راهنمای خرید چای‌ساز

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

مرسوم‌ترین نوشیدنی گرم در کشور ما چای است. عطر و طعم چای دم‌کرده با زندگی ما عجین شده است. برای نوشیدن یک لیوان چای تازه‌دم باید مدت نسبتا زیادی منتظر ماند. ولی روال زندگی مدرن امروزی سریعتر از جوش آمدن آب در کتری یا سماور است و به مرور زمان کتری‌ و سماور جای خود را به چای‌سازها می‌دهند. بزرگترین مزیت چای‌سازها سرعت جوش‌آوری آب است. شاید هنوز افرادی تصور کنند که عطر و طعم  واقعی یک چای اصیل تنها در قوری که بر روی شعله دم کشیده است می توان چشید ولی واقعیت این است چای تهیه شده توسط چای‌ساز نیز می‌تواند همان عطر و طعم را داشته باشد.

در کل چای‌سازهایی که در بازار وجود دارند را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: ۱. دم‌آور ۲. چای‌ساز دارای استند ۳. چای‌ساز بدون قوری

دم‌آورها

در این گروه محصولات قوری بالای کتری قرار می‌گیرد و با تماس بخارآب کتری به قسمت انتهایی قوری حرارت ملایمی در آن ایجاد می‌شود و چای درون محفظه فلزی به آرامی دم‌ می‌کشد. در این محصولات چای عطر و بوی خود را کاملا حفظ می‌کند و به همان روش قدیمی با حرارت بخار آب دم می‌کشد.

همه‌ی دم‌آورهای موجود در دیجی‌کالا را از این‌جا ببینید.

teamaker-a

پیشنهاد دیجی‌کالا

چای‌ساز «هاردستون» مدل «TKG1701» از سری چای‌سازهای روی‌همی مدرن بازار است. این دستگاه از سه قسمت کلی تشکیل‌ شده است که هر یک علاوه‌ بر کارایی، زیبایی خاصی دارند. کتری این چای‌ساز با ظرفیتی کمتر از ۲ لیتر، امکان جوش‌آوردن حجم کافی آب را در زمانی کوتاه به کاربر می‌دهد. بدنه‌ی شفاف کتری، مشاهده حجم آب را ممکن می‌سازد. وجود چراغ‌های نشانگر زیبا در کتری نیز به تعیین وضعیت آب داخل آن کمک می‌کند. پایه‌ی دستگاه که دکمه‌های کنترلی نیز روی آن قرار دارد، کارایی دستگاه را بالا برده و درعین‌حال آسان می‌کند. از روی این پایه می‌توان دما را تعیین کرد و دستگاه را در وضعیت جوش، گرم‌نگه‌دار یا خاموش قرار داد.

خرید محصول از دیجی‌کالا

چای‌ساز دارای استند

این گروه محصولات دارای یک استند هستند. بر روی این استند یک صفحه برای قرارگیری قوری وجود دارد و با گرم شدن صفحه چای به ‌آرامی دم می‌کشد. باید توجه داشت که اگر قوری به‌مدت طولانی روی صفحه قرار گیرد، کیفیت عطر و طعم چای کاهش می‌یابد. همچنین در اکثر این نوع چای‌سازها تایمر و امکان تنظیم درجه حرارت آب ممکن شده است.

teamaker-b

پیشنهاد دیجی‌کالا

چای‌ساز «Feller TS113»، با توان حرارتی بالا آب را به‌ سرعت به دمای جوش می‌رساند. با استفاده از دکمه‌های لمسی روی صفحه شیشه‌ای دستگاه می‌توان کتری را خاموش و زیر قوری را گرم کرد. صافی توری داخل قوری مانع ورود تفاله‌ی چای به قوری و درنهایت استکان می‌شود؛ همچنین تمیزکردن قوری راحت‌تر انجام می‌شود.

خرید محصول از دیجی‌کالا

چای‌ساز بدون قوری

طراحی نوینی از انواع قدیمی است که با استقبال زیادی رو‌به‌رو نشده. در این مدل محفظه‌ای داخل کتری قرار دارد که چای در آن محفظه دم می‌کشد و در بعضی برندها این محفظه بعد از دم کشیدن چای به‌صورت آسانسوری بالا می‌آید.

teamaker-c

پیشنهاد دیجی‌کالا

چای‌ساز برویل مدل BTM800، چای‌سازی حرفه‌ای از شرکت برویل (Breville) بوده که یک پارچ با درجه بندی و ظرفیتی مناسب دارد که از جنس شیشه ساخته شده است. پایه این چای‌ساز علاوه بر کلید‌های کنترلی یک نمایشگر دیجیتالی جهت تنظیم دما دارد. چای‌ساز برویل مدل BTM800 دارای یک سبد آسانسوری است تا با هر حجم از آب مورد استفاده، سبد چای در جای مناسبی قرار گیرد و در صورت نیاز به صورت خودکار بالا یا پایین برود. سبد آسانسوری این چای‌ساز برای تهیه انواع چای مناسب است.

خرید محصول از دیجی‌کالا

۱۰ نکته‌ی مهم که در خرید چای‌ساز باید مورد توجه قرار داد:

 

۱. نوع چای‌ساز را براساس ذائقه خود انتخاب کنید اگر تازه استفاده از کتری و قوری را کنار گذشته‌اید و قصد خرید چای‌ساز دارید یا تمامی نت‌های عطر و طعم چای برای شما قابل تشخیص است، نوع دم‌آور برای شما مناسب‌تر است ولی اگر به ظاهر وسیله‌های آشپزخانه خیلی اهمیت می‌دهید نوع استنددار معمولا ظاهر شکیل‌تری دارد. همچنین فضایی که برای نگهداری این دستگاه انتخاب می‌کنید باید مناسب با نوع آن باشد، دم‌آورها به‌دلیل قرارگیری قوری روی کتری، ارتفاع بیشتری دارند.

 

۲. نوع بدنه چای‌سازها معمولا فلزی، پلاستیکی یا شیشه‌ای است. انواع پلاستیکی ممکن است مقداری آب کتری را طعم‌دار کند، انواع شیشه‌ای به مرور زمان جرم می‌گیرد و  بدنه نوع فلزی خیلی داغ می‌شود.

 

۳. حجم کتری را بر اساس تعداد و میزان استفاده انتخاب کنید.

 

۴. حتما به‌خاطر داشته باشید چای‌سازی که انتخاب می‌کنید درپوش کتری داشته باشد یا دارای درپوش قوری قابل استفاده برای کتری هم باشد.

 

۵. نشانگر میزان آب در اکثر چای‌سازهای با بدنه پلاستیکی و فلزی میزان آب داخل کتری را نشان می‌دهد.

 

۶. صافی دهانه کتری از ورود رسوبات داخل کتری به لیوان چای و قوری جلوگیری می‌کند. این صافی فلزی یا پلاستیکی است و در دو حالت ثابت و پرتابل در داخل کتری و جلوی دهانه خروجی آب قرار می‌گیرد. نوع پرتابل را می‌توان خارج کرد و شست و از این نظر به نوع ثابت ارجحیت دارد.

 

۷. حالت گرم نگهدار درجه حرارت آب کتری را نزدیک به نقطه جوش نگه می‌دارد. در این حالت آب بخار می‌شود ولی قل نمی‌زند.

 

۸. قطع‌کن خودکار به شما کمک می‌ کند که بلافاصله بعد از جوش آمدن آب کتری در‌صورتی‌که درپوش آن بسته باشد یا قوری روی کتری قرار داشته باشد به حالت گرم‌نگهدار دربیاید.

 

۹. تنظیم درجه حرارت آب کتری در برخی مد‌ل‌ها به‌خصوص انواع استنددار ممکن شده است.

 

۱۰. تایمر نیز در برخی مدل‌های جدید امکان برنامه‌ریزی زمانی را برای این دستگاه‌ها فراهم کرده است.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه