[به‌روزرسانی] روزی که اولین گوشی آیفون معرفی شد + اینفوگرافیک

۲۱ دی ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

درست ۹ سال پیش استیو جابز (Steve Jobs) در ماسکانی سنتر (Moscone Center) روی صحنه رفت و رسما اولین گوشی هوشمند آیفون را به حضار معرفی کرد. این اولین بار بود که لفظ آیفون معرفی شد و استیو جابز به عنوان بنیان‌گذار شرکت اپل، این محصول را وارد میدان گوشی‌های هوشمند کرد.

ماسکانی سنتر یک مجموعه‌ی نمایشگاهی در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا است. استیو جابز در روز ۱۹ دی ماه سال ۱۳۸۵ (معادل ۹ ژانویه‌ی ۲۰۰۷) روی صحنه ایستاد و سخنرانی‌اش را با این خبر آغاز کرد که شرکت اپل نام‌اش را از Apple Computer Inc به Apple Inc تغییر داد. جابز سپس گیرنده‌ی دیجیتال تلویزیون (TV set-top box) اپل را معرفی کرد و در مرحله‌ی آخر دستگاه جدیدی را رونمایی کرد که تا همین امروز محصول سودآور و کالای نمادین شرکت اپل محسوب می‌شود؛ گوشی هوشمند آیفون (iPhone).

با این حساب دیروز، ۱۹ دی را می‌توان روز تولد آیفون در نظر گرفت.

در این روز استیو جابز بالای صحنه رفت و آن جمله‌ی معروف‌اش را به زبان آورد: “خانم‌ها، آقایان، پاپ کورن‌هاتون را دست بگیرید و حواس‌تان را بدهید به جابز…

جابز در آن روز پیش از این‌که روی صحنه گوشی آیفون را نشان حضار بدهد، مقدمه‌سازی کرد و از سه دستگاه با عملکردهای خیلی کاربردی و جالب برای کاربران سخن گفت: اول یک دستگاه آیپاد (iPod) با صفحه نمایش لمسی، دوم، یک موبایل که تحول عظیمی در صنعت گوشی‌های هوشمند ایجاد می‌کند و سوم، یک دستگاه همراه که به اینترنت متصل می‌شود. او بعد از توصیف این ویژگی‌ها و آسایشی که برای کاربران به همراه می‌آورند، دستگاه آیفون را معرفی کرد و معلوم شد که در واقع تمام آن قابلیت‌ها متعلق به همین یک دستگاه هستند. این در آن زمان دستاورد بزرگی بود.

چند ماه بعد در هفته‌ی اول تیرماه ۱۳۸۶ نسل اول آیفون‌ها با سیستم عامل iOS وارد بازار شد و پشت ویترین مغازه‌ها قرار گرفت. این گوشی به نام آیفون ۲G شناخته شد و در آن زمان مدل ۴ گیگابایتی آن با قیمت ۴۹۹ دلار و مدل ۸ گیگابایتی آن به قیمت ۵۹۹ دلار فروخته شد. اما اولین مدل آیفون نقص و ایرادهایی هم داشت.

در هر حال ۱۹ دی به عنوان روزی ثبت شده که آیفون به عنوان یک دستاورد شگفت‌انگیز، از لاک‌اش بیرون آمد و مجله‌ی «تایم» (Time) آن را “نوآوری سال” نامید. در این روز استیو جابز بالای صحنه رفت و آن جمله‌ی معروف‌اش را به زبان آورد: “خانم‌ها، آقایان، پاپ کورن‌هاتون را دست بگیرید و حواس‌تان را بدهید به جابز…

حالا تقریبا یک دهه از آن روز گذشته و آیفون همچنان جزو برترین و پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند در بین کاربران و به خصوص طرفداران اپل است. گوشی‌های آیفون ۶s و ۶s پلاس طراحی و عملکرد خیلی خوب دارند. گوشی آیفون ۷ هم به زودی وارد بازار می‌شود و شایعات زیادی پیرامون‌اش منتشر می‌شود که عمدتا از قابلیت‌های خوب و جدید آن تعریف می‌کنند.

Apple_iPhone_Infographic

شجره‌نامه‌ی گوشی‌های آیفون

برای مشاهده‌ی سایز اصلی بر روی تصویر کلیک کنید

معرفی آیفون توسط بنیان‌گذار اپل را در ویدیوی زیر ببینید.

برش کوتاه‌تری از همین رویداد با زیرنویس فارسی هم در صفحه‌ی دیجی‌کالا تی‌وی قابل مشاهده است.

منبع: Phone Arena

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۱ دیدگاه
  1. Avatar نازنین

    در اینکه اپل عالی و فوق العاده هست که شکی نیست اما نکته این جاست که بیشتر کاربرد های اپل با اینتر نت کار میکنه و این قابلیت ها فقط در کشورهای دیگه ازاده چرا چون اون جا اینترنت مفته
    ولی تو ایران مگابایت به مگابایت برا اینترنت باید پول بدی
    ولی واقعا گوشی عالیه من ک میگم حرف نداره ولی حیف که در ایران کاربردش مثل بقیه برند های گوشیه و فقط همون کارو انجام میده!!!!

  2. Avatar Alireza.H

    تو شجره نامه برا iPhone 4S نوشتید iOS 6 در صورتی که iPhone 4S سیستم عاملش iOS 5بود و سیستم عامل iPhone 5 هم iOS6 بود .

  3. Avatar امیر

    اقا رضای عزیز جواب شما رو تو یک جمله میدم اگر کیفیت اپل و سیستم عاملش تفاوت چندانی با بقیه ی گوشی های دیگر نداشت پس تو سال ۲۰۱۵ برند اول دنیا نمیشد یا تو همین سال های اخیر بیشترین جذب کاربر رو نداشت . وگرنه مردم هم با اندروید کار کرده بودند و هم با ios پس چرا ios انتخاب میکنند.
    مهمترین مسعله که پاسخی هم برای اون نیست اینه که اپل یک سیستم عامل و برند به اینجا رسیده ولی اندروید با بیش از ۱۵۰ تا برند و کارخونه به جایگا شایستش نرسیده.
    موفق باشید

    1. Avatar امیر

      شما مثل اینکه کلا در جریان بازار نیستی. آندروید الان چند سالی هست که بیشترین سهم بازار لوازم هوشمند رو تصاحب کرده و سرعت رشدش از بقیه بیشتره. در واقع سهم آندروید از جمع همه سیستم عاملهای دیگه بیشتره. به علاوه اینکه آیفون برند برتر ۲۰۱۵ شده نشون دهنده کیفیت خوب اپله ولی باید توجه داشت که شرکتای رقیب مثل گوگل این عنوان برند برتر براشون کهنه شده. به هر حال همه چیز بر میگرده به آمار فروش و از این نظر فعلا سامسونگ اوله. چندسال رتبه اول فروش رو در سطح جهان داشتن نشون دهنده کیفیته. البته این رو هم باید بدونیم که آیفون انقلابی در صنعت گوشیهای هوشمند بود و اولین گوشی هوشمند به شکل امروزی بود که به بازار اومد ولی تقریبا همه تکنولوژیهای لازم رو بقیه اختراع کرده بودن و کاری که اپل کرد ترکیب اونها در یک دستگاه واحد بود. به نظر من هر برندی نقاط قوت و نقاط ضعف خودشو داره و نباید خودمون رو مغلوب برند بکنیم. این برنده که باید مغلوب نیازها و انتظارات مشتری باشه نه برعکس.

    2. Avatar آرمان احمدیان

      سهم بازار گوشی های هوشمند:

      اندروید ۸۰ درصد
      آی او اس ۱۶ درصد
      ویندوز ۳ درصد
      متفرقه ۱ درصد

      در ضمن… اینی که شما نوشتی پنج شیش جمله بود، نه یکی!

  4. Avatar محمدرضا

    جابز تنها و مهم ترین هنرش پرورش افراد ذوب شده در اقصی نقاط جهان بود … جابز مثل دیوید کاپرفیلد هست، ملیونها نفر واقعا باور دارن که میتونه از دیوار رد شه یا رو اب راه بره!!!! به همون شکل ای شبپ ها معتقدن که ایفون بینقص هست و گوشی های هوشمند رو جابز اورده و قبلش نبودن و مثلا همه ایفونها از همه سری اس و نوت سامسونگ قوی ترن(چنین توهماتی حتی!) جالب هست که این مدهوشان اپل جدیدا یجور کتاب مقدس هم پیدا کردن(زندگینامه جابز) و دور نمیبینم که بعضاشون نتونن دوری جابز رو تحمل کننن و خودشونو از شر جسم خاکی خلاص کنن…! واقعیت اینه که ایفون در کنار ضعفهای نرم افزاری (بدترینش نداشتن دلیوری مسیج یا اسکوژوال مسیج و…) زیبایی ظاهری فوق العاده ای داره و کار کردن باش سادست و برا ادم اماتورها ایده ال هست و شخصا یه سیکس پلاس بعنوان گوشی دوم و بعد از نوت چهارم دارم(که البته اون هم بینقص نیست و اصلا برخلاف تصور اپلیها محصول پرفکت وجود نداره) اما هیجان انگیز ترین گجت حال حاضر دنیا سرفیس هست…!

  5. Avatar reza

    یک عده از دوستان چنان در مورد اپل حرف می زنند که انگار با دستگاه های استیوجابز می تونن با سرعت نور پرواز کنند یا حرکات خارق العاده انجام بدند . انگار دوستان فراموش کردند که همان موقع گوشی های ایفون معرفی شدند گوشی های دیگری هم در بازار بودند که در سطح بسیار خوبی بودن آن گوشی ها هم مثل اپل دوربین داشتند حافظه خارجی داشتند می تونستند به اینترنت وصل شوند و نکته بسیار مهم دیگر از همان باتری ای که اپل از آن استفاده می کند استفاده می کردند و می کنند . اپل حتی نتوانست باتریها را ارتقاع ببخشد تنها ترین کار اپل این بود که قدرت نرم افزاری را بالا تر بردو رابط کاربری راحت تری به آن بخشید که آن هم سایر گوشی ها چه دور یا نزدیک حتی بدون رقابت با اپل هم به ان دست پیدا می کردند البته اپل بابت این کارش کوچکی که انجام داد بیش ترین سهم بازار را از آن خود کرد هر چند امروزه شامل محصولاتی از اپل هستیم که تفاوت چندانی با سایر برند ها ندارد

  6. Avatar حميد

    اول اینکه روح مرحوم استیو جابز شاد،و یاد و خاطره اش گرامی باد؛
    دوست عزیز که میفرمایید این همه بزرگ نمایی براى چه باید توجه داشته باشید که وقتی أیفون ۲G معرفی شد هیچ کدام از گوشی هاى هوشمند امروزی وجود نداشتند؛بنابراین اگر به ان زمان برگردید و ان گوشی را با گوشی هاى برند هاى دیگر همان زمان مقایسه کنید ان وقت متوجه عظمت ان گوشی در زمان خودش میشوید.

  7. Avatar کیانوش

    ببخشید در پاراگراف اول نوشتید که((این محصول را وارد میدان گوشی‌های هوشمند کرد.)) منظور نویسنده دقیقا کدوم میدان بوده مگه گوشی هوشمند دیگه ای هم قبل از آیفن بوده، طوری نوشتین که انگار هزاران مدل گوشی های هوشمند تو بازار ریخته بوده و اپل هم آخر سر بعد از همه شرکتها وارد میدان شده.

    1. Avatar امیرحسین مصطفوی

      کیانوش عزیز. سال‌ها قبل از ارایه آیفون گوشی‌های هوشمند زیادی وجود داشتند. کافی هست راجع به گوشی‌های i-mate و qtek که سیستم عامل ویندوز موبایل داشتند جستجو کنید. این گوشی‌های از سال ۲۰۰۱ وجود داشتند (دلیلی که این دو برند رو معرفی کردم این هست که در ایران شناخته شده هستند).
      همزمان با سیستم‌عامل ویندوز موبایل سیستم عامل سیمبین هم وجود داشت که اکثر برندهای دیگه مثل سونی اریسکن و نوکیا از اون روی گوشی‌های هوشمندشون استفاده می‌کردن.

      1. Avatar مهدی

        درسته قبلا این گوشیا بود. ولی هر کدوم یک ایراد داشت. از جمله استفاده با قلم و پیچیدگی سیستم عامل. درسته که یکم بزرگ نمایی هست اما واقعا اون روزا کمتر آدم بی سوادی میتونست با اسمارت فون کار کنه. ولی الان یه کودک ۴ ساله هم میتونه با سیستم عامل ای او اس و اندروید کار کنه که این از صدقه سره اپل هست که سعی کرد همه چیزو ساده کنه برایه کاربر.

  8. Avatar iApple

    صد در صد محصولات اپل خاص و فوق العاده هست مخصوصا زمان استیو جابز اگه الان استیو بود شاهد ی معجزه بودیم که بی نظیر می بود هر چند همین الانم با وجود اینکه تیم کوک نتونست مثل استیو جابز معجزه کنه اما بازم اپل فوق العادس …..
    *(درود بر اپل درود بر استیو جابز بزرگ)*

    1. Avatar علی جوادی

      واسه همینه که از هر ۱۰ نفر ۹ نفر اپل دارن…من ایران رو میگم;محصولات اپل در ایران بیشتر از نخود و کشمش شده و از کارگر و پولدارش دستشونه…اگه خاص بودن اینه که معنی خاص رو هم فهمیدیم…
      آیفین هیچی نبودی و هیچی هم نمیشی

      1. Avatar iApple

        درکش واسه شما سخته که استیو جابز رو درک کنید و اپل رو ولیکن مردم خوب و بد رو تشخیص میدن چه کارگر چه رئیس چه هر انسان دیگه این ی سر سوزن از خاص بودنه لیکن مردم بیشتر هزینه میکنن اما بهترین رو استفاده میکنن ی وسیله واقعی ارتباطی که عمری واسشون کار میکنه ولا غیر شما هم لازم نیس بگین چی هست چی نیس مردم خودشون میدونن تلاشتون بی فایدس
        *درود بر اپل درود بر استیو جابز بزرگ*

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه