عطش ساختن فردا

۱ آذر ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

ده روز پیش، فراخوان «نگاهی به فردا» در دیجی‌کالا مگ آغاز به کار کرد. فراخوانی عمومی که قرار است در آن، جهان آینده و دیجی‌کالای شش سال بعد (سال ۱۴۰۰) به تصویر کشیده شوند. مقاله‌ی زیر که توسط «سید کامران باقری»، مشاور و مدرس صنعت کشور در زمینه مدیریت نوآوری و مالکیت فکری نوشته شده، یک نمونه از بازخوردهایی است که این پروژه در رسانه‌های دیگر و از اهالی متخصص در حوزه‌ی کسب و کار دریافت کرده است. با دیجی‌کالا مگ همراه شوید.

سامسونگ در سال ۱۹۳۸ به عنوان یک شرکت بازرگانی تأسیس شد که بیشترین کارش صادرات ماهی، میوه و سبزی به چین بود. این شرکت در یک دهه، با رشدی بسیار سریع، به یکی از ۱۰ شرکت بزرگ کره تبدیل شد و امروزه در شمار پیشگامان جهانی است و هر روز بر سهم بازار جهانی آن افزوده می‌شود. اما رمزِ پیشرفتِ شتابان سامسونگ چه بوده؟ البته که پاسخ دادن به این پرسش آسان نیست. اما ابتدا اجازه دهید نگاهی به یکی از شاخص‌های عملکردی این شرکت بیاندازیم.

Samsung_HQ_1930

دفتر شرکت بازرگانی سامسونگ در دهه ۱۹۳۰

تعداد اختراعات ثبت شده شرکت سامسونگ در آمریکا در سال ۲۰۱۴ به عدد شگفت انگیز ۴۹۵۲ رسیده است. اگر تعداد روزهای کاری سال را حدود ۲۵۰ روز در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که کارکنان شرکت سامسونگ در هر روز حدود ۲۰ اختراع را با موفقیت ثبت کرده‌اند. بدون احتساب اختراعاتی که این شرکت به هر دلیلی تمایل به ثبت آنها نداشته یا با ثبت آنها موافقت نشده است، هر روز ۲۰ پروژه بی‌همتا در سطح جهانی در این شرکت به نتیجه رسیده است. با توجه به این که طبق آمار از هر ۱۰۰ تلاش نوآورانه، یکی دو مورد بیشتر شانس موفقیت ندارند، باید نتیجه گرفت که روزانه کار بر روی چند هزار پروژه نوآوارنه در سامسونگ شروع می‌شود. این به جز پروژه‌های نوآورانه جاری آن شرکت است.

از این آمار نباید به سادگی گذشت. باید قدری فکر کرد و پرسید که فضای کار و بینش مدیران و کارکنان یک شرکت باید چگونه باشد تا “روزانه هزاران پروژه نوآورانه در آن شروع شود.” چه چیزی باعث می‌شود که شرکتی با هزاران نوع محصول و پروژه ریز و درشت در بازار جهانی، که بالطبع زیر بار انواع و اقسام فشارهای زمانی و هزینه‌ای است، روزانه چند هزار پروژه پرهزینه و پرریسک نوآورانه را کلید بزند؟ این پرسش می‌تواند چندین پاسخ داشته باشد اما یکی از مهم‌ترین آنها “اراده آهنین برای ساختن فردای مطلوب” است.

شرکت‌هایی که در دیروز و امروز گیر کرده‌اند نمی‌توانند به نوآوری فکر کنند و برای نوآوری دل به دریا بزنند. به آب و آتش زدن برای نوآوری، کار کسانی است که عطشِ ساختن فردا دارند. برای ساخت فردا باید آن را شناخت و ابزارها و لوازم آن را فراهم کرد. با افکار و لوازم پوسیده‌ی دیروز نمی‌توان به فکر ساختن فردا بود. رهبران سامسونگ موفق شده‌اند که در عین هدایت نیروی کار سازمان برای برآوردن نیازهای عملیاتی امروزشان، دل و جان کارکنان را به فردا ببرند. اگر چه ممکن است صحبت کردن درباره این کار ساده باشد، اما اجرای آن در عمل کار بسیار دشواری است.

اکنون بیایید از خود بپرسیم آیا سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی مهیای ساختن فردا هستند؟ بی‌شک پاسخ منفی است. در بیشتر شرکت‌های ایرانی، می‌توان بوی مسموم “روزمرگیِ گذشته-گرا” را به محض ورود حس کرد. ای کاش این روزمرگی از جنس امروزی بود!!! بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی با واقعیت‌های امروزین دنیای کسب‌وکار، فاصله بسیار دارند. در دنیای امروز که پیشتازی در گرو نوآوری و خلق و تجاری‌سازی دانش است، هنوز بسیاری از مدیران ایرانی سودای دلالی کالاهای فیزیکی وارداتی در فضای پساتحریم را در سر می‌پرورانند. اگر چه سایه سنگین اقتصادِ نفتیِ دولتی و تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی در شکل‌گیری این اتمسفرِ کشنده‌یِ گذشته-گرا سهم داشته‌اند، اما شرکت‌ها (به ویژه شرکت‌های خصوصی) می‌توانند انتخاب کنند که همچون اسلاف خود در گذشته غرق نشود. آنها می‌توانند چشم‌ها را بشویند و جور دیگر ببینند!

بهانه نگارش این متن، اقدام تحسین برانگیز شرکت دیجی‌کالا در اعلام چالشی به نام “نگاهی به فردا” است. در فراخوان مشارکت در این چالش چنین آمده: “دیجی‌کـالایِ امـروز، حـاصل رؤیـا و تلاش دیـروز است و زادۀ نوآوری. برای ساختن فردا هم بی‌گمان رؤیاها و برنامه‌های بسیاری داریم. در تمام این روزها اما، همراهی شماست که به دیجی‌کالا نیرو می‌بخشد و مسیر حرکت را روشن می‌کند. پس … بیایید کمی خیال‌پردازانه فردا را تصویر کنیم: در تصویری که از جهانِ شش سال بعد در ذهن دارید … شرح دهید که دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۰: (۱) در چه حوزه‌هایی از کسب‌وکار فعال است؟ (۲) چه خدمت‌های تازه‌ای عرضه می‌کند؟ (۳) از چه فناوری‌هایی برای ارائۀ آن خدمت‌ها استفاده می‌کند؟ (۴) در میدان رقابت چگونه عمل کرده است؟”

Negahi_Be_Farda

فراموش نکنید که دیجی‌کالا دوره رشد سریع خود را طی می‌کند و در این دوره به شدت زیر فشار عملیات روزمره است. در فضای غالب اقتصاد ایران، شرکتی که روزانه چند ده یا چندصدهزار سفارش آنلاین را از سراسر ایران گرفته و پردازش می‌کند، وقتی برای حرف‌های فانتزی و خیال‌بافی ندارد. اما مدیران دیجی‌کالا تصمیم گرفته‌اند که جور دیگر ببینند و آینده‌شان را خودشان بسازند. آنها نشان داده‌اند که حاضرند به لوازم ساختن آینده تن بدهند. من “عطش ساختن آینده” را در این مدیران جوان احساس می‌کنم و از این نظر به آنها تبریک می‌گویم. امیدوارم این عطش در نسل جدید مدیران ایرانی فراگیر و همه‌گیر شود! این عطش، همان گوهر گمشده‌ای است که می‌تواند در خدمت تعالی و جهانی‌شدن شرکت‌های ایرانی قرار بگیرد و اقتصاد ایران را دگرگون کند.

منبع: هم‌آفرینی

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar مهدی محمدی

    دیجی کالا یه الگوی خیلی خوب برای منه که توی شغلم چگونه جلو برم. امیدوارم تو سطح جهانی موفق باشید.

  2. Avatar امیر حسین نصرآبادی

    چیزی که میدونیم دیجی کالا به کم قانع نیست روز به روز با پیشرفت روز افزون تلکونوژی رو به پیشرفت هستش !
    برگزاری دوره ایده پردازی ” سقف خیال من ” هم مطمعنا دیجیکالا رو به اون چیزایی که میخواد نزدیک تر میکنه …
    جوایز این دوره ؟! واسم مهم نیست !!!
    شاید دست و دل بازی دیجیکالا باشه ولی خوب میدونیم هیچ چیز آسون به دست نمیاد الان فقط به این فکر میکنم عضو تیم نوآوری دیجیکالا بشم تا چیزی ببرم
    به امید فردای روشن …

  3. Avatar دادخواه

    موفقیت روزافزون برای شما آرزومندیم 🙂

  4. Avatar علی جوادی

    به خودم افتخار میکنم برندی رو به عنوان الگو و سرمشقم قرار دادم که داره دنیا رو متحول میکنه و دیر یا زود بر کل دنیا چیره میشه
    ممنون از قلم شیوای نویسنده ی عزیز

    1. Avatar tvahn

      دنیا رو متحول میکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      1. Avatar علیرضا

        همین بالا نوشته سامسونگ کارش ماهی و میوه بوده! الان دنیا رو متحول نکرده؟؟؟؟؟؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه