واکنش اپل و گوگل به رسوایی یاهو چه بود؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

دیروز خبرگزاری «رویترز» یک خبر مهم را منتشر کرد: «یاهو در سال ۲۰۱۵ به کمک یک نرم‌افزار، به نمایندگی از دولت آمریکا، ایمیل میلیون‌ها کاربر را به‌طور مخفیانه تجسس کرده است.» در این میان اپل، گوگل و چند شرکت دیگر واکنش نشان داده‌اند و گفته‌اند که دستان‌شان پاک است و هرگز چنین کاری نمی‌کنند. در ادامه بیشتر بخوانید.

رویترز با یک بمب خبری در مورد یاهو، یک بار دیگر موضوع امنیت اطلاعات کاربران و اعتماد آن‌ها به شرکت‌ها را به بحث داغ رسانه‌ها تبدیل کرد. گزارش رویترز حاکی از این است که یاهو از طرف دولت آمریکا و از طریق یک نرم‌افزار ویژه، همه‌ی ایمیل‌ها را در لحظه اسکن می‌کرد و به دنبال یک سری کلمات کلیدی خاص می‌گشت. یاهو این موضوع را انکار نکرده و می‌گوید: «یاهو یک شرکت تابع قانون است و بر اساس قوانین ایالات متحده‌ی آمریکا عمل می‌‎کند.»

2016_09_22-YAHOO-HACKED_homepage-3-21840368607

بر اساس آن‌چه تا این لحظه می‌دانیم، تک‌تک ایمیل‌های کاربران یاهو به‌طور مخفیانه و در لحظه به‌وسیله‌ی ماموران ایالات متحده مورد تجسس قرار می‌گرفت. این موضوع پرسش بزرگ‌ دیگری را ایجاد می‌کند:

آیا دولت آمریکا از شرکت‌های دیگر هم چنین درخواستی را داشته است؟ در مورد اپل، گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و توییتر صحبت می‌کنیم.

همه‌ی شرکت‌ها نام‌برده هرگونه عملیات مشابه را انکار کرده‌اند. بیایید با هم مرور کنیم:

اپل همیشه موضعی جدی و سرسختانه در قبال «حریم خصوصی» دارد. این شرکت به Buzzfeed News گفت: «ما هرگز درخواستی از این نوع را دریافت  نکرده‌ایم. اگر چنین درخواستی صورت بگیرد ما با آن  مخالفت کرده و موضوع را در دادگاه پی می‌گیریم.»

گوگل هم پاسخ مشابهی داده. یک سخنگوی گوگل به وب‌سایت Business Insider‌ گفت: «ما هیچ‌وقت با درخواستی این‌چنینی مواجه نشدیم؛ اگر هم می‌شدیم پاسخمان «به‌هیچ‌وجه» بود.»

مایکروسافت به وب‌سایت Vocative گفت: «ما هرگز در ماجرایی که با اسکن ترافیک ایمیل‌ها در ارتباط باشد (مشابه آن‌چه درباره‌ی یاهو گزارش شده) دخالت نداشته‌ایم.» البته نویسنده‌ی Vocative نقطه‌نظر جالبی درباره‌ی گفته‌ی سخنگوی مایکروسافت دارد. او می‌گوید مایکروسافت نگفت که تا حالا با چنین درخواستی روبرو نشده. بنابراین می‌شود استنباط کرد که احتمالا چنین درخواستی انجام شده و شاید مایکروسافت آن را رد کرده است.

فیسبوک هم واکنش واضحی انجام داد. این شرکت به وب‌سایت Vocative گفت: «فیسبوک هرگز درخواستی مشابه آن‌چه که در گزارش آمده از هیچ دولتی دریافت نکرده؛ اگر هم این اتفاق بیفتد با آن مبارزه می‌کند.»

توییتر هم از طریق BuzzFeed اظهارنظر کرد: «ما هرگز چنین درخواستی نداشته‌ایم و اگر داشته باشیم در دادگاه آن را مطرح می‌کنیم.»

گروه‌های مدافع حقوق افراد به‌شدت اقدام یاهو را محکوم کرده‌اند. اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا (ACLU) اعلام کرده که تجسس پنهانی کاملا خلاف قانون اساسی آمریکا است و اصلاحیه‌ی چهارم قانون اساسی آمریکا را نقض می‌کند. این اصلاحیه، جست‌وجوی بی‌دلیل و بدون اجازه را غیرقانونی اعلام می‌کند. «پاتریک تومی» (Patrick Toomey)، وکیل کارکشته، می‌گوید: «واقعا ناامیدکننده است که یاهو چالش مقابله با این دستور دولتی را به جان نخرید. مشتریان از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی انتظار دارند که در مقابل خواسته‌های جاسوسی [دولت‌ها] به دادگاه شکایت ببرند.»

mayer

«مریسا مایر» از سال ۲۰۱۲ مدیر عامل شرکت یاهو است

بیشتر بخوانید:

مریسا مایر؛ رهبر سخت‌کوشی که نتوانست یاهو را نجات دهد

یاهو؛ سرگشته در تودرتوی زمان 

بر اساس گزارش رویترز، نرم‌افزار مورد نظر در سال ۲۰۱۵ ساخته شده بود و بدون اطلاع تیم امنیتی یاهو پیاده‌سازی شد. جالب این‌جاست که تیم امنیتی یاهو چند هفته پس از فعال شدن نرم‌افزار، فکر کردند که ایمیل‌های یاهو هک شده است. «الکس استاموس» (Alex Stamos)، مدیر بخش امنیت یاهو، سر همین ماجرا آن موقع استعفا داده بود. آقای استاموس در حال حاضر در شرکت فیسبوک مشغول به کار است.

این اولین باری نیست که در هفته‌های اخیر موضوع امنیت یاهو به تیتر رسانه‌ها راه پیدا کرده. این شرکت که حالا قرار است به قیمت ۴٫۸ میلیارد دلار به «ورایزن» (Verizon) فروخته شود، یک ماه پیش بر سر قضیه‌ی هک شدن اطلاعات کاربران خبرساز شده بود. حدودا یک ماه پیش اعلام شد که در سال ۲۰۱۴ اطلاعات ۵۰۰ میلیون کاربر در بزرگ‌ترین هک تاریخ دزدیده شد. آن موقع، یاهو هکرهای دولتی را محکوم کرد.

‌‌‌

نظر شما درباره‌ی وقایع اخیر چیست؟ آیا می‌توانیم به قول اپل و گوگل و مایکروسافت در حفاظت از داده‌های مهم‌مان اعتماد کنیم؟

منبع: Business Insider

‌‌‌

telegram_ad2_1

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar محمد زرين

    کلا بنا به تجربم و کارم و تحصیلاتم هیچ چیزی امن نیست هیچ کسی نمیتونه بگه من همچین کاری نمیکنم همش سیاست تمام فعالیت محیط مجازی track میشه همان گونه که در محیط واقعی تمام فعالیت ها زیر نظر چه بشر و چه خداوند میشه .عجیبه هنوز یه عده اعتماد میکنن به حرف . تمام اینکار ها امن سازی و پنتستینگها فقط برای کاهش نفوذ هست و نه بیشتر فقط از لحاظ روانی اعتماد میدن شما ۸۰ میلیون ادمو ببین بینشون یکی پیدا میشه که دستررسی لازمه رو داره به اون چیزی که ۸۰میلیون ادم ندارن نمونش اکسپلویت شلشال چندین سال یه عده دستررسی داشتن اخرش فهمیدن اومدن پچ کردن . دست بالا دست زیاده

  2. Avatar مجتبی طاهری

    باید از دیدگاه کلان به این موضوع نگاه کنیم
    خودمون رو گول نزنیم
    همه این امپراطوری ها به این دلیل وجود دارند که مردم جهان رو در یک سلطه نگه دارند. اون هم بر اساس نظریه هایی که سیاستمداران و روانشناسان و جامعه شناسان دولتی شون تعریف کردند.
    خیلی از رفتارهای گوگل و اپل و فیسبوک و امثال اینها نشون میده که به هدفی، دائما در حال کامل کردن اطلاعات خودشون در مورد شما هستند.
    عده ای که به عنوان ساده انگار شناخته میشن و برای همه پدیده ها تعاریف ساده ای ارایه میدن، میگن که شما توهم توطئه دارید، و وقتی با مثال و دقیق براشون میگی که این شرکت ها همچین اطلاعاتی رو واسه چی میخان، یا چرا هی جمع آور ی میکنن؟ جوابی ندارند.
    شاید برخی بگن فقط مردم آمریکا و اروپا در معرض این جمع آوری هستن و مثلا اطلاعات من رو میخان چیکار، جواب واضحه:
    تجارت پرسود بی نظیر
    حتی اگر این مقوله کوچیک رو کنار بگذاریم، همون بحث کنترل تمام مردم جهان، عقاید آخر الزمانی (راجب عقاید صهیونیسم مسیحی و حتی فیلم های هالیوود کمی مطالعه لطفا) و سایر نظریاتی که میگن بجر مردم خودمون باید کل جهان رو مثل یک دهکده تحت سیطره داشه باشیم، اینها همه رو کنار هم میزاریم
    یک پازل بی نظیر میشه
    فقط کمی مطالعه دیدگاه شما رو باز میکنه

    سوال بعدی
    چرا لینوکس با اینکه امن تر و پایدار تر بود سیستم عامل غالب جهان نشد
    چرا موتور های جستجوی دیگه ای که مثل آلتاویستا، یاهو و … قبل از گوگل بودن موفق نشدن؟
    چرا شبکه های اجتماعی دیگه؟؟؟
    چرا شرکت هایی ناگهان با یک اقبال بسیار بزرگ روبرو میشن؟
    در جواب باید بگیم که افرادی بودن که ایده های بهتری داشتند و میتونستند بهتر از این شرکتهای بزرگ فعلی باشن ولی چون به این تفکر باج ندادن، باهاشون همکاری نکردند، و … به دلایل مشابه، حمایتی دریافت نکردن و شرکت بزرگ نشدن
    خیلی ساده لوحانه است که فرض کنیم مثلا فیسبوک با طراحی یک بچه دانشگاهی، ناگهان اینقدر بزرگ و همه گیر شد، همه داستان زاکربرگ و موفقیها و …. خوندیم. ولی بیاید ساده لوح نباشیم. اگر واقعا زاکر برگ، به تفکر کنترلگر جواب مثبت نمیداد، ما الان یک فیسبوک این شکلی نداشتیم. چون حمایتی دریافت نمیکرد. مطمینا شرکتهای این چنینی بدون حمایت این چنینی نمیشدن

    ممنون که خوندید

  3. Avatar امیر

    گوگل که بیشتر درامدش از فروش اطلاعات کاربران به سازمانهای دولتی هستش. کل نرم افزارهای گوگل نرم افزارهای جاسوسی هستن و کتابهای زیادی هم در این باره نوشته شده.
    نمونش همین جستجو داخل گوشی های کاربران برای نرم افزار ایکس مود و فروش لیست کاربران به سوپرسل که موجب بن شده تعداد زیادی از اکانتها شد.
    جالبه روی خیلی از گوشی ها از جمله گوشی خودم یه پیغام از طرف گوگل اومد که ایکس مود نرم افزار مخربه و باید حذف بشه و چند روز بعد تمام اکانتها بن شدن و بعد گوگل هم زد زیر همه چی که نه من همچین کاری نکردم.
    شما وقتی از ابزارهای گوگل استفاده میکنی گوگل برای شما یه شخصیت مجازی میسازه ، چیزهایی رو که سرچ میکنه جز علایق شما قرار میده، اولین جایی رو که با گوگل ارث نگاه میکنی محل زندگی شما قرار میده و اولین اسم و فامیلی رو که تو گوگل سرچ میکنی و هیچ نتیجه ای پیدا نمیکنی اسم و فامیلت قرار میده البته از رو ایمیل هم بر میداره اسم و فامیل رو برای افرادی که رو ایمیل مینویسن ، از طریق ایمیل و گوگل پلاس و شماره های داخل تلفنت افراد خوانواده و دوستات رو پیدا میکنه و اسم شما رو هم از رو گوشی اونها و خیلی اطلاعات دیگه که یه پروفایل حجیم میشه برای شما و این اطلاعات رو میفروشه به سازمانهای جاسوسی ، حتی جدیدا با قابلیت قفل اثرانگشت اثر انگشت شما رو هم به دست میاره و خیلی اطلاعات دیگه که بهتره برید یکم مطالعه کنید در موردش.

  4. Avatar مرتضی

    اگر بخوایم بگیم که ادعای سایر شرکت ها در مورد حفظ اطلاعات درسته، حرف ساده لوحانه ای زدیم.
    این شرکت ها در بستر آمریکا و نظارت بزرگترین تشکیلات اطلاعاتی جهان یعنی CIA و امثالهم رشد کردند و بدیهیه خودشون رو وامدار این تشکیلات بدونن.
    و از اونجا که دونستن اطلاعات محرمانه تمام مردم دنیا جزئی از سیاست های رده بالای دولت آمریکا (یا شاید هر کشور دیگه ای) محسوب میشه، پس طبیعیه در جهت خدمت به کشورشون این اطلاعات رو در اختیار دولت قرار بدند.
    و البته همیشه باید بازار رسانه ها هم داغ باشه و هر از گاهی امثال اسنودن و خبرایی شبیه به این منتشر میشه که یه عده شرکت دوباره یادآوری کنن “ما اطلاعات شما رو در اختیار کسی قرار نمیدیم”
    حالا اینکه چرا این سری قرعه‌ی افشا به نام یاهو افتاد، مشخص نیست!

  5. Avatar محمد

    فاتحه ی یاهو خونده ست!

  6. Avatar فرخ کاردان

    ما مجبور به اعتمادیم! هر شرکت هر حرفی از حریم خصوصی میزنه قابل اطمینان نیس و به دلیل وابستگی شدید ما به تکنولوژی مجبوریم که اعتماد کنیم.
    بازی پوکیمون گو رو در نظر بگیرید، شما رو مجبور میکرد به نقاط مختلف (صرفاً دلخواه سازنده) بروید و تصویر برداری کنید! این بازی به بسیاری از برنامه ها از جمله موقعیت یاب، دوربین، میکروفون و … دسترسسی کامل داشت. قضاوت با شما!

  7. Avatar EA

    همه شون دستشون تو یه کاسه است، با این همه امنیت مگه میشه یه خبر الکی درز کنه؟ خودشون میان از قصد انتشار میدن که بگن این بده بقیه شون خوبن مردمم اگه ساده باشن گول میخورن میگن آره امنیت فیسبوک و اپل چقد زیاده!!! همه اونایی که ایفون دارن الان اسکن اثر انگشتشون کجاست بنظرتون؟؟ هم عکساشون هست “اتوماتیک با اثر انگشت گرفته شده” و هم اثر انگشتشون، به نتم که وصلن..توی بانک اطلاعاتی شرکت ذخیره است و سازمان حتما بهشون دسترسی داره..حتما یه روزی به کارشون میاد

  8. Avatar ایمان

    در مورد گوگل حداقل میتوم با اطمینان بگم که همین الان هم دارن این کار رو میکنن
    البته در ظاهر طبیعت کارشون اینه که همه چیز رو بررسی کنند
    که مثلا با داشتن تاریخچه جستجوی شما نتایج مرتبط یا تبلیغات مرتبط نشون بدن
    که مثلا با خوندن ایمیل های شما تبلیغات مرتبط در جیمیل نشون بدن
    که مثلا با راه اندازی شبکه های اجتماعی، اسم، فامیل، علایق، سلایق، ارتباطات و همه چیز شما رو بدونن
    که مثلا با اجباری کردن ارسال اطلاعات مکانی به گوگل به شما اجازه استفاده از سرویس مکانیابیشون در اندروید رو بدن
    که مثلا هر عکس که میگیرید در اندروید اطلاعات مکانیش هم ثبت بشه تا ازش استفاده کنن
    که مثلا سرویس استریت ویو راه بندازن تا شما تو خیابونای خیلی شهرها راه برید
    همه اینها به ظاهر منطقین ولی چرا ی شرکت انقدر علاقه مند به جمع کردن اطلاعاته؟!!! چرا انقدر بابت اینها هزینه میکنن در حالی که اکثرشون رایگانن؟

  9. Avatar محمد رضا داروئی

    با سلام.
    بنظر من هیچ جای دنیای مجازی بطور کامل دیگه امن نیست.مخصوصا این وب ها و اپلیکیشن های متکی به امریکا و گرنه به چنین خواسته ای بله نمیگفتن.البته گوگل و اپل همیشه مشتری محور بودن و مشتری رو عزیز میدونن و همیشه خواستار رضایت مشتری هستند و شاید زیر بار این خواسته هیچوقت نرن.
    تشکر از دیجیکالا مگ و اقای محمد زرین صدف

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه