فرمانروای جوان (نقد و بررسی Clash Royale)

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

درباره‌ی سوپرسل؛ فرمانروای جوان؛ “کیم جونگ اون” دنیای بازی‌ها

بعید می‌دانم نیاز چندانی به معرفی شرکت «سوپرسل» (Supercell) و بازی‌های معروف و محبوب‌اش باشد. این شرکت تنها ۶ سال قدمت دارد و در ماه ژوئن سال ۲۰۱۰ در شهر هلسینکی کشور فنلاند تاسیس شده. سوپرسل اولین بازی خود را در سال ۲۰۱۱ با نام Gunshine.net تولید کرد که یک بازی تحت وب بود و دیگر هم امکان انجام آن وجود ندارد. سال ۲۰۱۲ این شرکت اولین بازی‌های موبایلی خود را با نام‌های Pets vs. Orcs و Battle Buddies تولید کرد که اصلا عنوان‌های موفقی نبودند و مثل بازی اول کنار گذاشته شدند. اما دوران طلایی سوپرسل از زمانی آغاز شد که در تابستان همان سال ۲۰۱۲، دو بازی موبایلی «هی دی» (Hay Day)  و «کلش آو کلنز» (Clash of Clans) را عرضه کرد؛ عناوینی که انقلابی در بازی‌های موبایلی آنلاین بوجود آوردند و باعث افزایش خیره‌کننده آمار بازیکنان آنلاین شدند. طراحی عالی، روند بازی جذاب، سادگی، نحوه تعامل افراد با یکدیگر و از همه مهم‌تر در دسترس بودن بازی از جمله اصلی‌ترین عوامل موفقیت آن‌ها بودند.

بازی Clash Royale (کلش رویال) چند ماهی است که روی فروشگاه‌های اپل و گوگل قرار گرفته توانسته است باز هم دنیای بازی‌های آنلاین موبایلی را به لرزه در بیاورد.

تا پیش از عرضه این دو، بازی‌های تحت وب مانند تراوین بسیار پرطرفدار بودند و اتفاقا در کشور ما هم افراد زیادی برای مراقبت از سرزمین‌های خود، شب و روزشان را صرف این بازی‌ها می‌کردند؛ طوری که بازی‌کننده‌ها حتی به‌صورت شیفتی تمام طول ۲۴ ساعت را در حال مدیریت یک اکانت بودند. اما مشکل اصلی اینجا بود که برای بازی کردن حتما به یک کامپیوتر نیاز داشتید. محدودیتی که در بازی‌های هی دی و کلش آو کلنز از بین رفت. از این پس همه جا و در همه حال می‌شد با موبایل بازی کرد. این دو بازی روز به روز مخاطبین بیشتری را به خود جذب کردند و مرتب هم از سوی استودیوی بازی‌سازی سوپرسل بروزسانی شدند؛ طوری که بازی‌ها همیشه تازه و هیجان انگیز باقی می‌ماندند. جالب اینجا بود که به دلیل وجود دو سبک متفاوت جنگی در کلش آف کلنز و داد و ستد و دوستی در هی دی، نه‌تنها جماعت بازی‌کننده‌ها، بلکه کاربران عادی و حتی جمعیت بزرگی از خانم‌ها هم مشتری سوپرسل شدند.

این شرکت در ادامه مسیر درخشان خود، در ماه مارس سال ۲۰۱۴ یک بازی موبایلی دیگر با نام «بوم بیچ» (Boom Beach) را معرفی کرد که از لحاظ چارچوب کلی مثل بازی کلش آو کلنز بود سیستم جنگ و ارتقاء سرزمین داشت، اما حال و هوا و مکانیک‌هایی کاملا متفاوت داشت. با اینکه استقبال از بوم بیچ هم بسیار خوب بود، اما این بازی هرگز به موفقیت دو بازی قبلی سوپرسل نرسید. سوپرسل هم که ظاهرا متوجه این موضوع شده بود، تصمیم گرفت حفظ موقعیت خوب‌اش، تغییری اساسی در بازی‌های جدیدش ایجاد کند. استودیوی سوپرسل در دو سال اخیر، دو بازی Spooky Pop و Smash Land را به‌صورت آزمایشی در کشورهای محدودی ارائه کرد که کیفیت‌های لازم را نداشتند و نه تنها عرضه‌ی جهانی نشدند، بلکه ساخت آن‌ها لغو شد. بازی Clash Royale (کلش رویال) چند ماهی است که روی فروشگاه‌های اپل و گوگل قرار گرفته توانسته است باز هم دنیای بازی‌های آنلاین موبایلی را به لرزه در بیاورد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

رویال فلاش

کلش رویال، در ژانر بازی‌های کارتی ساخته شده. این بازی هم مثل دیگر ساخته‌های سوپرسل، سیستم‌های جذاب و کاربر پسند را جایگزین قوانین و قاعده‌های پیچیده و سخت این سبک کرده است. مثل بیشتر بازی‌های کارتی یک زمین بازی وجود دارد که به دو قسمت تقسیم شده و هر بازیکن می‌تواند کارت‌ها را در نیمه  خودش قرار دهد. اما در رویال کلش کارتی روی زمین قرار نمی‌گیرد، بلکه نیرو، ساختمان یا جادوی مربوط به هر کارت وارد زمین بازی می‌شود. تا زمان نوشته شدن این مطلب مجموعا ۵۴ کارت در بازی وجود دارد که از ۳۳ نیرو، ۱۱ ساختمان و ۱۰ جادو تشکیل شده‌اند. کارت‌ها در چهار دسته‌ی Common، Rare، Epic و Legendary تقسیم شده‌اند که در ارزش و البته شانس پیدا کردنشان کاملا تاثیرگذار است.

Clash-Royale---1

شما با شروع بازی تنها تعداد کمی کارت در اختیار دارید و با پیشرفت در بازی، کارت‌های بیشتری آزاد می‌کنید. چند نوع صندوقچه در بازی وجود دارد که با گرفتن و باز کردنشان تعدادی کارت به شما داده می‌شود. پس از پیدا کردن کارت‌های جدید، باید تعدادی بیشتری از آن‌ها را جمع کرده و تراز کارت‌ها را بالا ببرید. به این ترتیب علاوه بر تنوع کارت‌ها، نیروهای قوی‌تری هم خواهید داشت. از بین تمامی این کارت‌ها تنها می‌توانید هشت کارت را به انتخاب خودتان در هر مبارزه در اختیار داشته باشید. انتخاب ترکیب‌های درست کارت‌ها و چیدن Deck‌ها (دسته‌ی کارت‌های‌تان) اهمیت بالایی در موفقیت‌تان دارد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

صندوق جادویی

در رویال کلش هفت مدل صندوق وجود دارد که ارزش و محتویات هرکدام متفاوت است. ساده‌ترین آن‌ها صندوق چوبی یا همان Free Chest است که حتی اگر اصلا بازی نکنید هر ۴ ساعت یکی از آن‌ها به شما داده می‌شود. البته تنها تا دو عدد از این صندوق‌ها را می‌توان به‌صورت همزمان داشت و باید حتما آن‌ها را باز کنید تا صندوق جدید بگیرید. صندوق‌های Crown Chest، نقره‌ای، طلایی، Giant، Magical و Super Magical هم انواع دیگر صندوق‌های بازی هستند که باید با بازی کردن آن‌ها را به دست آورید.

Clash-Royale---3

داخل هر صندوق علاوه بر کارت‌ها، مقداری طلا و معمولا تعدادی هم جم (Gem) وجود دارد. از طلا برای ارتقای تراز کارت‌ها استفاده می‌شود و با جم هم می‌توان سه سطح بالای صندوق‌ها را خرید یا صندوق‌های قفل را باز کرد؛ چون برای باز کردن هر صندوق، با توجه به نوع آن از ۳ تا ۲۴ ساعت زمان نیاز است. با پیروز شدن در نبردها بسته به شانس و البته احتمالات بازی یک صندوق به شما داده می‌شود. همزمان حداکثر می‌توانید ۴ صندوق داشته باشید. باید زودتر آن‌ها را باز کنید تا جای خالی برای صندوق‌های جدید آزاد شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نوبت حمله

نحوه مبارزات در کلش رویال کاملا با بازی‌ها قبلی سوپرسل متفاوت است. اولین نکته‌ای هم که به چشم‌تان می‌آید، اجرا شدن بازی به صورت عمودی روی صفحه نمایش موبایل است. پیش از این تمام بازی‌های سوپرسل به شکل عمودی اجرا می‌شدند و می‌شد از چند متری هم کسی که مشغول کلش آو کلنز بازی کردن بود را تشخیص داد. زمین بازی یک مستطیل است که هرکدام از بازیکنان در یک طرف آن قرار دارند. این زمین توسط یک خط به دو قسمت تقسیم شده.  در انتهای هر قسمت ساختمان اصلی و در دو طرف این ساختمان، دو برج دفاعی (Tower) وجود دارد. شما هیچ دخل و تصرفی در چیدمان این نقشه ندارید و این شکل همیشه ثابت است.  تمامی داشته‌‌ی شما در هر دست بازی، همان ساختمان اصلی، دو برج تیرانداز و هشت عدد کارت است. باید از ساختمان‌هایتان مراقبت کنید و در زمان صحیح و به درستی کارت‌های‌تان را به بیرون بکشید.

Clash-Royale---5

در بازی یک نوار بنفش رنگ تحت عنوان «مانا» (Mana) وجود دارد که فاکتور محدود کننده برای پیاده کردن نیروها است. به این ترتیب که برای استفاده از هر کارت به مقداری مانا نیاز دارید که بسته به نوع کارت از ۱ تا ۹ مانا متغیر است. هر دست از بازی به‌صورت معمول سه دقیقه طول می‌کشد. در دو دقیقه ابتدایی هر ۲.۸ ثانیه یک مانا به خط بنفش رنگ شما اضافه می‌شود. در یک دقیقه پایانی سرعت دو برابر شده و اضافه شدن یک مانا ۱.۴ ثانیه طول می‌کشد. حداکثر میزان خط مانا هم در بازی ۱۰ است. اگر در هر لحظه از زمان ۳ دقیقه‌ای هر مبارزه، یکی از بازیکنان موفق به تخریب کامل ساخت اصلی حریف شود، مبارزه تمام می‌شود. اما اگر این اتفاق رخ ندهد و همه چیز مساوی پیش رود، یک دقیقه دیگر هم به زمان اضافه می‌شود. این حالت Sudden Death نام دارد. اگر در این حالت حتی یک برجک را از دست دهید، شکست می‌خورید. اگر باز هم اتفاق خاصی رخ ندهد در پایان چهار دقیقه، بازی مساوی تمام می‌شود و هر دو طرف امتیاز و صندوقی دریافت نمی‌کنند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ارزش تراز

در کلش رویال چند فاکتور مهم وجود دارد. اولین مورد تراز است. بهترین راه افزایش تراز، باز کردن صندوق‌ها، ارتقاع سطح کارت یا دادن کارت به دیگر اعضای کلن است. با بالا رفتن تراز، میزان جان و قدرت ضربه‌ی برج‌ها و ساختمان اصلی شما بیشتر می‌شود. در نتیجه باید هرچه سریع‌تر تراز خود را بالاتر ببرید. البته بالا رفتن تراز به معنی مبارزه با حریف‌های قوی‌تر است.

عامل بعدی Gold یا همان طلای داخل بازی است که آن را هم می‌توانید از داخل صندوق‌ها، پیروزی در مبارزات و یا دادن کارت به دیگر اعضای کلن خود بدست آورید. از طلا برای ارتقای کارت‌ها و خرید کارت‌هایی که روزانه توسط بازی پیشنهاد می‌شود، استفاده می‌کنید. منبع بعدی جم است. جم‌ها یکی از اصلی‌ترین راه‌های پیشرفت در بازی است و آن‌ها را در دیگر بازی‌های سوپرسل هم دیده‌ایم. می‌توان جم‌ها را در کمترین مقدار از طریق صندوق‌ها و در مقدار زیاد با استفاده از پول واقعی به دست آورد.

Clash-Royale---6

تروفی‌هایی (Trophy) که می‌گیرید، سطح شما را در بازی مشخص می‌کنند. به‌غیر از کمپ تمرینی (Training Camp) که در ابتدای بازی و برای آموزش نحوه‌ی بازی کردن وارد آن می‌شوید، هشت منطقه دیگر وجود دارد که از تروفی ۰ آغاز و در نهایت به تروفی بالاتر از ۳۰۰۰ ختم می‌شوند. تروفی‌ها با بردن در مقابل حریفان بیشتر و با باخت کمتر می‌شوند. هر منطقه شکل ظاهری خاص خود را دارد که تمامی آن‌ها به سبک و سیاق دیگر بازی‌های سوپرسل و با المان‌های جذابی طراحی شده‌اند. منطقه‌ها کارت‌های مخصوص خود را دارند که تنها با قرار گرفتن در آن منطقه می‌توانید آن‌ها را دریافت کنید. برای مثال کارت‌های منطقه‌ی ۶ را نمی‌توان با پیروزی در منطقه‌ی ۵ بدست آورد. در کلش رویال باید حواس‌تان به همه چیز باشد تا بتوانید بهترین بالانس بین کارت‌ها، میزان طلا، میزان تروفی و تراز را برقرار کنید و تعداد پیروزی‌های‌تان بیافزایید.

Clash-Royale---9

مثل کلش آو کلنز، در کلش رویال هم می‌توانید با دیگر بازیکنان تشکیل یک کلن بدهید. در کلن‌ها می‌توان با هم‌تیمی‌ها تبادل کارت کرد و مبارزات دوستانه انجام داد. کل‌کل با دیگر دوستان به کنار، این بخش راه بسیار خوبی برای امتحان دسته‌های کارت (Deck) جدید است. در این بخش برد یا باخت تاثیری روی تراز یا تروفی شما ندارد. یک بخش TV Royale هم در بازی گنجانده شده که خود سوپرسل مبارزاتی را که بین نفرات برتر انجام می‌‌شود را برای تماشا روی این قسمت قرار می‌دهد. بازی‌کننده‌های تازه کار می‌توانند با دیدن این مسابقات بیشتر با کارت‌ها، استراتژی‌ها و شیوه‌های انجام بازی‌ها آشنا شوند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

سبک و سیاق قدیمی

راجع به گرافیک و صدا و موسیقی این بازی صحبت چندانی وجود ندارد. تقریبا همه چیز شبیه به همان بازی کلش آو کلنز است و نیروها از شکل ظاهری تا طراحی کاراکتر همان نمونه‌های آشنای قبلی هستند. بازی گرافیکی کاملا کارتونی و پر از رنگ و لعاب دارد که در ساعات اولیه بازی بسیار دلچسب و جذاب به نظر می‌رسند. با این حال با پیشرفت در بازی آنقدر درگیر خود بازی می‌شوید که دیگر توجه چندانی به گرافیک و صداگذاری نخواهید کرد؛ هرچند که سوپرسل مثل همیشه کار خود را در این بخش خوب انجام داده است.

Clash_of_Royale

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

آماده باشید

در مجموع می‌توان لقب جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین بازی سوپرسل را به کلش رویال داد.  احتمال اینکه کلش رویال در آینده از عنوان‌های قبلی این شرکت هم فراگیرتر شود وجود دارد. کاملا مشخص است که سوپرسل به یک شرکت پرتجربه در زمینه‌ی ساخت بازی‌های موبایلی تبدیل شده. با اینکه مدت زیادی از عرضه بازی نمی‌گذرد، سوپرسل تاکنون چند آپدیت برای کلش رویال عرضه کرده و نیروها و امکانات جدیدی را به بازی اضافه کرده است؛ نیروها و قدرت‌ها هم در این بروزرسانی‌ها، متعادل‌تر شده‌اند. اگر از آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌ای به بازی‌های سوپرسل نداشته‌اید و عناوین قبلی را بازی نکرده‌اید، کلش رویال را برای یک بار هم که شده امتحان کنید؛ احتمال اینکه شما هم به طرفداران آن اضافه شوید، کم نیست.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نام لاتین بازی: Clash Royale

تهیه‌کننده: Supercell

سازنده: Supercell

سبک: استراتژی

پلتفرم: iOS، Android

‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌

امتیاز: ۴/۵

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۷ دیدگاه
  1. Avatar یاشار

    سلام دوستان عزیز یاشار هستم ۳۷ سالمه از تهران
    با کمک کولیدرهاو الدرها ودوستانی که از این بستر اروم برای پیشرفتشون بهره میبرن یه کلن قوی
    ساختیم که دعوت میکنم از دوستانی که بازیشون جزو اولین یا دومین اولویت های فان(تفریح) زندگیشونه و
    هدفشون لذت بردن از بتل های سطح بالاتر تو کاپ های بالاس به ما ملحق بشن
    در کل کسانی که دوستدارن در ارامش و رفاقت بافعالیت مستمر(بالابردن کاپ.وار.رکوّست) بازیشون لذت ببرن
    اینجا همه به هم کمک میکنن که هرچه سریعتر باهم پیشرفت کنیم
    کلن خوب کلن قوی کلن رک پرکن کجاس همینجاس
    بتل دک تون توسط نرم افزار بررسی میشه )نرم افزارهای موردنیازرو دراختیارتون قرار میدیم)
    نسبت به شیوه بازیتون دک های کامل وقوی دراختیارتون گذاشته میشه
    درمورد وار جدید هم میدونی باید با۳۲کارت منحصربفرد ۴تا عرشه جنگی قوی درست کنیدبهترین هارو در اختیارتون قرار میدیم رک هاسریعاپر میشه اتک های وار زده میشه برای بهبود شیوه نبردبادک های پیشتهادی (بتل دوستانه) تمرین میکنیم بازی بااون دک دستتون بیاد
    درضمن تورنومنت برگزار میشه که میتونید پسوردشو در اختیار
    دوستانتونم قرار بدین اوناهم شرکت کنن جایزه بگیرید
    ادب و احترام متقابل مخصوصابادوشیزه های محترم
    موفقیت همیشه دستاورد کسانی که فعالیت مستمر دارن
    برای موفقیت وپیشرفت بازی … تلاش میکنن
    نام کلن : stylishhome
    تگ کلن: #PO2R2VQ
    لیدر کلن: VITAMIN K

  2. Avatar A-Z

    من وقتی که این بازی رو گرفتم اوایل اومدنش به بازار بود و واقعا قبول دارم که اون اوایل خیلی بازی مسخره ای بود؛ ولی توی این آپدیت های پی در پی اخیر واقعا بازی بی نظیری شده؛ به طوری که اصلا نمیتونم از بازی بیام بیرون؛ حتی اعتیادم رو به بازی بسیار بسیار معروف DotA2 از دست دادم!

    پیشنهاد میکنم اگر که قبلا این بازی رو داشتین و پاک کردین «حتما» دوباره بازی رو بگیرید و ببینید که چه تغییرات خیلی خیل اساسی ای رو داشته!

  3. Avatar csr racing

    از نظر من این بازی بسیار عالیست و یک ویژگی که در cocنبود این است که در صورت آفلاین بودن کسی به شما حمله نخواهد کرد که این واقعا عالیست و در کل از این بازی بسیار راضیم ودر جواب یکی از دوستان باید بگم یک پسر بچه ی ۷ساله نمیتواند خوب یا بد بودن بازی را تعیین کند البته منظورم با همه ی کسانی که این طور فکر میکنند هست.

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه