راهنمای خرید ریش‌تراش

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

اصلاح و مرتب کردن موهای صورت کار همیشگی آقایان است که باید بخشی از وقت خود را صرف آن کنند. از قرن‌ها پیش از ابزارهای تیزی مانند تیغ برای اصلاح صورت استفاده می‌شده است. کیفیت تیغ‌های اصلاح صورت هم با گذشت زمان تغییر کرده و با معرفی تکنولوژی‌های جدید، همواره شاهد معرفی انواع جدیدتری از تیغ اصلاح هستیم. شاید تیغ اصلاح قدیمی‌ترین و حتی پرطرفدارترین وسیله‌ی اصلاح صورت باشد اما نمی‌توان گفت بهترین وسیله است. تیغ اصلاح هرچقدر هم که با کیفیت باشد می‌تواند به پوست آسیب برساند. شاید در راستای همین مشکل بوده است که ماشین‌های اصلاح اختراع شدند. ماشین‌های اصلاح صورت به دو دسته‌ی تریمر و ریش‌تراش تقسیم‌بندی می‌شوند. تریمرها قابلیت اصلاح از ته را ندارند اما ریش‌تراش‌ها که به آن‌ها «شیور» (Shaver) هم می‌گویند برای اصلاح از ته طراحی شده‌اند.

اولین ریش‌تراش برقی در سال ۱۹۳۰ توسط Jacob Schick طراحی و ساخته شد. مزیت ماشین اصلاح نسبت به تیغ این بود که احتیاجی به کف ریش‌تراشی نداشت و بنابراین برای اولین بار قابلیت اصلاح صورت در حالت خشک امکان‌پذیر شده بود. ماشین‌های اصلاح صورت به‌عنوان جایگزینی برای تیغ معرفی شدند، اما سال‌ها طول کشید تا مردم به استفاده از ریش‌تراش برقی روی بیاورند. رمینگتون و فیلیپس اولین تولیدکنندگان ماشین‌های اصلاح برقی بودند. فیلیپس با طراحی اولین ریش‌تراش چرخشی، از همان ابتدا ابداعی بزرگ برای اصلاح موهای صورت از ته داشت و تا امروز این نوع طراحی با موفقیت ادامه داشته است. در طول سال‌ها، مکانیزم برش مو توسط تیغه‌های ریش‌تراش تغییرات بزرگی داشته است. به‌طورکلی ریش‌تراش‌ها دارای یکی از دو نوع تیغه‌ی چرخشی و فویلی هستند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شوید.

خرید محصول از دیجی‌کالا

مشاهده‌ی تمام ریش‌تراش‌ها

چرخشی یا فویلی

تیغه‌ی ریش‌تراش را می‌توان مهم‌ترین بخش آن دانست. همان‌طور که گفته شد ماشین‌های اصلاح از لحاظ تیغه به دو نوع چرخشی و نوسانی (فویلی) تقسیم‌بندی شده‌اند. هرکدام از این دو نوع ریش‌تراش طرفداران مخصوص به خود را دارند و نمی‌توان به‌صراحت گفت که کدام نوع بهتر است. معتبرترین شرکت تولیدکننده‌ی ریش‌تراش‌های چرخشی فیلیپس است. در این زمینه فیلیپس در کنار خود رقیب قدرتمندی نمی‌بیند و از میان شرکت‌های معتبر تنها رمینگتون را می‌توان نام برد. اما تولیدکنندگان ریش‌تراش‌های فویلی متنوع‌تر بوده و معروف‌ترین آن‌ها پاناسونیک و براون هستند. سر ریش‌تراش از یک یا چند تیغه به همراه پوششی فلزی روی تیغه‌ها تشکیل‌شده است. ریش‌تراش‌های چرخشی عموماً سه تیغه هستند و ریش‌تراش‌های فویلی از یک تا پنج تیغه دارند.

راهنمای خرید ریش تراش - ریش‌تراش

خرید محصول از دیجی‌کالا

مشاهده‌ی ریش‌تراش‌های فویلی

راهنمای خرید ریش تراش - ریش‌تراش

خرید محصول از دیجی‌کالا

مشاهده‌ی ریش‌تراش‌های چرخشی

هرکدام از شرکت‌های تولیدکننده‌ی ریش‌تراش مدعی هستند که از تکنولوژی مخصوص خود در طراحی تیغه استفاده می‌کنند. تیغه‌های ریش‌تراش‌های چرخشی فیلیپس دو لبه هستند که یک تیغه مو را بلند کرده و دیگری آن را قطع می‌کند. تیغه‌های V شکل آخرین نوآوری فیلیپس در زمینه‌ی طراحی تیغه است. در جدیدترین ریش‌تراش‌های پاناسونیک هم از تیغه‌های تیز شده با فناوری نانو و زاویه‌ی برش بهینه‌ی ۳۰ درجه استفاده شده است.

راهنمای خرید ریش تراش - ریش‌تراش

پوشش فلزی روی تیغه‌ها هم اهمیت زیادی دارد. این پوشش باید به‌گونه‌ای باشد که موهای خیلی کوتاه یا بلند و حتی موهای خوابیده‌ی زیر گردن را به سمت تیغه‌ها هدایت کند. فلز فویلی ریش‌تراش‌های براون دارای سوراخ‌های لانه‌زنبوری است که موهای صورت را در هر جهتی که باشند، گیر می‌اندازد. پاناسونیک در مدل‌های بالا رده‌ی خود از رول‌های لغزان روی سری ریش‌تراش استفاده می‌کند تا پوست دچار التهاب نشود. فیلیپس نیز پوشش روی تیغه‌های سری ۷۰۰۰ خود را توسط ذرات ریزی پوشش داده تا برای پوست‌های حساس مناسب‌تر باشد.

راهنمای خرید ریش تراش - ریش‌تراش

سطح صورت صاف نیست و دارای انحناهایی در قسمت‌های مختلف مثل چانه و گردن است. هنگام حرکت سر ریش‌تراش روی صورت باید همه‌ی قسمت‌های تیغه روی صورت قرار داشته باشد تا کار اصلاح سریع‌تر انجام شود. برای این منظور تیغه‌ها باید شناور باشند و در جای خود حرکت بکنند. شرکت‌های تولیدکننده ریش‌تراش، مانور زیادی روی قابلیت‌های حرکتی سر ریش‌تراش‌های خود می‌دهند. قابلیت حرکت سر ریش‌تراش تأثیر زیادی روی سرعت و راحتی اصلاح صورت دارد. هرچقدر آزادی حرکت سری بیشتر باشد قیمت ریش‌تراش هم بالاتر می‌رود. در ماشین‌های ریش‌تراش میان رده تنها تیغه‌ها حرکت می‌کنند اما در تولیدات بالارده‌ی شرکت‌ها علاوه بر تیغه‌ها، سر ریش‌تراش هم از گردن قابلیت حرکت دارد. بعضی از شرکت‌ها مانند براون نیز برای سر ریش‌تراش‌های خود موتور لرزشی تعبیه کرده‌اند تا با سرعت بیشتری کار اصلاح انجام شود.

راهنمای خرید ریش تراش - ریش‌تراش

خشک یا مرطوب

اولین ریش‌تراش‌ها برای اصلاح صورت در حالت خشک طراحی شده بودند؛ اما امروزه ماشین‌های اصلاحی وجود دارند که در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و می‌توان از آن‌ها در حالت خشک و مرطوب استفاده کرد. توجه داشته باشید مقاومت در برابر نفوذ آب درجه‌بندی دارد و باید به توصیه‌های شرکت سازنده در این زمینه توجه کرد. کمترین میزان مقاومت مربوط به ریش‌تراش‌هایی است که می‌توان سرشان را زیر شیر آب گرفت و شست. البته اکثراً سر ریش‌تراش قابل جدا شدن است و در این‌گونه موارد بهتر است سری را از ریش‌تراش جدا کرده و شست. تعدادی از ماشین‌های اصلاح هم هستند که می‌توان آن‌ها را زیر شیر آب شست اما نباید کاملاً در آب فرو برده شوند یا در حالت خیس استفاده شوند. ماشین‌های خشک و مرطوب هم که از اسمشان معلوم است برای چه منظوری ساخته شده‌اند. این ماشین‌ها هم مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارند اما بهتر است زیر دوش استفاده نشوند. بیشترین مقاومت در برابر آب را ریش‌تراش‌هایی دارند که شرکت سازنده آن‌ها را کاملاً ضد آب معرفی می‌کند و می‌توان با خیال راحت در حمام و حتی زیر دوش از آن‌ها استفاده کرد.

راهنمای خرید ریش تراش - ریش‌تراش

توجه داشته باشید که استفاده از ماشین اصلاح خیس در حالت متصل به شارژر خطرناک است. به همین دلیل شرکت‌های معتبر تولیدکننده‌ی ماشین‌های اصلاح روی تولیدات ضد آب خود مداری قرار می‌دهند که در حالت متصل به برق کار نکند و ایمنی کاربر حفظ شود.

برق یا باتری

ماشین‌های اصلاح صورت انرژی خود را از برق یا باتری تأمین می‌کنند. باتری‌ها به دو نوع قابل شارژ و غیرقابل شارژ تقسیم‌بندی می‌شود. هرکدام از این منابع انرژی مزایا و معایب خاص خود را دارند. اگر ریش‌تراش تنها با برق کار کند، همیشه باید نزدیک یک پریز برق کار اصلاح را انجام داد. البته موتورهای که با برق مستقیم کار می‌کنند عموماً دور موتور بالایی دارند و موها را با قدرت بیشتری قطع می‌کنند. اکثر ماشین‌های اصلاح جدید دارای باتری قابل شارژ هستند. باتری‌های قابل شارژ قیمت ماشین اصلاح را بالا می‌برند اما در مقایسه با باتری‌های غیرقابل شارژ که باید مرتباً تعویض شوند، هزینه‌ی نهایی کمتری دارند و البته محیط‌زیست را هم کمتر آلوده می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد نوع باتری است که در ریش‌تراش استفاده شده است.

راهنمای خرید ریش تراش - ریش‌تراش

خرید محصول از دیجی‌کالا

مشاهده‌ی ریش‌تراش‌های باسیم (فاقد باتری)

خرید محصول از دیجی‌کالا

مشاهده‌ی ریش‌تراش‌های بی‌سیم غیرقابل شارژ

خرید محصول از دیجی‌کالا

مشاهده‌ی ریش‌تراش‌های بی‌سیم قابل شارژ

باتری‌های قابل شارژ بر اساس نوع الکترود و الکترولیتشان تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع باتری‌های قابل شارژی که در ماشین‌های اصلاح استفاده می‌شوند عبارت‌اند از باتری «نیکل – کادمیم» (NiCd)، «نیکل هیدرید فلز» (NiMH)، «لیتیوم یون» (Li-ion) و «لیتیوم یون پلیمر» (Li-ion polymer) یا لیتیوم پلیمر. باتری نیکل هیدرید فلز شبیه باتری نیکل کادمیم است اما ظرفیت آن دو تا سه برابر بیشتر است. این دو نوع باتری دارای «اثر حافظه» هستند و در صورتی که قبل از شارژ مجدد، کاملاً تخلیه نشوند مقداری از ظرفیت خود را از دست می‌دهند. اما باتری‌های لیتیوم یون این مشکل را ندارند و بهتر است قبل از تخلیه‌ی کامل شارژ شوند. علاوه بر این برای شارژ سریع باتری‌های لیتیوم یون می‌توان از جریان بالاتری استفاده کرد. این نوع باتری‌ها هنگام تخلیه‌ی شارژ، افت ولتاژ بسیار کمی دارند، به همین دلیل برای استفاده در لوازم الکتریکی حساس مثل موبایل بسیار مناسب‌اند. باتری لیتیوم یون پلیمر نسل جدید باتری‌های قابل شارژ هستند که البته به آن‌ها لیتیوم پلیمر هم گفته می‌شود. این باتری‌ها همان خصوصیات مثبت باتری لیتیوم یونی را دارند با این تفاوت که سبک و شکل‌پذیر هستند و برای استفاده در گوشی‌های تلفن همراه بسیار مناسب‌اند.

راهنمای خرید ریش تراش - ریش‌تراش

زمان شارژ شدن ریش‌تراش‌های دارای باتری نیکل هیدرید فلز (NiMH)، بیش از ۸ ساعت است و بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه شارژدهی دارند. اما ریش‌تراش‌های دارای باتری لیتیوم یونی (Li-ion) عموماً بین ۱ تا ۲ ساعت شارژ کامل می‌شوند و پس از آن در حدود یک ساعت شارژدهی دارند. از همین‌جا می‌توان حدس زد که ریش‌تراش‌های دارای باتری لیتیوم یون قیمت بالاتری دارند و تولیدات بالا رده‌ی شرکت‌ها، دارای این نوع باتری هستند. پایه‌ی شارژ کاربردی‌ترین وسیله‌ای است که همراه یک ماشین اصلاح ارائه می‌شود. بدون وجود پایه‌ی شارژ، آداپتور را باید مستقیماً به ریش‌تراش وصل کرد. پایه‌های شارژ هم انواع و اقسام فراوانی دارند و از پایه‌های معمولی تا پایه‌های مجهز به سیستم شستشو را شامل می‌شوند. تعدادی از شرکت‌های معتبر همراه ریش‌تراش‌های بالا رده‌ی خود یک پایه‌ی شستشو نیز ارائه می‌دهند. این پایه علاوه بر اینکه باتری را شارژ می‌کند، به کمک محلول شستشوی خود، تیغه‌ها را به شکل خودکار شست وشو می‌دهد. وجود پایه‌ی شستشو قیمت ریش‌تراش را بالا می‌برد، به همین دلیل شرکت‌ها مدل‌های بالارده‌ی خود را عموماً در دو حالت با پایه و بدون پایه عرضه می‌کنند.

راهنمای خرید ریش تراش - ریش‌تراش

امکانات دیگری مانند صفحه‌نمایش، قابلیت تنظیم سرعت موتور و نوع خط زن در ماشین‌های اصلاح مختلف متفاوت هستند و وجود هرکدام از آن‌ها قیمت ریش‌تراش را بالا می‌برد. صفحه‌نمایش عموم ریش‌تراش‌ها درصد شارژ باقی‌مانده را نشان می‌دهد. در بعضی ماشین‌های اصلاح می‌توان سرعت موتور را بسته به ضخامت موها کم‌وزیاد کرد و در بعضی دیگر خود ماشین اصلاح این کار را انجام  می‌دهد. خط‌زن‌ها هم یا به خود ریش‌تراش وصل هستند یا باید روی سری ریش‌تراش نصب شوند. امکانات جانبی ماشین‌های اصلاح تأثیر زیادی روی قیمت آن‌ها می‌گذارد اما به‌طورکلی هرکسی با توجه به بودجه‌ی خود و امکاناتی که مدنظر دارد می‌تواند ریش‌تراشی مناسب استفاده‌ی روزانه انتخاب کند.

خرید محصول از دیجی‌کالا

مشاهده‌ی تمام ریش‌تراش‌ها

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸ دیدگاه
  1. Avatar احسان

    من میخوام یه ماشین اصلاح چرخشی با قابلیت استفاده زیر دوش با تیغه های خود تیز شونده با قابلیت شارژ سریع و زمان شارژ حداقل و زمان استفاده حداکثر که استند شارژ هم داشته باشه بخرم اما نمیتونم با این جزئیات فیلتر کنم در صورتی که همه این مشخصات در محصولات ثبت شده ولی امکان فیلتر بر اساس اونها وجود نداره. میشه کمک کنید؟

  2. Avatar Mehdi

    سلام. من همیشه ته ریش میزارم. کسی میتونه بگه بهترین ریش تراش برای ته ریش چیه؟ و اینکه صداش طوری نباشه مغزم بره و صورت رو زخمی نکنه و راحت بزنه

  3. Avatar محسن

    سلام پوست صورت من به ماشین ریش تراش حساسه من یه ماشین اصلاح سر وصورت میخوام که چندکاره باشه از جمله مو زن بینی و کوتاه کن ابر داشته باشه تو چندتا ازسایتهاچند نمونه دیدم اما خوب و بدش را نمیدونم از شما دوستان عزیز یه راهنمائی میخوام خیلی ممنون

  4. Avatar علی

    من یه ماشین ریش تراش ۳تیغ تو رنج قیمت ۴۰۰تا ۵۰۰ میخوام ولی نمیدونم کدوم مارک کارایی بهتری داره میشه راهنمایی کنید

  5. Avatar هومن

    من میخواستم یه ماشین اصلاح بگیرم فقط بین دو نوع سری سه تیغه و فویلی موندم که کدومش بهتر و کارایی بیشتری داره.لطفا راهنمایی کنید

    1. Avatar مسعود

      سه تیغه بهتره. سریع و تمیز تر میزنه، حساسیت کمتری هم داره. البته فویلی هم خوبه. ولی به شخصه ۳ تیغه رو ترجیح میدم.

  6. Avatar AMIRHN

    یه سوال… از این ماشین ها برای اصلاح سر هم میشه استفاده کرد؟ منظورم سرهایی هستش که کاملا بدون مو هستنند؟

    1. Avatar مسعود

      نه، برای اصلاح سر بهتره از ماشین های مخصوص خودش استفاده بشه. چون ممکنه تمیز درنیاد یا کارایی ماشین پایین بیاد.

  7. Avatar نیما

    اقا درسته که ماشین اصلاح چرخشی فیلیپس صورتو میسوزونه دچار سیاه شدن یوست میه؟

    1. Avatar مسعود

      چند هفته ی اول ممکنه حساسیت به وجود بیاره، اما بعد از مدتی پوست کاملا عادت میکنه و هیچ مشکلی به وجود نمیاره.

  8. Avatar لیلا

    سلام کسی ماشین ریش تراش مارک ویکتور داره یا میشناسه؟کیفیتش چطوره؟

    1. Avatar علی

      سلام این مارک آلمانی اصل هست اینجا اصلا گیر نمیاد فقط دبی یا قشم باشه شاید

      ولی از لحاظ کارایی و اصلاح صورت فوق العاده عالیه من از دبی خریدم واقعا راضیم

  9. Avatar هما

    سلام دوستان . من میخوام یک ماشین اصلاح باکیفیت بخرم. میشه لطفا راهنماییم کنید که چه مارکی خوبه؟ سپاس

    1. Avatar لیلا

      برای افراد جوان تا ۵۰ سال پاناسونیک خوبه برای سن بالاتر مارک فیلیپس

    2. Avatar گشتاسب

      سلام عزیزم فیلیپس خوبه بخر ایشالا خیرش رو ببینی

    3. Avatar hossein

      بالا رو بخون

  10. Avatar سعيد

    عالی بود

  11. Avatar reza ch

    خیلی عالی و مفید بود ممنون 🙂
    اگه امکانش هست برند Andis هم به سایت دیجی کالا اضافه کنید واقعا جاش خالیه
    این برند آمریکایی هستش و خیلی معروفه کارشم عالی و بی نقصه
    Andis T-Outliner Blackout T-Blade Trimmer 05110
    این مدلی که نوشتم جز جدیدترین و بهترین مدل این برند هستش .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه