قوی‌ترین ابرکامپیوتر دنیا در چین ساخته شد

۱ تیر ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

کشور آمریکا همیشه به اینکه در حوزه‌ی تکنولوژی پیش‌گام است، به خودش افتخار می‌کند؛ اما سایر کشورهای قدرتمند دنیا هم بیکار ننشته‌اند و سعی کرده‌اند در دنیای تکنولوژی محصولاتی تولید کنند که بتوانند قدرت خودشان را به رخ سایر کشورها بکشند. به‌تازگی کشور چین موفق شده قوی‌ترین ابرکامپیوتر دنیا با ۱۰.۶۵ میلیون هسته تولید کند که Sunway TaihuLight نام دارد. لازم به ذکر است که تمام این هسته‌ها روی یک شیار قرار گرفته‌اند.

ابرکامپیوتر چینی Sunway TaihuLight به‌عنوان قوی‌ترین ابرکامپیوتر دنیا شناخته می‌شود. تمام پردازنده‌های این کامپیوتر توسط چین ساخته شده است.

اما چیزی که باعث شده که این ابرکامپیوتر بیش از پیش جلب کند این است که تمام پردازنده‌های آن توسط خود چینی‌ها ساخته شده است. در گذشته هر ابرکامپیوتری که چینی‌ها می‌ساختند از پردازنده‌هایی استفاده می‌کردند که آمریکایی‌ها آن‌ها را ساخته بودند؛ اما از زمانی که دولت آمریکا صادرات پردازنده‌های Xeon اینتل به کشور چین را ممنوع کرد، چینی‌ها تصمیم گرفتند که تراشه‌های خودشان را تولید کنند. دلیل توقف صادرات پردازنده به کشور چین هم به این دلیل بود که دولت آمریکا احتمال می‌داد که چینی‌ها از این تراشه‌ها برای شبیه‌سازی انفجارهای هسته‌ای استفاده کنند.

به نظر می‌رسد که این سیاست دولت آمریکا تاثیر برعکسی را در پی‌داشت و چینی‌ها توانستند از تراشه‌های مخصوص خودشان در تولید ابر کامپیوترها استفاده کنند و حتی سرعت دولت چین در ساخت چنین پردازنده‌هایی افزایش پیدا کرده است.

منبع: BGR

‌‌‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Next is Now

    چه جالب تحریم صادرات یک قطعه به چین باعث ساخت اون قطعه و تراشه در خودچین و در نهایت خودکفایی در ساخت اون شد

  2. میثم

    قسمتی از یک خبر که پارسال منتشر شده بود:
    “باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا طی فرمانی دستور داده تا کشورش پرسرعت‌ترین کامپیوتر دنیا را تا سال ۲۰۲۵ بسازد.
    این ابرکامپیوتر ۲۰ بار سریع‌تر از پرسرعت‌ترین کامپیوتر فعلی دنیا خواهد بود که در چین است.”

  3. آرمين

    واقعا از اینکه چینی ها آمریکایی ها رو توی همه ی حوضه ها به چالش می کشن لذت می برم با این حالچالش اساسی اینه که اگه واقعا چینی ها روزی ابر قدرت بشن از قدرتشون سو استفاده نخواهند کرد!؟

  4. farid

    اگه مثلن ده میلیارد از قوی ترین پردازنده های کواکام رو هم کنار هم بذاریم قدرت پردازشش از این بیشتر میشه
    معماری پردازنده و نوع عملیات هایی که می تونن انجام بدن هم مهمه ، چرا آمریکا فقط صادرات زنون رو به چین متوقف کرده و بقیه مدل ها می تونن صادر بشن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه