایده تاکنون از نظر علمی آزمایش نشده است.

تعداد ۴۸ شرکت‌کننده در طول ۱۲ روز شخصیت، حالت روحی روانی، میزان استرس و میزان خستگی‌شان را ثبت کردند.  محققان از آنها می‌خواستند در روز پنج بار رفتار، احساسات و وضعیت‌شان را در ساعت گذشته توصیف کنند. همچنین از آنها خواسته شده بود تا بگویند در ساعت گذشته چقدر با افراد تعامل داشتند. علاوه بر این، محققان تاثیرات ناشی از رفتار برون‌گرایانه و رفتار وظیفه‌شناسانه (مثل مطالعه کردن، کار کردن و تلاش در جهت یک هدف مشخص) و رابطه‌ی آنها با هم را زیر نظر گرفتند.

محققان متوجه شدند که هر چه رفتار مردم بروگرایانه‌تر و وظیفه‌شناسانه‌تر می‌شد، بیشتر احساس رضایت و خوشحالی داشتند و کمتر احساس خستگی می‌کردند. اما پس از سه ساعت آنها خستگی بسیار زیادی را گزارش دادند. میزان خستگی انسان‌ها به تعداد افرادی که با آنها ارتباط برقرار کردند و شدت تعاملات اجتماعی بستگی دارد. علاوه بر این، در نظر داشتن یک هدف مشخص هنگام کار یا مطالعه‌ هم روی خستگی تاثیر دارد. این تاثیر هم در برون‌گرایان و هم در درون‌گرایان مشاهده شد.

این اولین شواهدی است که نشان می‌دهد روابط اجتماعی گسترده برای همه طاقت‌فرسا است. البته، تحقیقات قبلی نشان داده که در کل وقتی تحت فشار قرار داریم، خسته هستیم یا در محیط شلوغ زندگی می‌کنیم، ترجیح می‌دهیم که تنها باشیم. این تحقیق جدید هم به مطالعات قبلی اضافه شده و نشان می‌دهد که رفتارهای برون‌گرایانه و اجتماعی در هر دو گروه درون‌گرایان و برون‌گرایان تاثیر مشابهی روی حالت روحی می‌گذارد. روی هم رفته، این تحقیق نشان می‌دهد که میزان منطقی و قابل قبولی از روابط و تعاملات اجتماعی و سخت‌کوشی در جهت هدف‌های مشخص حس خوبی به انسان‌ها می‌دهد، اما زیاده‌روی در هر یک از آنها فرد را به مدت چند ساعت خسته می‌کند.

منبع: Scientific American

دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar آرمان

    سلام
    مهمانی برای من اصلا خسته کننده نیست.

  2. Avatar عبداله رضوی

    مرسی به خاطر مقاله های خوبتون
    من خودم یه مردادی اصیل هستم…;-) و اصلا از محیط های شلوغ خوشم نمیاد…
    همین الان که دارم این کامنت رو تایپ میکنم تو مهمونی هستم، یه گوشه نشستم دارم وبگردی میکنم…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه