چرا گورخر هیچ‌وقت اهلی نشد؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
گورخر

گورخر از بسیاری جهات شبیه به اسب است. اما تفاوت‌های اساسی در رفتار، باعث شده که اسب‌ها و خرها با موفقیت اهلی شوند. اما گورخر عمدتا وحشی باقی مانده است.

گورخرها چگونه توانستند از باربری، کار در زمین زراعی و پرش از حصار اجتناب کنند؟ تاکنون به خاطر شباهت گورخرها به اسب، تلاش‌هایی برای سوار شدن و مسابقه دادن با این جانور انجام شده است. اما یال و دم گورخر در واقع بیشتر شبیه به خر است و تاریخچه‌ی تکاملی سرده‌ای به نام «ستوران» را بازتاب می‌کند.

گورخر و خر هر دو از یک جد مشترک به تکامل رسیدند که ۵۵ میلیون سال پیش در اروپا و آمریکای شمالی زندگی می‌کرد، اما این دو جانور به یکدیگر بیشر شبیه هستند تا به اسب.

اگر اسب‌ها برای تمدن انسان اهمیت زیادی داشتند، پس چرا برای گورخرها این اتفاق نیفتاد؟ انسان‌ هوشمند در ابتدا در قاره آفریقا زندگی می‌کرد، بنابراین عجیب به نظر می‌رسد که آنها نتوانستند از این جانور مفید در آن قاره بهره ببرند.

تمام ستوران گونه‌های گیاه‌خوار و طعمه هستند و برای واکنش «فرار یا مبارزه» تکامل یافته‌اند. اما گورخر برای اینکه در محیطی پر از شکارچیان بزرگ مثل شیر، یوزپلنگ و کفتار بقا داشته باشد، به یک جانور بسیار هوشیار و فرز تبدیل شد. گورخر به هنگام خطر سریع فرار می‌کند، اما واکنش قدرتمندی برای مبارزه هم دارد تا اگر گرفته شد از خودش دفاع کند.

ضربه لگد یک گورخر می‌تواند فک یک شیر را بشکند. آنها با قدرت زیادی گاز می‌گیرند و از یک رفلکس سریع فرار بهره‌مند هستند که به آنها کمک می‌کند تا در دام کمند نیفتند. آشنایی با انسان‌های شکارچی-گردآورنده هم شاید یک واکنش فرار قدرتمند را در گورخرها پرورش داده است.

همه‌ی این موارد نشان می‌دهد که گورخرها جانوران «انسان دوست» نیستند و به عنوان یک گونه، معیارهای لازم برای اهلی شدن را ندارد.

منبع: Science Alert

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar آرمان

    اون عربیه اون یکی انگلیسی جفتشون فارسی نیستن چه فرقی داره؟؟؟

  2. Avatar دانیال

    به نظر من گورخر اصلا خر نیست

  3. Avatar عرفان

    مرسی از مقاله خوبتون

  4. Avatar فریدون

    ای کاش به این مورد هم اشاره میکردید که “گوره خر ها سفیدن و خط های سیاه دارن یا سیاهن و خط های سفید دارن؟”

    جدا واسم سوال پیش اومده این مورد…

  5. Avatar A-JAM

    کاش مقاله یکم طولانی تر بود,تازه داشتم گرم می شدم

  6. Avatar mahdispd

    گورخر،خر است.

  7. Avatar حسین2

    خوب است اگر به جای رفلکس میگفتید واکنش . کلمه ی عجیبی هم نیست . زیاد استفاده میکنیم . در کل مقاله خیلی خوب نبود .

  8. Avatar hamed

    من همیشه فک می کردم به دلیل اینکه تنوع رنگی ندارن اهلی نشدن اخه فرض کنید منو دوستم دوتا گورخر داریم عین همن اشتباه میشده اخه فرقی ندارن به هر حال همش سرش دعواست خخخ

  9. Avatar مقامی

    احتمالا نویسنده فیلم تارزان ۲۰۱۶ را دیده است که در متن فیلم یکی از شخصیت ها درباره همین موضوع صحبت می کند 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه