مرگ راننده‌ی خودروی تسلا به دلیل سیستم رانندگی خودکار

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
مدل S

شرکت تسلا بارها گفته است که سیستم رانندگی خودکار ماشین‌های‌اش، شبیه به رانندگی واقعی نیست؛ با این حال، این شرکت گفته که سیستم رانندگی خودکارش آن‌قدر باهوش است که می‌تواند شانس تصادفات رانندگی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

ظاهرا نه راننده و نه هوش مصنوعی ماشین، نتوانسته‌اند یکی از خودروهای کناری‌شان را تشخیص دهند.

با این حال، حتی اگر این مقدار، به جای ۵۰ درصد، ۹۰ درصد بود، باز هم امکان خطا و تصادف در آن وجود داشت. این اتفاق هم روی داده است. اخیرا گزارش داده شده که یکی از خودروهای تسلا، در حالی که روی حالت رانندگی خودکار قرار داشته، تصادف کرده است. شرکت تسلا گفته است که با سازمان امنیت ترافیک اتوبان‌های ایالات متحده وارد صحبت شده است و می‌خواهند دلیل اصلی تصادف را بررسی کنند.

سازمان امنیت ترافیک ایالات متحده در بیانیه‌ای به وب‌سایت The Verge گفته است: “بخش مشکلات این سازمان طراحی و عملکرد سیستم رانندگی خودکار را در زمان تصادف بررسی خواهد کرد. داده‌ها و اطلاعات مختلف درباره‌ی این تصادف و هم‌چنین سیستم رانندگی خودکار، همگی در بررسی اولیه جمع‌آوری خواهند شد.”

ظاهرا نه راننده و نه هوش مصنوعی ماشین، نتوانسته‌اند یکی از خودروهای کناری‌شان را تشخیص دهند؛ به همین دلیل هم خودرو ترمز نگرفته است. خودروی کناری‌شان یک کامیون بزرگ بوده و ارتفاع بالای‌اش باعث شده تا خودروی Model S از زیرش رد شود، اما پایین تریلر، به خودرو گیر کرده است.

منبع: The Verge

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۰ دیدگاه
  1. Avatar shahab

    مشکلی برای تسلا و برنامه هاش پیش نمیاد وقتی که گفته (شانس) تصادف را (۵۰درصد) کاهش میدهد. یعنی هر اتفاقی افتاد به گردن خود راننده هست چون کسی تضمین نکرده این ماشین ها تصادف نمیکنند . به هر حال مرگ اون بنده خدا باعث شد که تسلا متوجه بشه باید سنسور هاش رو بالاتر نصب کنه ! 😐

  2. Avatar سل

    متاسفانه کمپانی خودرو سازی تسلا به روش شرکت‌های نرم افزاری اداره می‌شه و امکاناتی را به صورت آزمایشی بر روی خودرو‌های خودشون قرار میدن تا به مرور زمان مشکلات اون را رفع و با سبک رانندگی افراد آشنا بشن در صورتی که صنایع با واقعیات کار داره و باید یک تکنولوژی به حد کمال رسیده باشه تا بشه اون را تجاری و قابل عرضه به عموم کرد.
    صنایع حالا به هر شکل اون رابطه مستقیمی با جان انسان‌ها دارد.
    تجربه نشان داده انسان با افزایش کارکرد با یک وسیله (در صورتی که کاری را به کرات انجام دهد) ذهن آن کار را به قسمت ناخوداگاه مغز انتقال می‌دهد و از دقت و تمرکز به آن کاسته میشه همونطور که میبینید برخی افراد در پشت فرمان حواسشان جای دیگری است ولی دارن رانندگی می‌کنند. خود من با رانندگان ماشین سنگینی صحبت کرده ام که اقرار کرده اند در پشت فرمان می‌خوابند.
    حال تصور کنید وقتی ذهن متوجه بشه که چیزی یا وسیله‌ای کاری را بجای او پردازش و انجام می‌دهد به مرور حس امنیت به آن دست داده و از کنترل مکرر آن وسیله خوداری می‌کند.
    ماشین‌های خودران به تازگی وارد عرصه شده‌اند به همین دلیل از این دست اتفاقات نادر است اما با افزایش این وسایل باید منتظر اتفاقات فجیح تری باشیم تا این تکنولوژی به پختگی و کمال برسد.
    به همین دلیل است که کمپانی‌های مطرحی مانند بنز ، بی ام و، فولکس واگن و … تسلا را سرزنش میکنند که ارائه این تکنولوژی خودران خیلی زود است.
    افراد شده‌اند موش آزمایشگاهی کمپانی تسلا برای پیشرفت و تسلا هم با عنوان کردن این مورد که این تکنولوژی هنوز به کمال نرسیده و راننده باید هواسش جمع باشد از زیر بار مسولیت شانه خالی می‌کند در حالی که از مساله‌ی عادت رفتاری مغز که در این مطلب به آن اشاره شد قافل مانده است.

    1. Avatar m

      غافل
      😀

  3. Avatar عماد

    کاش این اتفاق نمی افتاد….

  4. Avatar حامد

    تازه اول کاره… ماسک فکر کرده یک شبه میشه ره صد ساله رفت…. نه آقا وایسا با هم بریم… اتومبیل، گوشی موبایل نیست که… مستقیم با جون آدم سروکار داره…

    1. Avatar پاشا

      بله درسته
      ولی یه شب و نیمه که میشه رفت

  5. Avatar یاسر

    تسلا بدبخت شد. پروژه ماشینهای خودکار سالها به سرانجام نخواهد رسید!

    1. Avatar مهمان

      توجه ندارید که تسلا یک شرکت امریکایی هست
      دولت امریکا هم شرکت های کشور خودش رو به این سادگی زیر سوال نمیبره
      این پرونده هم در نهایت با گفتن اینکه شرکت تسلا در شرایط استفاده اش ذکر کرده بوده که عملکرد سیستم خودکار دلیلی برای عدم توجه کامل راننده نیست و راننده باید کنترل رو در این شرایط به دست میگرفته مختومه میشه

  6. Avatar جابر

    لذت ماشین لوکس تو رانندگیشه نمیدونم چرا این همه پیگیر رانندگی خودکار هستن، پاتو بذار رو پدال حالشو ببر بابا

    1. Avatar Amy

      بعد تازه همین ماشین‌های تسلا حسابی جاداران… عین تخت می‌مونن لامصب‌ها… آدم دلش نمیاد دستش رو بزاره رو فرمون خب… رانندگی خودکار می‌خواد!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه