مایکروسافت موفق شد ۲۰۰ مگابایت داده را در DNA ذخیره کند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
dna

DNA ابزار بسیار مفید و خارق‌العاده‌ای برای ذخیره‌سازی اطلاعات به حساب می‌آید و اگر بتوانیم از آن به عنوان درایو ذخیره‌ی داده استفاده کنیم، انقلابی در صنعت ذخیره‌سازی به وجود می‌آید. چرا که مقدار کوچکی از این ماده‌ی بیولوژیکی می‌تواند حجم بسیار عظیمی از داده را در خود نگه دارد و علاوه بر آن طول عمر بسیار زیادی هم دارد. سه هفته پیش، گروهی از متخصصان و کارشناسان در ویرجینیا گرد هم آمدند و درباره‌ی امکان و شرایط استفاده از DNA به عنوان درایو ذخیره‌سازی اطلاعات به گفت و گو نشستند. به مرور زمان نیاز به ذخیره‌سازی اطلاعات به خصوص در حوزه‌ی زیست‌پزشکی، بیشتر می‌شود و دی ان ای مخزن نویدبخشی برای ذخیره‌ی داده‌ها به نظر می‌رسد.

در جریان این نشست، حضار به این نتیجه رسیدند که هدف بلندپروازانه‌ی ساخت نمونه‌ی اولیه‌ برای دستگاه ذخیره‌سازی از نوع DNA طی پنج تا هفت سال آینده ممکن می‌شود. حالا به نظر می‌رسد که این افراد کمی محافظه‌کارانه تصمیم گرفته‌اند. روز گذشته، محققان مایکروسافت و دانشگاه واشنگتن اعلام کردند که در میزان ذخیره‌ی داده در رشته‌های مصنوعی DNA رکورد جدیدی به ثبت رساندند.

این تیم تحقیقاتی در حجم بسیار کوچکی از DNA (کوچک‌تر از نوک یک مداد) ۲۰۰ مگابایت داده ذخیره کردند. این حجم از داده ۱۰۰۰ برابر ظرفیت ذخیره‌سازی DNA در سال گذشته است. مایکروسافت در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «تصور کنید که کل داده‌های یک پایگاه داده‌ی بزرگ در چند حبه قند فشرده شود یا اینکه تمام داده‌های روی اینترنت برای عموم قابل دسترسی هستند، درون یک جعبه‌ی کفش جا شوند.

این تیم در آن تارهای بیولوژیکی گلچینی از اطلاعات مختلف را ذخیره کردند که شامل نسخه‌ی HD یک موزیک ویدیوی محبوب، دیگر شکل‌های هنر دیجیتالی، اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر به ۱۰۰ زبان مختلف و ۱۰۰ کتاب برتر وبسایت Project Gutenberg می‌شود.

منبع: IEEE

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar بهاره

    ایکاش یکمم رو باتری ها کار می کردن که لاقل بیشتر از یروز دووم بیارن!

  2. Avatar EA

    ایول! اونا چکار میکنن و ما چکار میکنیم!!

  3. Avatar مسعود

    به امید روزی که بتوان یک هارد ۶۰۰TB را به قیمت مناسب تهیه کنم.

    1. Avatar محمد

      میخوای چیکار؟!

    2. Avatar بهاره

      واقعا!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه