حسگر اثرانگشت برای اولین‌بار در چه گوشی‌ای استفاده شد؟

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

هنگامی که اپل آیفون ۵s را معرفی کرد، از حسگر تشخیص اثرانگشت این گوشی به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی‌اش استفاده کرد. مدتی بعد هم شرکت HTC با مدل One Max پای این حسگر را به گوشی‌هایش باز کرد.

به زودی اثرانگشت توانست جایگزین پسورد و پین‌کد در گوشی‌های رده‌بالا شود و امروزه حتی گوشی‌های میان رده هم، از این حسگر استفاده می‌کنند. شرکت‌های مختلف، با توجه به دیدشان از وضعیت ارگونومیک دست انسان، این حسگر را در جاهای متفاوتی قرار می‌دهند.

باور اشتباه عموم براین است که اپل اولین شرکتی بود که از حسگر تشخیص اثرانگشت در گوشی‌های هوشمندش استفاده کرد، ولی استفاده از این فناوری در گوشی‌های موبایل، تاریخچه‌ی قدیمی‌تری دارد.

در زمستان سال ۲۰۱۱، شرکت موتورولا از یک گوشی جذاب به نام «اتریکس» (Atrix) رونمایی کرد. کلید Home این گوشی که روی لبه‌ی بالایی‌اش قرار داشت، مجهز به این حسگر بود و کاربر می‌توانست برای بازکردن قفل گوشی، از این کلید استفاده کند. با اینکه اتریکس اولین گوشی اندرویدی با حسگر اثر انگشت بود، ولی اولین گوشی‌ای نبود که از این فناوری استفاده می‌کرد.

First_Fingerprint_Phone_04

موتورولا Atrix؛ اولین گوشی اندرویدی با حسگر تشخیص اثرانگشت

در سال‌های گذشته و پیش از پیدایش سیستم‌های عامل iOS و اندروید، شرکت‌های ایسر، توشیبا و پنتک هم حسگر اثر انگشت را به شکل‌های مختلف بر روی گوشی‌هایشان قرار داده بودند.

سال ۲۰۰۷، گوشی‌های G500 و G900 شرکت توشیبا که از سیستم عامل ویندوز موبایل استفاده می‌کردند، جزو اولین گوشی‌های هوشمندی بودند که قابلیت تشخیص اثرانگشت را داشتند.

First_Fingerprint_Phone_05

محل عجیب قرارگیری حسگر اثرانگشت در گوشی توشیبا G900

اما در نهایت اگر پسوند «هوشمند» را هم حذف کنیم، به سال ۲۰۰۴ و مدل GI100 شرکت پنتک می‌رسیم. این گوشی تاشو در پایین نمایشگر بیرونی‌اش، یک حسگر تشخیص اثرانگشت داشت که برای بازکردن قفل گوشی مورد استفاده می‌شد. GI100 هیچ امکان خاصی نداشت و دوربین ۱٫۳ مگاپیکسلی و نمایشگرهای رنگی، از بارزترین امکاناش‌اش بودند.

First_Fingerprint_Phone_01

پنتک GI100؛ اولین گوشی مجهز به حسگر تشخیص اثرانگشت، سه سال پیش از معرفی اولین آیفون عرضه شد

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۸ دیدگاه
  1. Avatar ermia javadifar

    لطفا حرفام رو تا آخر بخونید من اصلا اپل رو قبول ندارم و این حرف رو به خاطر این نمیزنم که خودم سامسونگ دارم بلکه دلیل حرفم اینه که اپل قابلیت های محدودی داره مثلا در سامسونگ نوت ۱۰حسگ اثل انگشت وجود داره ولی اپل ۱۱ این قابلیت رو نداره و یا سامسونگ نوت ۱۰ قابلیت بوکه داره که یعنی در زمان فیلم برداری شما میتونید نور های فیلم رو تار کنید که فیلم رو خیلی زیبا تر میکنه ولی اپل ۱۱ این قابلیت رو نداره اپل فقط برند سازی کرده و موفق هم بوده ولی باید واقع بینانه توی خرید گوشی تصمیم بگیریم.

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه