سازمان عفو بین‌الملل: کودکان کار، قربانی ساخت باتری‌های لیتیوم-یونی

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
کودکان کار

“من ۲۴ ساعت وقتم را در تونل‌ها می‌گذرانم. صبح به داخل تونل می‌روم و صبح روز بعد هم بیرون می‌آیم… مادرخوانده‌‌ام می‌خواست مرا به مدرسه بفرستند. پدرخوانده‌ام مخالف بود و من را مجبور کرد در معدن کار کنم.” این‌ها سخنان پاول، یک یتیم ۱۴ ساله‌ است که کار کردن در معدن را از ۱۲ سالگی شروع کرد. او از شرایط سخت و خطرناک کار کردن در معدن‌های کوبالت در کنگوی جنوبی به محققان سازمان عفو بین‌‌الملل گفت.

با توجه به اینکه از کوبالت عمدتا به عنوان یکی از مواد خام باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌شود، احتمالا باتری گوشی آیفون یا سامسونگ به کمک کودکان کار هفت ساله تولید شده است. براساس گزارشی که  سازمان عفو بین‌الملل منتشر کرده، کوبالت استخراج شده توسط کودکان کار در باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌شود. این باتری‌ها هم متعاقبا در محصولاتی مثل گوشی، تبلت و کامپیوتر تولید شرکت‌های بزرگی مثل اپل، سامسونگ و سونی استفاده می‌شود.

این کودکان نه تنها برای ساعت‌های طولانی در معدن‌های کوبالت کار می‌کنند، بلکه بارهای سنگینی از سنگ معدن را حمل می‌کنند. این سنگ‌ها بعضا بین ۲۰ تا ۴۰ کیلوگرم وزن دارند. آنها همچنین بدون هیچ امکانات و تجهیزات ایمنی مثل دستکش و ماسک کار می‌کنند. به این ترتیب به طور پیوسته در معرض میزان زیادی از کوبالت قرار دارند.

براساس مرکز کنترل بیماری آمریکا، تماس مداوم با گرد و غبار حاوی کوبالت می‌تواند به ناراحتی‌های مرگ‌بار ریوی منجر شود. استنشاق ذرات کوبالت می‌تواند به آسم، تنگی نفس، تضعیف عملکرد ریه و حساس شدن دستگاه تنفسی منجر شود.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل آمده، کوبالت از معادنی استخراج می‌شود که  سوءاستفاده از کودکان در آنجا رایج است. سپس این مواد فرآوری شده و توسط شرکت‌های تولیدکننده‌ی باتری در چین و کره‌ی جنوبی خریداری می‌شود. تولیدکنندگان باتری هم آن‌ها را به غول‌های بزرگ تکنولوژی می‌فروشند.

اپل به نوبه‌ی خودش عنوان کرده که به هیچ‌ عنوان کار افراد زیر سن قانونی را تحمل نمی‌‌کند؛ و اینکه اگر بفهمد یکی از تامین‌کنندگان‌اش از کودکان کار سوءاستفاده می‌کند، آن تامین‌کننده را مجبور می‌کند که هزینه‌ی لازم برای سفر بازگشت آن کودک به خانه را بپردازد. همچنین آن تامین‌کننده موظف خواهد بود بودجه‌ی تحصیل فرد زیر سن قانونی را تامین کند. سامسونگ هم در این میان، گفته که به هیچ وجه سوءاستفاده از کودکان کار را تحمل نخواهد کرد و قرارداد با تامین‌کننده‌ی خاطی باطل خواهد شد. سونی هم بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن عنوان کرد که با تامین‌کننده‌ها مشغول همکاری است تا به مسایل مربوط به حقوق بشر و شرایط کار بپردازد.

سازمان عفو بین‌الملل از جمهوری کنگو خواسته که فعالیت‌های معدنی نامعتبر را کنترل کند و سیستم‌ها و راه‌کارهایی برای جلوگیری از به کار گماشتن کودکان کار توسعه دهد.

منبع: DW

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar علی

    ما هم این حرکت غیر اخلاقی رو محکوم می کنیم !

  2. Avatar حسین

    ما هم باور کردیم این شرکت ها نمی دونن چه خبره

  3. Avatar محمد رجبی فرد

    بسیار خوشحالم که دیجی کالا مگ مثل بعضی مجله های تکنولوژی دیگه همه چی رو گردن سامسونگ و اپل و دروغگو بودن اون ها انداخته اما این مطلب قضاوت رو با خود مخاطب گذاشته و به احتمالات و شایعات دامن نزده.

    بسیار ممنون از مطلب

  4. Avatar علیرضا

    ای کاش می تونستم دیگه از باتری استفاده نکنم تا حساب کار دست بعضی از این شرکتا بیاد

    1. Avatar سامان

      ای کاش بی خود و بی جهت وسیله های الکترونیکیمونو ارتقا نمی دادیم و سعی میکردیم تا حد امکان، از همون وسیله در دستمون استفاده کنیم.اصلا نیاز نیس راه دور بریم. همین که قیمت تک تک قطعاتی که برای یک گوشی تولید میشه رو بررسی کنیم، متوجه عمق فاجعه میشیم. وقتی CPU یک گوشی ۱۰ الی ۴۵ دلاره یعنی فاجعه. واقعن به نظرتون چنین تکنولوژی هایی حتی با تولید انبوه همچین قیمتی داره؟

  5. Avatar امير

    به این موضوع که فکر میکنم برای همین گوشی که دستمه چند بچه یا اصلا انسان زجر کشیدن خیلی سخته:(
    میشه گفت اولین هدف سودجوها استفاده از کودکانه بخاطر توقع کم و اطلاعات و ذهنیت دور از مادیاته

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه