اولین اسکنر پوشیدنی مغز به کشف اسرار افراد نابغه کمک می‌کند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
اسکنر

دانشمندان برای اولین بار یک اسکنر پوشیدنی مغز ساخته‌اند که با آن می‌توانند فعالیت‌های درون مغز را هنگامی که فرد در حال حرکت است، ثبت کنند. این تیم می‌خواهد از این دستگاه برای بررسی استعداد خارق‌العاده‌ی نابغه‌ها مثل حافظه‌ی بی‌نقص یا مهارت‌های ریاضی استفاده کند.

تمام تکنیک‌های فعلی برای اسکن کردن قسمت‌های عمیق‌تر مغز نیاز به این دارند که فرد کاملا ساکن باشد. این برای فعالیت‌هایی که می‌توانیم مشاهده کنیم، محدودیت ایجاد می‌کند. اما این اسکنر جدید محققان را قادر می‌سازد تا رفتار مغز را در زندگی عادی مطالعه کنند و در عین حال درک بهتری از لرزش‌های بیماری پارکینسون و تاثیر شیوه‌های درمانی برای حمله‌های قلبی به دست بیاورند.

این تیم تکنولوژی‌شان را روی چهار نفر هنگام صحبت و حرکت آزادانه امتحان کردند. تصاویر تولید شده مشابه تصاویر اسکنرهای عادی بودند.

این تکنولوژی به پزشکان امکان می‌دهد تا پس از یک آسیب یا سکته‌ی مغزی بتوانند چند بار از مغز اسکن بگیرند. به عنوان مثال می‌توانند بفهمند کدام روش درمانی یا چه دوزی از دارو بهتر جواب می‌دهد و چه چیزی در مغز تغییر می‌کند.

این تیم به خصوص به اسکن مغز کسانی علاقه دارد که مهارت‌های خارق‌العاده‌ای دارند مثلا نابغه‌هایی که به اوتیسم مبتلا هستند. یکی از اعضای این تیم می‌گوید: «نابغه‌هایی وجود دارند که هنرمندان و موسیقی‌دانان شگفت‌انگیزی هستند. از طرف دیگر کسانی هستند که بر اثر حادثه یا دعوا به سرشان ضربه می‌خورد و ناگهان مهارت فوق‌العاده‌ای در ریاضیات به دست می‌آورند.»

اسکن کردن مغز چنین افرادی هنگامی که مشغول انجام مهارت‌هایشان هستند می‌تواند به محققان کمک کند تا قسمت‌هایی را که مسوول این استعدادهای خارق‌العاده هستند، تشخیص دهند.

منبع: New Scientist

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه